Hyundai i30 Turbo on kiva perhesportti, mutta kovin urheilulliset sen geenit eivät vielä ole. Parempaa – huomattavasti parempaa – on kuitenkin luvassa.
Albert Biermann ymmärtää jotain urheilullisten autojen päälle. Mies on hankkinut kannuksensa sellaisessa sporttisten autojen virittämiseen keskittyneessä yrityksessä kuin BMW M GmbH. Hänen kädenjälkensä tuotekehityspäällikkönä on jättänyt jälkensä mm. sellaiseen autoon kuin BMW M3.
Takavetoisia sportteja elämäntyönään kehittäneellä miehellä on nyt kuitenkin edessään kuitenkin täysin uudet haasteet. Kirjaimissa hän on ottanut samalla askeleen ylöspäin: hänen osastonsa ei ole enää siis M vaan nykyisin N. Kyseessä on Hyudain uusi urheilullisempien autojen kehittämiseen keskittynyt osasto. Ja tämä on päivän teemamme tänään, ja samalla saamme ensituntumat tuon osaston ensimmäisestä tuotteesta eli Hyundai i30 N:stä.
Herra Biermann on tosissaan. Hyundai esittelee ensi vuonna täysin uuden i30:n, ja kehitystyön alla oleva rivakka perhesportti tulee perustumaan sen pohjalle. Auto on saanut jo tulikasteensa tänä vuonna Nürburgringin 24 tunnin kisassa, jossa se pääsi ilman ongelmia maaliin. Tehoa tästä kehitysversion kaksilitraisesta bensaturbosta otetaan irti noin 270 heppaa. Puhutaan siis varsin kiihkeästä autosta. Kauppoihin i30 N on tarkoitus saada ensi vuoden lopulla.
Kun kehitysversiossa on tehoa 270 heppaa, kysymys kuuluu, miten paljon paukkuja tuotantoversioon laitetaan. Herra Biermann ei suostu tätä kommentoimaan. 270 heppaa on kuitenkin sellainen luku, että sillä jo pärjää. Golf GTI:n Clubsportissa on tehoa saman verran ja Seat Leon Cupran tehokkaimmassa versiossa vielä hieman enemmän. vie tehokisan jo kolmosella alkaviin lukemiin, jolloin mukaan astuvat vielä nelivetoiset sekä tuore .


