Bussit ja jäteautot liikkeelle biokaasulla

Suomen suurimman kaatopaikan Espoon Ämmässuon tuottamalla kaatopaikkakaasulla voisivat kulkea lähes kaikki pääkaupunkiseudun bussit ja jäteautot. Tällaisen ajatuksen esitti tänään pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksella on tällä hetkellä käytössä 54 maakaasubussia. Koko pääkaupunkiseudulla niitä liikennöi 75. Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuusto esitti tänään idean, jonka mukaan pääkaupunkiseudun bussit voisivat kulkea Espoon Ämmässuon tuottamalla kaatopaikkakaasulla.

- Periaatteessa biokaasu puhdistettuna vastaa maakaasua ja täällähän on tällä hetkellä käytössä lähes 80 maakaasubussia. Ne voisivat yhtä hyvin käyttää biokaasua, jos se niille tuotaisiin, sanoo erikoistutkija Juhani Laurikko VTT Prosessista.

Suomen suurin kaatopaikka Espoon Ämmässuo ja pääkaupunkiseudun jätevedenpuhdistamot pystyvät tuottamaan niin paljon biokaasua, että se riittäisi polttoaineeksi lähes kaikkiin pääkaupunkiseudun yli tuhanteen bussiin ja sataan jäteautoon.

Helsingin kaupungin liikennelaitos suhtautuu periaatteessa myönteisesti biokaasun käyttöön polttoaineena. Ongelmaksi nousee jakelu. Maakaasun jakeluverkko on juuri saatu kuntoon ja uuden rinnakkaisen jakeluverkon rakentaminen olisi sekä kallista että aikaa vievää. Käyttökelpoinen ratkaisu saattaisikin löytyä biokaasun välittämisestä maakaasuverkon kautta.

- Sehän olisi erittäin hyvä ratkaisu, erittäin hyvä ratkaisu, kehuu HKL:n tekninen johtaja Tauno Mäkelä.

Aivan lähivuosina pääkaupunkiseudun linja-autot tuskin siirtyvät kulkemaan biokaasulla, mutta pidemmällä aikavälillä ajatus ei ole mahdoton.

- Siihen voi mennä aika pitkä aika. Ehkä vois puhua kymmenen vuoden aikajänteestä, Mäkelä jatkaa.

Biokaasun käyttämisellä voitaisiin vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 09.12.2004)

Lue myös:

    Uusimmat