MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Bahrainin GP:n topit ja flopit.
1. Kimi Räikkönen
Jäämiehen riemastuttava paluu palkintopallille oli totta kai Bahrainin GP:n parasta antia. Kimi teki todella huikean nousun 11. ruudusta.
2. Sebastian Vettel
Mestari osoitti taitojen olevan tallella. Paalupaikka, voitto ja nopein kierros. Lisäksi kärkipaikka oli Vettelin hallussa kahta varikkokäynnin jälkeistä kierrosta lukuun ottamatta koko ajan.
Täytyy sanoa, että Vettel-Räikkönen on kyllä kauan kaivattu taistelupari, jonka välillä saatetaan nähdä vielä joitain todella legendaarisia kamppailuja. Bahrainin GP saattoi olla vasta esimakua siitä, mitä tämä kausi tarjoaa.
3. Renault-moottorit
Nelosvoitto on harvinaista herkkua nykypäivän formula ykkösissä. Edellisen kerran Renault-moottoreilla vallattiin neljä kärkisijaa kaudella 1997.
4. Lotuksen rohkeus taktiikkapäätöksissä
Olihan se Lotuksen Räikköselle tekemä ratkaisu, että lähdetään tosissaan jahtaamaan voittoa 11. ruudusta, viime vuosien huikeimpia taktisia riskejä.
Ehkä siinä oli mukana myös yhden lähtöruudun verran kömmähdystä. Veikkaan, että taktiikka oli varsinaisesti suunniteltu 10. lähtöruudun mukaan, eli oletettiin, että Kimin aika olisi riittänyt mukaan aika-ajon päätösosiolle, mutta hän olisi joka tapauksessa jättänyt kierroksen päätösosiolla ajamatta.
Tietysti taktiikan toimivuus oli lähes täysin riippuvainen Räikkösen lähdön onnistumisesta, ja Kimi hoiti sen homman todella hienosti.
5. Paul di Resta
Paul di Restan kuudes sija toi mukavan päätöksen Force Indian erikoiselle viikonlopulle. Talli järjesti oman vastalauseensa Bahrainin tapahtumille jättämällä toisen harjoituksen ajamatta, muttei kärsinyt tästä ajamattomuudesta, vaan nappasi sitten kisasta kauden parhaan sijoituksensa.
1. McLarenin hitaat varikkokäynnit
Surkeita pysähdyksiä jo toisessa peräkkäisessä kisassa. Tätä menoa McLaren hukkaa mestaruuden varikolla.
2. Aika-ajon rengastaktikointi
Vaikka täytyy ihailla Lotuksen rengastaktikoinnin onnistumista, niin täytyy toisaalta todeta säännöissä olevan jotain vähän pielessä, jos kuljettajan kannattaa mieluummin säästellä rengassarjoja ja tyytyä 11. lähtöruutuun kuin tavoitella kärkiruutuja.
Miksei voisi ottaa käyttöön erillisiä aika-ajorenkaita, jotta aika-ajoissa kannattaisi yrittää täysillä paalupaikan saavuttamista?
3. Sauber
Miten se Sauber nyt yhtäkkiä hiipui kokonaan pisteiden ulkopuolelle, kun vielä Malesian helteessä ne olisivat ansainneet voiton?
4. Daniel Ricciardo
Mahtavan aika-ajon (6. ruutu) jälkeen Ricciardo oli kisassa suuri pettymys. Hän pilasi mahdollisuutensa heti startissa pudottuaan kymmenen sijaa taaksepäin.
5. Schumacherin purnaus renkaista
Ihan turhaa avautumista Schumacherilta haukkua nykyrenkaat. Ei Pirelli ole mitään virhettä tehnyt, sillä sitähän on ihan tarkoituksellisesti haettu, että renkaiden suorituskyvyn äkillinen putoaminen tuo yllätyksellisyyttä ja ohitusmahdollisuuksia.