Autossa on erilaisia sähköjohtoja kilometritolkulla – tästä syystä se voi olla hyvin huono juttu polttomoottoreiden kannalta

Polttomoottoriautojen kuolinisku voi tulla yllättävästä suunnasta.

Puolijohdepula on jarruttanut yhä teknisemmiksi muuttuvien autojen tuotantoa, mutta nyt kapuloita rattaisiin lyö huomattavasti halvempi ja yksinkertaisempi komponentti.

Sähköjohtoja kimppuun kokoavasta johdinsarjasta on jopa hieman yllättäen tullut autoteollisuuden harminaihe. Yksinkertaisuudestaan huolimatta johdinsarjat ovat autoteollisuuden kannalta elintärkeitä komponentteja.

Eräiden arvioiden mukaan näitä halvalla valmistettuja, pääosin metallijohdoista, kumista ja muovista koostuvia komponentteja vedetään nykyautoon noin viiden kilometrin verran. Käytännössä moderneja autoja on mahdoton valmistaa ilman johdinsarjoja.

Ongelman on kärjistänyt Ukrainassa käytävä sota. Se on aiheuttanut vakavia häiriöitä erään johdinsarjojen keskeisen valmistajan eli juuri Ukrainan toimitusketjuihin.

Siirtymä sähköautoihin

Niinpä autotehtaat eri puolilla Eurooppaa ovat joutuneet keskeyttämään tuotantojaan, kun johdinsarjat ovat jääneet saapumatta. Pula saattaa vaikuttaa arvaamattomalla tavalla polttomoottorimallien tulevaisuuteen – ja vauhdittaa niiden tuotannon lakkauttamista.

Syyt ovat sekä teknisiä että tuotannollisia.

Polttomoottorimalleissa käytetään pääosin perinteisesti valmistettuja, työvoimaintensiivisiä vanhan polven johdinkimppuja. Nyt monet autovalmistajat harkitsevat niiden korvaamista kevyemmillä, koneellisesti tuotetuilla komponenteilla.

Polttomoottorimallien kannalta ongelmallista on, että koneellisesti valmistetut modernit johdinsarjat soveltuvat nimenomaan sähköautojen tarpeisiin, uutistoimisto Reuters kertoo.

Esimerkiksi Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida kertoi Reutersille yhtiön harkinneen halpatyövoimalla valmistettujen johdinsarjojen korvaamista koneellisesti tuotetuilla komponenteilla.

– Tämä on eräs teollisuuden käytännön toimenpide joka tulee vauhdittamaan siirtymistä sähköiseen liikkumiseen, autoalan kehitystä arvioiva AutoForecast Solutions-yhtiön Sam Fiorani toteaa.

Vielä tässä vaiheessa Ukrainan sodan aiheuttamia häiriöitä on paikattu siirtämällä tuotantoa toisiin halpatuotantomaihin. Muutoksen merkit ovat silti ilmassa.

Tesla tiennäyttäjänä

Amerikkalainen sähköautopioneeri Tesla on ehättänyt tiennäyttäjäksi myös johdintuotannon saralla. Teslan käyttämät uuden polven johdinsarjat valmistetaan automatisoiduilla tuotantolinjoilla.

Niihin käytetään totuttua vähemmän sähköjohtoa ja puolijohdesiruja. Entistä keveämmät komponentit helpottavat sähköautojen painonhallintaa, mikä puolestaan vaikuttaa suoraan niiden toimintamatkaan.

Modulaariset komponentit mahtuvat pieneen tilaan ja nopeuttavat autojen kokoonpanoa. Esimerkiksi BMW pohtii modulaaristen johdinsarjojen käyttöönottoa.

”Perinpohjainen muutos”

Loistomerkki Bentley harkitsee niin ikään johdinsarjojen päivitystä. Toimitusjohtaja Adrian Hallmark kertoo Venäjän hyökkäyksen sekoittaneen pahoin Ukrainasta saapuvat toimitukset.

Vaihtoehtoisten toimittajien löytäminen on ollut hankalaa. Merkin käyttämät johdinkimput kun koostuivat kymmenestä eri osasta, joita valmisti kymmenen eri alihankkijaa Ukrainassa.

Hallmarkin mukaan Bentley on ongelmien vuoksi investoinut ja kehittänyt sähköautoihin soveltuvaa yksinkertaista, keskusmuistin ohjaamaa johdinkomponenttia.

– Emme tietenkään kykene hetkessä vaihtamaan johdinnusta Teslan hyödyntämään täysin omintakeiseen konseptiin. Kyse on auton suunnittelun perinpohjaisesta muutoksesta, Hallmark sanoo.

”Tulevaisuus lähestyy valtavalla vauhdilla”

Uudentyyppisillä johdinsarjoilla on siis useita etuja. Silti niiden kehittäminen polttomoottorimalleihin on monen asiantuntijan mielestä turhaa työtä.

Syykin on selvä. Esimerkiksi Eurooppa ja Kiina petaavat parhaillaan takarajoja polttomoottorimallien käytölle.

Autonvalmistuksen kannalta kyse on kuitenkin niin elintärkeästä osasta, että polttomoottorimallien matka iltaruskoon voi hyvinkin vauhdittua.

– En panisi penniäkään likoon polttomoottoreiden puolesta, Michiganissa majaa pitävä autoteollisuuden arvostettu grand old man Sandy Munro sanoo.

– Tulevaisuus lähestyy valtavalla vauhdilla.

Polttomoottorit hallitsevat yhä

Polttomoottorimallit käsittävät silti edelleen valtaosan maailman autoteollisuuden vuotuisesta tuotannosta. Sähköautojen myynti kaksinkertaistui viime vuonna kahdesta miljoonasta neljään miljoonaan.

Niiden markkinaosuus tällä hetkellä autojen kokonaismyynnistä on 6 prosentin luokkaa.

Lue myös:

    Uusimmat