Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autossa on erilaisia sähköjohtoja kilometritolkulla – tästä syystä se voi olla hyvin huono juttu polttomoottoreiden kannalta

Valmet Automotive
Julkaistu 02.06.2022 10:53

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Polttomoottoriautojen kuolinisku voi tulla yllättävästä suunnasta.

Puolijohdepula on jarruttanut yhä teknisemmiksi muuttuvien autojen tuotantoa, mutta nyt kapuloita rattaisiin lyö huomattavasti halvempi ja yksinkertaisempi komponentti.

Sähköjohtoja kimppuun kokoavasta johdinsarjasta on jopa hieman yllättäen tullut autoteollisuuden harminaihe. Yksinkertaisuudestaan huolimatta johdinsarjat ovat autoteollisuuden kannalta elintärkeitä komponentteja.

Eräiden arvioiden mukaan näitä halvalla valmistettuja, pääosin metallijohdoista, kumista ja muovista koostuvia komponentteja vedetään nykyautoon noin viiden kilometrin verran. Käytännössä moderneja autoja on mahdoton valmistaa ilman johdinsarjoja.

Lue myös: Autoalan megariesasta on ollut arvaamatonta iloa yhdelle valmistajalle: "Niukkuus lisännyt haluttavuutta"

Ongelman on kärjistänyt Ukrainassa käytävä sota. Se on aiheuttanut vakavia häiriöitä erään johdinsarjojen keskeisen valmistajan eli juuri Ukrainan toimitusketjuihin.

Siirtymä sähköautoihin

Niinpä autotehtaat eri puolilla Eurooppaa ovat joutuneet keskeyttämään tuotantojaan, kun johdinsarjat ovat jääneet saapumatta. Pula saattaa vaikuttaa arvaamattomalla tavalla polttomoottorimallien tulevaisuuteen – ja vauhdittaa niiden tuotannon lakkauttamista.

Syyt ovat sekä teknisiä että tuotannollisia.

Polttomoottorimalleissa käytetään pääosin perinteisesti valmistettuja, työvoimaintensiivisiä vanhan polven johdinkimppuja. Nyt monet autovalmistajat harkitsevat niiden korvaamista kevyemmillä, koneellisesti tuotetuilla komponenteilla.

Polttomoottorimallien kannalta ongelmallista on, että koneellisesti valmistetut modernit johdinsarjat soveltuvat nimenomaan sähköautojen tarpeisiin, uutistoimisto Reuters kertoo.

Esimerkiksi Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida kertoi Reutersille yhtiön harkinneen halpatyövoimalla valmistettujen johdinsarjojen korvaamista koneellisesti tuotetuilla komponenteilla.

– Tämä on eräs teollisuuden käytännön toimenpide joka tulee vauhdittamaan siirtymistä sähköiseen liikkumiseen, autoalan kehitystä arvioiva AutoForecast Solutions-yhtiön Sam Fiorani toteaa.

Lue myös: Tarjoussähköautot viedään nyt nopeasti käsistä: "Sodan alettua ihmiset ovat lakanneet epäröimästä"

Vielä tässä vaiheessa Ukrainan sodan aiheuttamia häiriöitä on paikattu siirtämällä tuotantoa toisiin halpatuotantomaihin. Muutoksen merkit ovat silti ilmassa.

Tesla tiennäyttäjänä

Amerikkalainen sähköautopioneeri Tesla on ehättänyt tiennäyttäjäksi myös johdintuotannon saralla. Teslan käyttämät uuden polven johdinsarjat valmistetaan automatisoiduilla tuotantolinjoilla.

Niihin käytetään totuttua vähemmän sähköjohtoa ja puolijohdesiruja. Entistä keveämmät komponentit helpottavat sähköautojen painonhallintaa, mikä puolestaan vaikuttaa suoraan niiden toimintamatkaan.

Modulaariset komponentit mahtuvat pieneen tilaan ja nopeuttavat autojen kokoonpanoa. Esimerkiksi BMW pohtii modulaaristen johdinsarjojen käyttöönottoa.

”Perinpohjainen muutos”

Loistomerkki Bentley harkitsee niin ikään johdinsarjojen päivitystä. Toimitusjohtaja Adrian Hallmark kertoo Venäjän hyökkäyksen sekoittaneen pahoin Ukrainasta saapuvat toimitukset.

Vaihtoehtoisten toimittajien löytäminen on ollut hankalaa. Merkin käyttämät johdinkimput kun koostuivat kymmenestä eri osasta, joita valmisti kymmenen eri alihankkijaa Ukrainassa.

Lue myös: Armoton moukari iski autoteollisuuteen, mutta Tesla on selvinnyt muita helpommalla – tässä syy

Hallmarkin mukaan Bentley on ongelmien vuoksi investoinut ja kehittänyt sähköautoihin soveltuvaa yksinkertaista, keskusmuistin ohjaamaa johdinkomponenttia.

– Emme tietenkään kykene hetkessä vaihtamaan johdinnusta Teslan hyödyntämään täysin omintakeiseen konseptiin. Kyse on auton suunnittelun perinpohjaisesta muutoksesta, Hallmark sanoo.

”Tulevaisuus lähestyy valtavalla vauhdilla”

Uudentyyppisillä johdinsarjoilla on siis useita etuja. Silti niiden kehittäminen polttomoottorimalleihin on monen asiantuntijan mielestä turhaa työtä.

Syykin on selvä. Esimerkiksi Eurooppa ja Kiina petaavat parhaillaan takarajoja polttomoottorimallien käytölle.

Autonvalmistuksen kannalta kyse on kuitenkin niin elintärkeästä osasta, että polttomoottorimallien matka iltaruskoon voi hyvinkin vauhdittua.

– En panisi penniäkään likoon polttomoottoreiden puolesta, Michiganissa majaa pitävä autoteollisuuden arvostettu grand old man Sandy Munro sanoo.

– Tulevaisuus lähestyy valtavalla vauhdilla.

Polttomoottorit hallitsevat yhä

Polttomoottorimallit käsittävät silti edelleen valtaosan maailman autoteollisuuden vuotuisesta tuotannosta. Sähköautojen myynti kaksinkertaistui viime vuonna kahdesta miljoonasta neljään miljoonaan.

Niiden markkinaosuus tällä hetkellä autojen kokonaismyynnistä on 6 prosentin luokkaa.

Lue myös: Sähköautot loppu, eivätkä dieselit käy kaupaksi – Suomen autokaupassa valtaisa myllerrys

Lisää aiheesta:

Tämä on Teslan salainen aseOjasta allikkoon? Autojätin johtaja pelkää sähköautojen aiheuttavan ongelmia jo muutaman vuoden päästäUkrainan sota ja Venäjä-pakotteet voivat olla kova paikka autoteollisuudelle – "Se, mitä Kiina tulee tekemään..."Kaikki autovalmistajat eivät pidä sähköön siirtymistä aiheellisena – näin iso osa myynnistä tulee yhä polttomoottoreistaIsojakin pelureita voi kaatua – sähköautoista saattaa tulla japanilaisvalmistajille elämän ja kuoleman kysymysTeslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
AutotAutoteollisuusSähköautotUkrainan sotaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas