Eksynyt lapsi pyysi puhelinta lainaan, Shannon antoi – pari päivää myöhemmin selvisi ikävä yllätys: "Uudenlainen taskuvarkaus"

Eksynyt lapsi pyysi puhelinta lainaan, Shannon antoi – menetti tuhansia euroja rahaa 1:47
Eksynyt lapsi pyysi puhelinta lainaan, Shannon antoi – menetti tuhansia euroja rahaa

Amerikkalaisnainen lainasi puhelintaan eksyneelle lapselle, mutta sai päiviä myöhemmin ikävän uutisen pankistaan.

Amerikkalaisnainen kertoo joutuneensa "uudenlaisen taskuvarkauden" uhriksi. Shannon Fraser lainasi lapselle kännykkäänsä Orlandossa, Floridassa, mutta kertoo sittemmin menettäneensä suuria summia rahaa.

"Tietenkin ensimmäinen reaktio on auttaa lasta"

Shannon oli lauantaina lenkillä koiransa kanssa, kun hän tapasi nuoren pojan. Fraserin mukaan poika kertoi akkunsa loppuneen.

– "En löydä perhettäni ja ystäviäni, olen hukannut heidät". Poika oli potkulaudalla. Hän sanoi "ole kiltti, voinko käyttää puhelintasi soittaakseni heille?" Tietenkin ensimmäinen reaktio on auttaa lasta, heti, ajattelematta. Totta kai jälkiviisaus on parasta. Annoin hänelle vain puhelimeni, Shannon kuvaa.

Shannonin mukaan noin 12-vuotias poika soitti jollekulle. Shannon kuuli puhelun kaiuttimen kautta: poika valitteli, ettei löydä ystäviään, ja kysyi sitten Shannonilta, voisiko avata karttasovelluksen.

– Hän avaa kartan, ja minä katselen. Se tässä on hulluinta, olin vain kymmenien senttien päässä, Shannon kuvaa.

Palautti puhelimen – sitten katosi tuhansia dollareita 

Puhelun lopuksi poika palautti Shannonin puhelimen. Shannon ei ollut huolissaan, kunnes sai maanantaina pankistaan ilmoituksen Venmo-maksusovelluksen hyväksytyistä maksuista.

– Yksi maksu oli 1800 dollaria, toinen oli 2000 dollaria. Silloin pysähdyin miettimään, Shannon kuvaa.

"Koen, että tämä on uudenlainen taskuvarkaus"

Hän otti välittömästi yhteyttä Venmoon. Tili, jolle rahat siirtyivät, oli perustettu alle tuntia ennen kuin poika lainasi Shannonin puhelinta.

– Koen, että tämä on uudenlainen taskuvarkaus, Shannon sanoo.

Venmo ei kommentoinut asiaa, mutta New York Postin mukaan yhtiössä ollaan tietoisia vastaavanlaisista tapauksista.

"Ihmisten täytyy olla aina vain enemmän varuillaan"

Puhelimessa tulisi aina olla käytössä pin-koodi tai kasvojentunnistus. Myös tärkeiden sovellusten tulisi olla jonkinlaisen koodin takana.

– Suurin osa sovelluksistani on kasvojentunnistuksen takana. Oletin Venmonkin olevan, mutta se ei ollut, Shannon kuvaa.

Kolmessa minuutissa hän menetti melkein neljä tuhatta dollaria, noin 3500 euroa. Shannon aikoo tehdä rikosilmoituksen.

– Ihmisten täytyy olla aina vain enemmän varuillaan. Se on tämän tarinan surullisin osuus.

Lähteet: CNN, hNypost.com

Lue myös:

    Uusimmat