Mainos

Muistathan vitamiinit? Tutkija: "Matala D-vitamiinitaso yhdistetty melkein kaikkiin sairauksiin"

5:43

Huomenta Suomen keskiviikossa keskusteltiin D-vitamiinin saannista. Paikalla tietoa jakamassa oli THL:n tutkija Maija Miettinen.

Tänä kesänä on saatu nauttia auringosta oikein olan takaa. D-vitamiinia ei kuitenkaan ole syytä unohtaa, etenkään talvea kohti mentäessä.

THL:n tutkijan Maija Miettisen mukaan sekä aikuisten että lasten on syytä huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista.

Lapsille luuston kasvuun

Miettisen mukaan lapset tarvitsevat D-vitamiinia siihen, että luukudos rakentuu kunnolla. 

– D-vitamiini vaikuttaa siihen, että ravinnosta saatava kalsium ja fosfori imeytyvät ruoansulatuskanavasta, jolloin ne ovat käytettävissä, kun luukudosta muodostuu, Miettinen selittää.

Jos D-vitamiinin saanti jää hyvin vähäiseksi, seurauksena on riisitauti eli luut pehmenevät.

Aikuisillekin tärkeä vitamiini

Miettisen mukaan D-vitamiini on yhtä lailla tärkeä aikuisille.

– Aikuisilla luun pehmeneminen viittaa osteomalasiaan, eli silloin luukudos ei ole ihan niin luja kuin sen pitäisi olla.

D-vitamiinia tarvitaan Miettisen mukaan myös luukudoksen ylläpitämiseen.

D-vitamiinia ravinnosta

Talvi tuo mukanaan D-vitamiinimainokset. D-vitamiinia saa kuitenkin pillerien lisäksi muistakin lähteistä.

– Ravinnosta parhaat lähteet ovat D-vitaminoidut elintarvikkeet eli nestemäiset maitovalmisteet ja margariini sekä kala, Miettinen luettelee.

Miettinen painottaa, että auringonvalo on kuitenkin tärkeä lähde D-vitamiinille, samoin apteekin vitamiinivalmisteet.

D-vitamiinilisä ei välttämätön

Aikuinen ei kuitenkaan periaatteessa Miettisen mukaan tarvitse D-vitamiinilisiä.

– Jos käyttää D-vitaminoituja elintarvikkeita, niin periaatteessa ei suositella ylimääräistä D-vitamiinilisää. Eli tämä suositus koskee vain lapsia 18 ikävuoteen asti, raskaana olevia ja imettäviä naisia sekä yli 75-vuotiaita vanhuksia.

Kesän vaikutus säilyy marraskuuhun

Kaikkein korkeimmillaan suomalaisten D-vitamiinipitoisuudet ovat heinä- ja elokuussa.

Miettisen mukaan D-vitamiinia on kehossa marraskuuhun asti, tosin sen määrä laskee koko ajan. 

– Kaikkein matalimmillaan pitoisuudet ovat alkuvuodesta, eli tammi-, helmi-, maaliskuussa.

Vasta kesäkuussa D-vitamiinin määrä alkaa jälleen auringonvalon vaikutuksesta kohota.

Aikuisen D-vitamiinin tarve

Miettisen mukaan ihmisen D-vitamiinistatukseen vaikuttavat monet asiat auringonvalon ja ravinnon ohella.

– On myös paljon erilaisia fysiologisia tekijöitä, kuten fyysinen aktiivisuus sekä rasvakudoksen määrä. Ylipainoisella D-vitamiinitasot ovat yleensä alhaisempia.

Lisäksi erilaiset elimistön sairaustilat voivat laskea D-vitamiintasoa. 

Puutteesta luusto-ongelmia

Jos D-vitamiinia ei ole riittävästi kuljettamassa kalsiumia suolistosta ja fosfaattia elimistölle, puutos aiheuttaa luukudokseen liittyviä ongelmia.

– Matala D-vitamiinitaso on yhdistetty melkein kaikkiin sairauksiin mitä ylipäätään on.

Miettisen mukaan asiantuntijat ovat todenneet, että matala D-vitamiinitaso on enemmänkin merkki huonosta terveydentilasta kuin sairauksien suoranainen aiheuttaja.

Kuuntele yllä olevalta videolta myös, miten riittävä suomalaisten D-vitamiinisaanti tutkijan mielestä tällä hetkellä on.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja