Capgemini: Laajakaistojen kannattavuus heikkenemässä

Laajakaistamarkkinoiden kilpailu on siirtymässä mobiilimarkkinan tavoin uusista asiakkaista liittymänvaihtajiin, mikä kiristää kilpailua huomattavasti.

Nykyisellä hintakehityksellä yleisimpään laajakaistateknologiaan, ADSL:ään perustuvan liiketoiminnan kannattavuus on heikkoa tai jopa tappiollista. Laajakaistaliiketoiminta on tällä hetkellä silti ainoa kasvumarkkina operaattoreille ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti.

Tiedot käyvät ilmi Capgemini Finlandin tänään julkistamasta selvityksestä, joka käsittelee Suomen laajakaistamarkkinoiden tulevaisuuden kehitystä.

Viimeaikojen hintakilpailu on johtanut mobiilimarkkinan kannattavuuskriisiin Suomessa. Esimerkiksi TeliaSonera arvioi eilen, että matkapuheluiden kokonaismarkkinan arvo kutistuu Suomessa tänä vuonna viidenneksen. Markkinoita kiristää ylitarjonnasta ja numeroiden siirrettävyydestä johtuva ankara hintakilpailu.

Laajakaistamarkkinoiden kilpailu on siirtymässä mobiilimarkkinan tavoin uusista asiakkaista liittymänvaihtajiin, mikä Capgeminin mukaan kiristää kilpailua huomattavasti. Suuri asiakasvaihtuvuus saattaa johtaa laajakaistaliiketoiminnan kannattavuuden huomattavaan laskuun, Capgemini arvioi.

Syynä oletettuun kannattavuuden laskuun ovat asiakasvaihtuvuuden kustannukset, jotka ovat laajakaistoissa korkeammat kuin mobiilipalveluissa.

Joka viides laajakaista-asiakas vaihtaa selvityksen mukaan operaattoria vuosittain. Mobiilimarkkinoilla vaihtajia on kaksi viidestä joka vuosi.

-Jos asiakasvaihtuvuus nousee lähellekään mobiilimarkkinan tasoa, tulee keskimääräinen laajakaista-asiakkaan tuotto olemaan huonoimmillaan satoja euroja negatiivinen, sanoo myyntijohtaja Jarmo Nykänen Capgemini Finlandista.

Operaattorit muualla Euroopassa ovat ryhtyneet tarjoamaan tuotteitaan yhdessä paketissa asiakasvaihtuvuuden hillitsemiseksi, Capgemini kertoo. Nykäsen mukaan tämä on pienentänyt asiakasvaihtuvuutta jopa 50 prosenttia ja kasvattanut myyntiä 20-40 prosenttia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat