Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan

Julkaistu 22.08.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Hyundai i30 Turbo on kiva perhesportti, mutta kovin urheilulliset sen geenit eivät vielä ole. Parempaa – huomattavasti parempaa – on kuitenkin luvassa.

Albert Biermann ymmärtää jotain urheilullisten autojen päälle. Mies on hankkinut kannuksensa sellaisessa sporttisten autojen virittämiseen keskittyneessä yrityksessä kuin BMW M GmbH. Hänen kädenjälkensä tuotekehityspäällikkönä on jättänyt jälkensä mm. sellaiseen autoon kuin BMW M3.

Takavetoisia sportteja elämäntyönään kehittäneellä miehellä on nyt kuitenkin edessään kuitenkin täysin uudet haasteet. Kirjaimissa hän on ottanut samalla askeleen ylöspäin: hänen osastonsa ei ole enää siis M vaan nykyisin N. Kyseessä on Hyudain uusi urheilullisempien autojen kehittämiseen keskittynyt osasto. Ja tämä on päivän teemamme tänään, ja samalla saamme ensituntumat tuon osaston ensimmäisestä tuotteesta eli Hyundai i30 N:stä.

Herra Biermann on tosissaan. Hyundai esittelee ensi vuonna täysin uuden i30:n, ja kehitystyön alla oleva rivakka perhesportti tulee perustumaan sen pohjalle. Auto on saanut jo tulikasteensa tänä vuonna Nürburgringin 24 tunnin kisassa, jossa se pääsi ilman ongelmia maaliin. Tehoa tästä kehitysversion kaksilitraisesta bensaturbosta otetaan irti noin 270 heppaa. Puhutaan siis varsin kiihkeästä autosta. Kauppoihin i30 N on tarkoitus saada ensi vuoden lopulla.

Kun kehitysversiossa on tehoa 270 heppaa, kysymys kuuluu, miten paljon paukkuja tuotantoversioon laitetaan. Herra Biermann ei suostu tätä kommentoimaan. 270 heppaa on kuitenkin sellainen luku, että sillä jo pärjää. Golf GTI:n Clubsportissa on tehoa saman verran ja Seat Leon Cupran tehokkaimmassa versiossa vielä hieman enemmän. vie tehokisan jo kolmosella alkaviin lukemiin, jolloin mukaan astuvat vielä nelivetoiset sekä tuore .

Honda Civic Type R
VW Golf R
Ford Focus RS

Kisa perhesporttien luokassa on siis kovaa, ja mitään ei saa ilmaiseksi. Tämä tiedetään Hyundaillakin. Siksi myös auton alustarakenteita ja jousitusta viritetään jatkuvasti, jotta pohja olisi kunnossa mahdollisimman urheilullista kokemusta varten.

Urheilulliseen kokemukseen kuuluu myös tukeva kori, ja Biermannin mukaan vielä toistaiseksi nykyiseen sukupolveen perustuvan auton kori on sekin jo varsin jäykkä. Pariisin autonäyttelyssä syksyllä esiteltävän uuden i30:n kori on Biermannin mukaan kuitenkin vielä selvästi jäykempi.

Biermann todistaa tämän käytännössä. Hän ohjastaa vahvasti teipattua autoa Nürburgringiä kiertävillä kiharaisilla mutkateillä. Asfaltti on märkää, mutta Michelinin Pilot Sportit kokoa 225/40 ZR 18 näyttävät kyntensä. Pitoa tuntuu löytyvän. Testiauton mukautuva iskunvaimennus on sekin hyvin tehtäviensä tasalla. Auto istuu tukevasti tiessä kaikista tiukemmissakin neulansilmämutkissa.

Kokemus mutkissa on vaikuttava ilman sähköisesti ohjattua tasauspyörästöäkin. Sellainen on kuitenkin luvassa seuraavaan prototyyppiin. Se nostanee ajamisen hauskuutta vielä asteen verran lisää. Ja vasta siitä alkaa herra Biermannin todellinen haaste ja tulikoe…

Hyundai tietää, että autojen urheilullisuus on yhä merkittävä tekijä merkin imagoa rakennettaessa. Ja ensikokemus – vaikkaikin vain pelkääjän paikalta – osoittaa, että korealaiset ovat tosissaan.

Lisää aiheesta:

Koeajo: kun Polo Golfia kiusasiGolf GTI on taas Nürburgringin valtiasHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautotKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasEnsikyydit uudessa E-luokan Mercedeksessä – "Maailman älykkäin business-auto"Focuksen RaiSuin versio on aikamoinen höyrykone
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla