Vastaukset esitettyihin kysymyksiin kannattaa jokaisen etsiä oman auton käyttöohjeesta. Järkevää ennakointia on myös avaimen pariston uusiminen säännöllisesti.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miten "avaimettomalla" järjestelmällä varustettuun autoon pääsee sisälle, jos kauko-ohjainavain ei toimi? Entä miten auton saa käymään?
Vastaus: Niin sanotut "avaimettomat" lukitusjärjestelmät ovat jo varsin arkipäiväisiä varusteita. Kuljettaja voi pitää auton avaimen taskussa ja avata ovien lukituksen kahvaan tarttumalla tai kahvassa olevaa pientä nappia painamalla.
Osassa autoja on mahdollista valita myös lähestymisavaustoiminto, jolloin lukitus aukeaa jo lähestyttäessä autoa avaimen kanssa. Vastaavasti käynnistäminen onnistuu avaimiin koskematta, käynnistysnappulaa painamalla, vaihteistotyypistä riippuen jarru- tai kytkinpoljin pohjaan painettuna.
Autolta poistuttaessa ovet lukitaan oven kahvaa tietystä kohdasta hipaisemalla tai siinä olevaa nappia painamalla. Lähestymisavauksen tavoin osassa autoja on myös lukitseminen mahdollista niin, että kuljettaja vain poistuu avaimen kanssa auton luota.
Avaimeton järjestelmä helpottaa arkea. Joskus saattaa kuitenkin edessä olla se päivä, ettei järjestelmä toimikaan suunnitellusti ja oven lukitus ei aukeakaan totuttuun tapaan. Moni autoilija törmää tähän ongelmaan näin talvikaudella, ulkona tehdyn liikuntarupeaman päätteeksi. Kun auton kauko-ohjainavain on taskussa vaikkapa lenkillä, hiihtoreissulla tai laskettelurinteessä, sen paristo kylmettyy herkästi varsinkin kovemmilla pakkasilla. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä.

