Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autokauppias paljastaa, miten asiakas pidetään tyytyväisenä – jopa kahdeksan kymmenestä ostaa seuraavankin autonsa tästä helsinkiläisliikkeestä

0:33Toyota esitteli Corollan farmariversion – saapuu Suomeen keväälläToyota esitteli Corollan farmariversion – saapuu Suomeen keväällä.
Julkaistu 31.01.2019 10:29

KAUPPALEHTI

Mistä tietää, että autokauppa ja -myyjä ovat hoitaneet hommansa kunnolla? Siitä, että asiakas ostaa seuraavankin autonsa samasta paikasta – ja jopa samalta myyjältä.

Uusien ja käytettyjen autojen merkkiuskollisuudessa ykkönen on Toyota. Liikeuskollisuudessa soi sama sävel: parhaiten asiakkaansa viime vuonna piti kauhajokinen Toyota-kauppias Autoliike Nystedt eli Maakunnan Auto. Sen liikeuskollisuusprosentti oli 78,8.

Kakkoseksi nousi Vantaalla sijaitseva MetroAuto Toyota Itäkeskus 77,8 prosentilla.

Liikeuskollisuusprosentti kertoo, kuinka usein asiakkaat ostivat uuden auton samasta liikkeestä kuin edellisellä kerralla: kärkipään liikkeisiin palaa siis kahdeksan asiakasta kymmenestä.

Selvitys on markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden tekemä.

Mikä sitten on menestyvän autokauppiaan salaisuus?

– En tiedä, onko tässä mitään salaisuutta. Mitään oikotietä onneen ei ole, kyllä se on pitkäjänteistä työtä, vastaa MetroAuton toimitusjohtaja Jussi Rapala.

Bisnoden myyntijohtaja Lauri Mähönen pitää Toyota Itäkeskuksen kakkostilaa erityisen kovana saavutuksena, sillä pääkaupunkiseudulla liikkeitä riittää ja kilpailu on kovaa.

– Meidän visionamme on olla paikkakunnan paras autotalo, ja sen eteen on tehty järjestelmällisesti työtä, sanoo MetroAuton Rapala ja listaa menestyksen tekijöitä:

– Meillä on sitoutunut ja loistava henkilökunta. Työsuhteet ovat pitkiä, ja niin ovat asiakassuhteetkin. Palvelu on tasalaatuista ja tuotteet hyviä.

Lue myös: Maailman suosituin henkilöauto palaa Suomeen – maksaisitko 40 000 euroa Corollasta?

Rapalan mukaan Toyota Itäkeskuksessa myynnin ja korjaamon yhteistyö toimii saumattomasti.

– Samalle asiakkaalle myydään auto noin 3–4 vuoden välein, mutta huoltokäynti on kerran vuodessa. Asiakasuskollisuus muodostuu paljon myös korjaamopuolella. Olemme proaktiivisia, kutsumme asiakkaita huoltoon ja esimerkiksi renkaiden vaihtoon, Rapala sanoo.

Toyota oli viime vuonna Suomen eniten myyty automerkki. Rapala sanookin, että tuotteen merkitystä ei sovi väheksyä.

– Kun tuote on laadukas ja kustannukset ovat hyvin ennakoitavissa ja kohtuullisia, on helpompi tuottaa asiakkaille hyvää palvelua.

Lisää aiheesta:

Yksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."Tämä korona-ajan hitti haukkasi peräti viidenneksen autoliikkeen vuosimyynnistä: "Ostavat heti"Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"Perjantaina avautuvan autokaupan tavoitteena myydä tänä vuonna 5 autoa – suomalaisfirma laajentaa Tallinnaan: "Ero on Viron hyväksi merkittävä"MTV Uutiset Hampurissa: Suomalaisen autokauppaketjun tyyli puree saksalaisiin – "Me emme tee myymälöistä hienoja lasipalatseja"Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumit
AutokauppaAuton ostaminenKotimaaHelsinkiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 22.8.05:37
    Romutuspalkkio

    Tänne päättyy tuhansien suomalaisten autojen tie – katso, kuinka viimeinen matka etenee

  • 3.8.15:15
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista