Autoliitto varoittaa: Uudelleen uritettu rengas saattaa olla hengenvaarallinen

Uudelleen urittamisesta kertova rengasvideo kuohuttaa maailmalla, kertoo sanomalehti Keskisuomalainen. Autoliitto varoittaa uudelleen uritettujen renkaiden haitoista.

Nimimerkin Jorski Pappa taakse kätkeytyvä suomalainen esittelee YouTube-videollaan kuinka kuluneet auton renkaat voidaan urittaa uudelleen. Videon saatesanoissa hän painottaa urittavansa renkaita vain omaan käyttöönsä.

Mitä mieltä asiasta on Autoliitto? Mitä haittoja uudelleen uritetuissa renkaissa on? Kysymyksiin vastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Renkaan kulutuspintataso määrää

Auton renkaan runko on suunniteltu kestämään tietynlaisia rasituksia, Vesalainen muistuttaa.

Rungon ympärillä oleva kulutuspinta vaikuttaa pitoon eli sen avulla välitetään mekaanisia voimia ajoneuvon ja tienpinnan välillä. Näiden mekaanisten voimien avulla hoidetaan kiihdyttäminen, jarruttaminen ja ohjaaminen.

– Rengasvalmistaja on määritellyt renkaalle tietyn kulutuspintatason, jonka jälkeen rengasta ei enää tule käyttää. Tällöin on vielä tietty määrä kumiainesta jäljellä renkaan rungon ympärillä.

– Jos tätä jäljellä olevaa kumiainesta lähdetään omin päin jyrsimään ja renkaan käyttöä jatketaan tämän jälkeen, ei renkaan runko enää toimi suunnitellusti, koska rungon ympärillä on vähemmän kulutuspintaa kuin mitä on alun perin tarkoitettu. Tällainen rengas saattaa olla hengenvaarallinen, Teppo Vesalainen Autoliitosta korostaa.

Tehtaalla tehty kulutuspinnan uritus on suunniteltu poistamaan vettä mahdollisimman tehokkaasti renkaan ja tienpinnan välistä erilaisissa olosuhteissa.

– Kotikonstein ja käsivaralla jyrsityt urat eivät ole yhtä tarkkoja ja saattavat aiheuttaa ikäviä ja odottamattomia yllätyksiä renkaan käytöksessä. 

Uudelleen pinnoitettu rengas turvallinen, uritettu ei!

Uudelleen pinnoitettuja renkaita ei voi missään tapauksessa verrata uudelleenuritettuihin renkaisiin. Pinnoitettujen renkaiden pinnoitusprosessia ja valmiiden renkaiden laatua valvotaan viranomaisten toimesta säännöllisesti.

– Pinnoitettujen renkaiden tulee EU:n sisällä olla tyyppihyväksyttyjä. Ne myös testataan samojen vaatimusten mukaan kuin uudet renkaat. Näin ollen pinnoitettu, tyyppihyväksytty, rengas on turvallinen valinta. Samaa ei voi sanoa uudelleen uritetuista, Vesalainen huomauttaa.

Katso Jorski Papan video täältä:

 Jos video ei näy mobiililaitteellasi, siirry täysversioon sivun alalaidasta.

Lue myös:

    Uusimmat