Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumit

5:4210-vuotias poika osti taskurahoillaan Volvon10-vuotias ruotsalaispoika osti tienaamillaa rahoilla Volvon.
Julkaistu 25.01.2019 10:37

KAUPPALEHTI

Suomalaisautoilijoista kaikkein merkkiuskollisimpia ovat jo neljäntenä vuonna perättäin Toyotan omistajat.

Toyota voitti Bisnoden Loyalty Awards -palkinnon jo neljäntenä vuonna perättäin. Tällä kertaa ero kakkoseen Daciaan oli niukin mahdollinen, sillä Toyotan merkkiuskollisuusprosentti oli 67,3 ja Dacian 67,2.

Käytännössä näin moni uuden Toyotan tai Dacian ostajista päätyi viime vuonna samaan merkkiin autoa vaihtaessaan. Kyse on yksityiskäyttöön hankituista autoista, eli tutkimuksessa ei huomioida työsuhdeautoja.

Kärkikaksikko on sama kuin vuosi sitten, mutta suurimman loikan kärkikymmenikössä teki Subaru. Se paransi sijoitustaan peräti seitsemän sijaa ja kipusi kolmanneksi.

– Subarulla oli joskus aikaisempina vuosina kova merkkiuskollisuus, mutta parin edellisen vuoden aikana se putosi aika paljon, muistelee markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden myyntijohtaja Lauri Mähönen.

Mähönen huomauttaa, että merkkiuskollisuuteen vaikuttaa osaltaan paitsi itse tuote, myös saatavuus. Merkilleen tosi uskolliset saattavat odottaa uutta mallia pitkäänkin, mutta osa ostajista saattaa valita toisen merkin, jos ”oma” automalli ei ole uudistunut.

Lue myös: Näiden autojen arvo laski viidessä vuodessa eniten – pahimmillaan yli 70 prosentin romahdus

– Jos on tyytyväinen omaan autoonsa ja myyjään, on suuri todennäköisyys, että valitsee saman automerkin myös seuraavaksi autoksi, kommentoi maahantuojan Subaru Nordicin pr-päällikkö merkin vahvaa nousua.

Thomas Possling

– Luonnollisesti yksi vaikuttava tekijä merkkiuskollisuuteen on myös Subarun korkea laatu ja erinomainen kestävyys. Ruotsissa Subarulla on ylivoimaisesti autoalan merkkiuskollisimmat asiakkaat, kertoo Possling.

Autot, joiden omistajat ovat kaikkein merkkiuskollisimpia

  1. Toyota
  2. Dacia
  3. Subaru
  4. Skoda
  5. Kia
  6. Nissan
  7. Ford
  8. Volvo
  9. Opel
  10. Volkswagen
  11. Hyundai
  12. Porsche
  13. Suzuki
  14. Mercedes-Benz
  15. Audi

Käytetyissä autoissa saksalaiset premiumit kärjen tuntumassa

Merkkiuskollisuuden kehitystä mitattaessa Subarukin jäi kakkoseksi Porschelle, joka nousi sijalta 24 sijalle 12. Mähösen mukaan myynnillisesti pienten merkkien kohdalla uskollisuus saattaa olla kova. Porsche teki viime vuonna myös myyntiennätyksen Suomessa.

Hyviä nousijoita olivat myös esimerkiksi Hyundai ja Nissan. Vuotta aiemmin Kia putosi hopeatilalta pronssille, ja nyt sen sijoitus heikkeni entisestään viidennelle sijalle. Kian edellä on Skoda. Kärkikymmenikössä myös Opelin ja Volvon sijoitus on pudonnut, mutta Nissanin noussut.

Mähönen pitää yllättävänä sitä, että niin sanottujen premium-merkkien kohdalla merkkiuskollisuus on vähentynyt. Yksi selitys on viime syksynä käyttöön otettu WLTP-päästömittaus, joka ainakin joidenkin merkkien osalta vaikeutti autojen toimituksia ja sotki myyntiä.

Käytettyjen autojen merkkiuskollisuudessa tilanne on toinen. Tosin siinäkin ykkönen on Toyota, mutta sen perässä järjestys on seuraava: Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi.

Tämä liike pitää parhaiten kiinni asiakkaistaan 

Bisnode selvitti myös autoliikkeiden asiakasuskollisuutta ja tutki automerkkien vetovoimaisuutta. Vetovoima kertoo, kuinka paljon kukin automerkki on saanut haalittua asiakkaita muilta merkeiltä.

Näitä ovat esimerkiksi Jaguar, Suzuki, Mini ja Seat. Vetovoimaansa eniten viime vuonna kehittivät Citroen, Peugeot, Jaguar ja Land Rover. Luonnollisesti myös merkkiuskollisuuden kärkikolmikko nousee esiin näissä tilastoissa.

Toyotan voittoputken täydentää asiakkaiden liikeuskollisuus, sillä kaksi ensimmäistä ovat Toyota-kauppiaita. Parhaiten asiakkaansa pitää kauhajokinen Toyota-liike Nystedt. Bisnoden Mähönen pitää MetroAuton Toyota Itäkeskuksen kakkostilaa erityisen kovana saavutuksena, sillä pääkaupunkiseudulla liikkeitä riittää ja kilpailu on kovaa.

Bisnode on jakanut Loyalty Awards -palkintoa vuodesta 2006 lähtien.

Lisää aiheesta:

Yksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen malliaSaksalaiset premiumit on syrjäytetty: Tällä automerkillä on paras maine Suomessa – asiakkaatkin kaikkein uskollisimpiaSuomalaisten Toyota-palvonta vahvempaa kuin koskaan – lähin haastaja tulee RomaniastaToyotan ostajat kaikkein merkkiuskollisimpia – suuret saksalaiset jäämässä jalkoihinKauppalehti: Toyotakuskit kaikkein merkkiuskollisimpia – Dacia vetovoimaisin
AutotAutouutuudetAuton ostaminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas