Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Ei mennäkään enää silloin tällöin tankille" – nämä asiat sähköauton lataamisessa mietityttävät suomalaisia

2:12Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia erojaSähköautojen latauslaitteiden asennuskustannuksissa on isoja eroja.
Julkaistu 23.05.2022 06:33

Ville Järveläinen

Sähköautojen määrä kasvaa vauhdilla, vaikka niiden osuus koko autokannasta on vielä verrattain pieni.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa oli maaliskuun lopussa liikennekäytössä noin 110 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Tästä määrästä noin neljäsosa oli täyssähköautoja ja loput ladattavia hybridejä.

Sähköauton suosion kasvun myötä yhä useampi harkitsee sellaisen hankkimista itsekin. Vakuutusyhtiö LähiTapiola kertoo tiedotteessaan, että viime vuosina merkittävin siirtymä ladattaviin autoihin on tullut bensiiniautoista.

Jos siirtyy polttomoottoriautosta niin sanottuun töpseliautoon, muuttuu muutama perustekijä arjessa.

Lue myös: Sähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"

– Sähköllä ajaessa ei mennäkään enää silloin tällöin tankille, vaan autoa voidaan ladata aina sen seisoessa paikallaan. Valtaosan ajastahan useimmat henkilöautot seisovat paikallaan, joten silloin niitä voidaan ladata esimerkiksi kotona tai työpaikalla, sanoo tiedotteessa LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Mikä mietityttää?

Sähköautoiluun liittyy monilla kuitenkin vielä kysymysmerkkejä. LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista noin joka kolmas ei tiedä, miten lataisi sähköautoa, jos sattuisi sellaisen nyt hankkimaan.

Alaviiri suosittelee, että sähkö- tai hybridiautoon siirtyvä miettiikin etukäteen, miten lataaminen on järjestettävissä omassa asuinympäristössä ja arjessa.

– Hankalia paikkoja sähköauton lataamiseen saattavat olla esimerkiksi kaupunkikeskustat ja kerrostalot, mutta niissäkin on jo alettu panostaa latausmahdollisuuksiin, kertoo Alaviiri.

Sähkön hinta ja sen vaikutus ajamisen kustannuksiin mietityttivät keväällä toteutetussa kyselyssä noin puolta vastaajista. Noin joka neljäs taas kokee lataustekniikan monimutkaiseksi.

– Latausteknisiin asioihin tutustuminen voi tuntua alkuun vähän viidakolta. Tarjolla on monenlaisia latauslaitteita ja latureita, ja myös julkisilla latauspaikoilla on monia toimijoita ja sovelluksia. Olennaista olisi löytää ne lataustavat, jotka toimivat omassa arjessa, sanoo Alaviiri.

Kyselyn mukaan joka viides on huolissaan auton lataamisen paloturvallisuudesta.

Lue myös: Sähköautojen kotilataustuotteissa räikeitä puutteita: "Vaatimus on ehdoton" – huomioi nämä neljä asiaa

LähiTapiolan projektijohtaja ja paloinsinööri Antti Määttänen kertoo tiedotteessa, että sähköauton lataamiseen liittyvät tulipalot ovat hyvin harvinaisia, mutta siellä missä liikkuu sähköä, on aina pieni paloriski.

– Niin kotitalous- kuin voimavirtapistorasiasta lataaminen voi olla kotona ihan toimiva ratkaisu, kunhan muistaa turvallisuusnäkökulman. Ennen lataamisen aloittamista on tärkeää varmistaa, että rakennuksen sähköjärjestelmä yleensä kestää auton lataamisen ja pistorasiat ja sähkökytkennät ovat kunnossa, Määttänen huomauttaa.

Hän suosittele ekäyttämään asiantuntijaa latauskokonaisuuden tarkastamisessa.

– Parasta olisi, että sähkömies asentaisi kiinteän latauslaitteen, mikäli kotona lataaminen ei ole vain satunnaista.

Lue myös: Sähköpyörän tai -skuutin lataaminen eteisessä voi olla kohtalokas virhe

Lähde: LähiTapiola

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiUskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännönUskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin mikä ettei – tässä vinkitUskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaTulevaisuuden auto kulkee sähköllä – ota huomioon rakentamisessa
SähköautotAuton lataaminenTurvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"