Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halki

0:59Uskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halkiKatso, miten suoritus eteni!
Julkaistu 17.10.2023 11:59
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Alankomaalaisessa oppilaitoksessa rakennettiin maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava maasturi.

Päästöttömät autot ovat yhä suositumpia, mutta niiden käyttäminen latausverkostojen ulottumattomissa on lähes mahdotonta.

Stella Terra saattaa muuttaa tilanteen.

Katumaasturi käyttää nimittäin virtalähteenään sen katolle asennettuja aurinkopaneeleita.

Alankomaalaisessa Eindhoven University of Technology -oppilaitoksessa rakennettiin maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava maasturi, kertoo CNN.

Se saattaa olla vastaus aurinkoisille syrjäseuduille, jossa on erityinen tarve hätäavulle ja kuljetuksille.

Solar Terra 2Solar Terra on tieliikennekelpoinen.© Bart van Overbeeke, 2023

Lue myös: Näin moni suomalainen on kiinnostunut sähköauton hankinnasta

Testi autiomaassa

Tiimi testasi autoa Marokossa aiemmin tässä kuussa, jossa sillä ajettiin yli tuhannen kilometrin matka maan läpi pohjois-etelä-suunnassa syvälle Saharan autiomaahan.

– Marokossa on hyvin vaihteleva maasto. Autoa testattiin kaiken tyyppisillä pinnoilla, kertoo tiimin tapahtumajohtaja Thieme Bosman.

Tieliikennekelpoisen auton huippunopeus on 145 kilometriä tunnissa, ja aurinkoisena päivänä akku voi kestää yli 700 kilometriä maanteillä. 

Lue myös: Jättivertailu paljastaa suomalaisten paheet ja hyveet liikenteessä: "Ampuvat monella mittarilla eurooppalaisen keskiarvon ohi"

Maastossa 550 kilometriä tekee tiukkaa. Pilvisellä säällä toimintamatkasta voi raapaista pois 50 kilometriä.

Bosman kertoo, että auto oli kolmanneksen tehokkaampi kuin mitä tiimi oli arvioinut.

Auton kevyt runko osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Se ei jäänyt helposti jumiin karussa maastossa, eikä jousitus joutunut liian koville.

Reissun alkupuolella auton ohjausjärjestelmä kuitenkin meni rikki. Tiimi onnistui kuitenkin löytämään varaosia ja auto korjattiin paikallisella pajalla.

Solar Terra 3

Paino ei ole ongelma

Sähköiset katumaasturit ovat tavallista sähköautoa painavampia ja ne vaativat isommat akut.

Bosman kertoo, että kehitystyöhön osallistuvien opiskelijoiden pääasiallinen työ on tehdä autosta mahdollisimman kevyt.

Stella Terra painaakin vain 1 200 kiloa, joka on noin neljänneksen vähemmän tyypilliseen keskikokoiseen katumaasturiin verrattuna.

Ilmanvastusta on myös pyritty minimoimaan.

Lisäksi, koska autoa ladataan katolla olevilla aurinkopaneeleilla vauhdista, sen akku ei ole massiivinen.

Lue myös: Maailman kaunein lava-auto kruunattiin Yhdysvalloissa

Majoittuminen mahdollista

Tiimi on laajentanut myös aiemmin kehitettyä aurinkokäyttöisen asuntoauton konseptia Solar Terraan. 

Usean päivän reissut ovat mahdollisia, sillä aurinkopaneelien pinta-alaa saa kasvatettua paikallaan ollessa, jolloin lataus tehostuu merkittävästi, ja ne tarjoavat viilentävän varjon auton sisällä oleville.

Solar Terra (1)

Lisäksi auton penkit taipuvat nukkuma-asentoon asti.

Bosman ja hänen kollegansa toivovat, että autoa pystytään valmistamaan lähitulevaisuudessa massatuotantona.

– Toimimme nyt markkinoiden ehdoilla. Kyse on siitä, kenellä on resursseja ja valtaa muutokseen, jolla siirrymme kohti kestävämpiä ajoneuvoja.

Lue myös: Vaihdatko talvirenkaat itse? Mieti kahdesti, jos sinulla on tällainen auto: "Kannattaa olla erittäin varovainen, jos..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: CNN

Lisää aiheesta:

Sähköautolla maailman navalta toiselle – näin ennätys onnistuiAikooko tennislegenda pelastaa maailman? Teknavi esitti sähköautoja hehkuttavalle Rafael Nadalille kiperän kysymyksenSuomessa valmistettavalla sähköautolla yli 700 kilometrin toimintamatka – suunnitteilla sellainenkin malli, jolle riittäisi 1–2 latausta vuodessaÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuusAudi mukaan rohkeaan tulevaisuuden konseptiin – autonominen ja lentävä sähköautoToroidion ja Tesla vastaavat: Kangistuuko sähköauto talvella? Kokeile 3D-Teslaa!
SähköautotAutotTeknologiaLifestyle
Matka jatkui Marokon halki, kun ohjaus oli saatu korjattua.© Bart van Overbeeke, 2023
Aurinkopaneeleista saa enemmän irti paikallaan ollessa.© Bart van Overbeeke, 2023

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • pe06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X