Suomalaisautoilijoista kaikkein merkkiuskollisimpia ovat jo neljäntenä vuonna perättäin Toyotan omistajat.
Toyota voitti Bisnoden Loyalty Awards -palkinnon jo neljäntenä vuonna perättäin. Tällä kertaa ero kakkoseen Daciaan oli niukin mahdollinen, sillä Toyotan merkkiuskollisuusprosentti oli 67,3 ja Dacian 67,2.
Käytännössä näin moni uuden Toyotan tai Dacian ostajista päätyi viime vuonna samaan merkkiin autoa vaihtaessaan. Kyse on yksityiskäyttöön hankituista autoista, eli tutkimuksessa ei huomioida työsuhdeautoja.
Kärkikaksikko on sama kuin vuosi sitten, mutta suurimman loikan kärkikymmenikössä teki Subaru. Se paransi sijoitustaan peräti seitsemän sijaa ja kipusi kolmanneksi.
– Subarulla oli joskus aikaisempina vuosina kova merkkiuskollisuus, mutta parin edellisen vuoden aikana se putosi aika paljon, muistelee markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden myyntijohtaja Lauri Mähönen.
Mähönen huomauttaa, että merkkiuskollisuuteen vaikuttaa osaltaan paitsi itse tuote, myös saatavuus. Merkilleen tosi uskolliset saattavat odottaa uutta mallia pitkäänkin, mutta osa ostajista saattaa valita toisen merkin, jos ”oma” automalli ei ole uudistunut.
Lue myös: Näiden autojen arvo laski viidessä vuodessa eniten – pahimmillaan yli 70 prosentin romahdus
– Jos on tyytyväinen omaan autoonsa ja myyjään, on suuri todennäköisyys, että valitsee saman automerkin myös seuraavaksi autoksi, kommentoi maahantuojan Subaru Nordicin pr-päällikkö merkin vahvaa nousua.