Ennakko: Suomen rallimaine vaakalaudalla

Rallin MM-sarjan neljäs osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Argentiinan pitkillä sorapätkillä. Kilpailun voittoa puolustaa Volkswagenin suomalaiskuljettaja Jari-Matti Latvala.

Vuosi sitten Latvala ajoi täydellisyyttä hiponeen kilpailun Argentiinassa. Hän peittosi tallikaverinsa Sebastien Ogierin huikealla puolentoista minuutin erolla kaasuteltuaan koko viikonlopun virheittä.

Latvala kaipaa samanlaista tulosta myös tänä vuonna sekä MM-tilanteensa että itseluottamuksensa kannalta. Tuurilainen jäi tyystin ilman pisteitä kahdessa edellisessä osakilpailussa ajovirheiden vuoksi ja samalla hän putosi MM-pisteissä kuudenneksi peräti 62 pisteen päähän Ogierista, joka on voittanut kauden kolme ensimmäistä rallia.

Argentiinassa vaakalaudalla on myös Suomen rallimaine. Mikäli Ogier ottaa jälleen voiton, ranskalaiset nousevat suomalaisten edelle kaikkien aikojen voittotilastossa. Tällä hetkellä Suomi jakaa ykkössijan Ranskan kanssa - molempien lippujen alla on otettu 172 osakilpailuvoittoa MM-rallihistorian aikana.

Ogierille lisämotivaatiota antaa myös se, ettei hän ole koskaan juhlinut voittoa Argentiinassa. Ranskalaistähti on ottanut ykkössijan kaikissa muissa MM-kalenterin nykyisissä kisoissa.

- En ole koskaan voittanut tätä rallia. Ja nyt haluan tehdä asiaan muutoksen, Ogier kertoo Volkswagenin nettisivuilla.

Loeb menestynein

Argentiinan MM-ralli ajetaan viime vuosien tapaan maan toiseksi suurimman kaupungin Córdoban ympäristössä. Ralli on ollut MM-sarjan ohjelmassa vuodesta 1980 lähtien.

Kuten Meksikossa, myös Argentiinassa erikoiskokeita ajetaan ohuessa vuoristoilmassa. Nopeat mutta osittain röykkyiset soratiet asettavat autojen jousituksen kovaan testiin. Usein kuljettajien on myös ylitettävä isoja vesilammikoita.

Rallireittiä on hieman hiottu viime vuodesta. Kilpailun torstai-iltana avaava yleisöerikoiskoe Merlo-San Luis on täysin uusi. Ainoastaan kaksi pikataivalta ajetaan tismalleen samanlaisena kuin vuosi sitten, Carlos Pazin yleisöpätkä sekä "kuumaisemistaan" tunnettu El Condor-Copina. Kaikkiaan kilpailussa ajetaan 12 erikoiskoetta ja 345,70 EK-kilometriä.

Sebastien Loeb on Argentiinan MM-rallin menestynein kuljettaja. Hän juhli Etelä-Amerikassa MM-osakilpailun ykkössijaa kahdeksan kertaa peräkkäin vuosina 2005-13.

Suomalaiskuljettajista Argentiinassa on menestynyt parhaiten Tommi Mäkinen, joka voitti osakilpailun kolmena vuonna peräkkäin 1996-1998. Juha Kankkusen tilillä on kaksi voittoa vuosilta 1993 ja 1999. Yhden kerran voittoa ovat juhlineet Hannu Mikkola (1983), Timo Salonen (1985), Marcus Grönholm (2003) ja Jari-Matti Latvala (2014).

Viime vuoden voittaja: Jari-Matti Latvala, Volkswagen 4.41.24,8 - lue raportti

Edelliset voittajat:

2014 Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013 Sébastien Loeb (Citroën)
2012 Sébastien Loeb (Citroën)
2011 Sébastien Loeb (Citroën)
2010 Juho Hänninen (Skoda) * ei MM-osakilpailu
2009 Sébastien Loeb (Citroën)
2008 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2006 Sébastien Loeb (Citroën)
2005 Sébastien Loeb (Citroën)
2004 Carlos Sainz (Citroen)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot)
2002 Carlos Sainz (Ford)
2001 Colin McRae (Ford)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Juha Kankkunen (Subaru)
1998 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1997 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1996 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Jorge Recalde (Lancia) * ei MM-osakilpailu
1994 Didier Auriol (Lancia)
1993 Juha Kankkunen (Toyota)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Miki Biasion (Lancia)
1989 Mikael Ericsson (Lancia)
1988 Jorge Recalde (Lancia)
1987 Miki Biasion (Lancia)
1986 Miki Biasion (Lancia)
1985 Timo Salonen (Peugeot)
1984 Stig Blomqvist (Audi)
1983 Hannu Mikkola (Audi)
1981 Guy Fréquelin (Talbot)
1980 Walter Röhrl (Fiat)

Ralliviikonlopun alustava aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Keskiviikko 22.4.
21.00 Testierikoiskoe

Torstai 23.4.
1.00 (pe) EK1: Merlo-San Luis (2,68 km)

Perjantai 24.4.
14.23 EK2: Agua de Oro-Ascochinga 1 (51,99 km)
16.26 EK3: Villa Bustos-Tanti 1 (20,31 km)
Huoltotauko (30 min)
19.44 EK4: Agua de Oro-Ascochinga 2 (51,99 km)
21.47 EK5: Villa Bustos-Tanti 2 (20,31 km)
23.08 EK6: Carlos Paz (6,04 km)

Lauantai 25.4.
15.08 EK7: Capilla del Monte-San Marcos 1 (23,10 km)
15.51 EK8: San Marcos-Characato 1 (56,77 km)
Huoltotauko (30 min)
20.54 EK9: Capilla del Monte-San Marcos 2 (23,10 km)
21.37 EK10: San Marcos-Characato 2 (56,77 km)

Sunnuntai 26.4.
15.58 EK11: El Condor-Copina (16,32 km)
18.08 EK12: El Condor (16,32 km) *Power Stage 

Lue myös:

    Uusimmat