Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumit
Suomalaisautoilijoista kaikkein merkkiuskollisimpia ovat jo neljäntenä vuonna perättäin Toyotan omistajat.
Toyota voitti Bisnoden Loyalty Awards -palkinnon jo neljäntenä vuonna perättäin. Tällä kertaa ero kakkoseen Daciaan oli niukin mahdollinen, sillä Toyotan merkkiuskollisuusprosentti oli 67,3 ja Dacian 67,2.
Käytännössä näin moni uuden Toyotan tai Dacian ostajista päätyi viime vuonna samaan merkkiin autoa vaihtaessaan. Kyse on yksityiskäyttöön hankituista autoista, eli tutkimuksessa ei huomioida työsuhdeautoja.
Kärkikaksikko on sama kuin vuosi sitten, mutta suurimman loikan kärkikymmenikössä teki Subaru. Se paransi sijoitustaan peräti seitsemän sijaa ja kipusi kolmanneksi.
– Subarulla oli joskus aikaisempina vuosina kova merkkiuskollisuus, mutta parin edellisen vuoden aikana se putosi aika paljon, muistelee markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden myyntijohtaja Lauri Mähönen.
Mähönen huomauttaa, että merkkiuskollisuuteen vaikuttaa osaltaan paitsi itse tuote, myös saatavuus. Merkilleen tosi uskolliset saattavat odottaa uutta mallia pitkäänkin, mutta osa ostajista saattaa valita toisen merkin, jos ”oma” automalli ei ole uudistunut.
Lue myös: Näiden autojen arvo laski viidessä vuodessa eniten – pahimmillaan yli 70 prosentin romahdus
– Jos on tyytyväinen omaan autoonsa ja myyjään, on suuri todennäköisyys, että valitsee saman automerkin myös seuraavaksi autoksi, kommentoi maahantuojan Subaru Nordicin pr-päällikkö Thomas Possling merkin vahvaa nousua.
– Luonnollisesti yksi vaikuttava tekijä merkkiuskollisuuteen on myös Subarun korkea laatu ja erinomainen kestävyys. Ruotsissa Subarulla on ylivoimaisesti autoalan merkkiuskollisimmat asiakkaat, kertoo Possling.
Autot, joiden omistajat ovat kaikkein merkkiuskollisimpia
- Toyota
- Dacia
- Subaru
- Skoda
- Kia
- Nissan
- Ford
- Volvo
- Opel
- Volkswagen
- Hyundai
- Porsche
- Suzuki
- Mercedes-Benz
- Audi
Käytetyissä autoissa saksalaiset premiumit kärjen tuntumassa
Merkkiuskollisuuden kehitystä mitattaessa Subarukin jäi kakkoseksi Porschelle, joka nousi sijalta 24 sijalle 12. Mähösen mukaan myynnillisesti pienten merkkien kohdalla uskollisuus saattaa olla kova. Porsche teki viime vuonna myös myyntiennätyksen Suomessa.
Hyviä nousijoita olivat myös esimerkiksi Hyundai ja Nissan. Vuotta aiemmin Kia putosi hopeatilalta pronssille, ja nyt sen sijoitus heikkeni entisestään viidennelle sijalle. Kian edellä on Skoda. Kärkikymmenikössä myös Opelin ja Volvon sijoitus on pudonnut, mutta Nissanin noussut.
Mähönen pitää yllättävänä sitä, että niin sanottujen premium-merkkien kohdalla merkkiuskollisuus on vähentynyt. Yksi selitys on viime syksynä käyttöön otettu WLTP-päästömittaus, joka ainakin joidenkin merkkien osalta vaikeutti autojen toimituksia ja sotki myyntiä.
Käytettyjen autojen merkkiuskollisuudessa tilanne on toinen. Tosin siinäkin ykkönen on Toyota, mutta sen perässä järjestys on seuraava: Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi.
Tämä liike pitää parhaiten kiinni asiakkaistaan
Bisnode selvitti myös autoliikkeiden asiakasuskollisuutta ja tutki automerkkien vetovoimaisuutta. Vetovoima kertoo, kuinka paljon kukin automerkki on saanut haalittua asiakkaita muilta merkeiltä.
Näitä ovat esimerkiksi Jaguar, Suzuki, Mini ja Seat. Vetovoimaansa eniten viime vuonna kehittivät Citroen, Peugeot, Jaguar ja Land Rover. Luonnollisesti myös merkkiuskollisuuden kärkikolmikko nousee esiin näissä tilastoissa.
Toyotan voittoputken täydentää asiakkaiden liikeuskollisuus, sillä kaksi ensimmäistä ovat Toyota-kauppiaita. Parhaiten asiakkaansa pitää kauhajokinen Toyota-liike Nystedt. Bisnoden Mähönen pitää MetroAuton Toyota Itäkeskuksen kakkostilaa erityisen kovana saavutuksena, sillä pääkaupunkiseudulla liikkeitä riittää ja kilpailu on kovaa.
Bisnode on jakanut Loyalty Awards -palkintoa vuodesta 2006 lähtien.
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää