Boeingin rakenneviasta varoitettiin: Uusi teoria mysteerikoneen kohtalosta

Kadonnut malesialaiskone saattaa olla kaukana nykyisestä etsintäalueesta, jos Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n varoitus Boeing 777:n mahdollisesta rakenneongelmasta on toteutunut pahimmalla tavalla.

FAA varoitti viime syyskuussa, että Boeing 777:n antennijalusta koneen katolla voi hapertua ja murtua, jolloin koneen matkustamon paine häviää ja viestiyhteydet katkeavat.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa, oltiinko koneeseen tehty suositellut rakennemuutokset.

Malesialaisella ilmailusivustolla on esitetty seuraavanlainen teoria: koneen lähtiessä antennijalusta on voinut olla murtunut niin, että ilmanpaine koneessa on vähentynyt vain hiukan, mutta koneen ilman happipitoisuus olisi salakavalasti laskenut.

Tämä olisi voinut johtaa miehistön aistien hitaaseen heikkenemiseen.

Jos antennijalusta olisi sitten murtunut yhtäkkiä ja kokonaan, miehistö olisi voinut viime tekonaan kääntää koneen takaisinpäin, madaltaa lentokorkeutta ja asettaa sen automaattiohjaukselle. Jalustan puuttuessa mitään viestiä ei olisi voinutkaan lähettää.

Tähän teoriaan sopii Malesian vahvistus siitä, että on olemassa tutkahavainto lentokoneesta joka olisi kääntynyt takaisin ja lentänyt matalammalla korkeudella.

Jos kone on jatkanut matkaansa koko Pekingiin asti mitoitetun polttoainevarastonsa turvin miehistön ja matkustajien ollessa tajuttomina, se olisi pudonnut Intian valtamereen jonnekin Intian ja Afrikan Madagaskarin väliselle alueelle.

Lue myös:

    Uusimmat