Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoja rikkovat montut piinaavat kuljettajia – kymmenien miljoonien lisärahoitus tuo helpotusta lukuisille pikkuteille

3:33Näyttävätkö nämä kuopat tutuilta? Lumeton ja märkä talvi saa tiet pahaan kuntoonLumeton ja märkä talvi saa tiet pahaan kuntoon.MTV Uutiset
Julkaistu 12.02.2020 18:45

Ville Järveläinen

Tavanomaista pidempään jatkuneet leudot kelit ovat aiheuttaneet ongelmia Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä niin päällystetyllä tieverkolla kuin sorateilläkin. Sulavan ja jäätyvän veden sekä liikenteen yhteisvaikutuksesta reikiintyneiden päällysteiden uusimiseen on luvassa kymmenien miljoonien eurojen lisärahoitus tälle vuodelle. Aihetta käsitellään keskiviikkona myös television puolella Seitsemän uutisissa.

Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan päällysteiden uusimisväli on päässyt viime vuosina venähtämään rahoituksen puutteellisuudesta johtuen, mistä johtuen yhä useampi tienpätkä on jäänyt ilman tarpeellisia korjauksia. Vähäliikenteisemmillä asfalttiteillä vauriot ovat olleet tuttu näky jo pitkään.

Pahimmillaan samoja vaurioita on jouduttu paikkaamaan jopa päivittäin. Suomen vilkasliikenteisimmällä tiellä, Kehä I:llä, on kaivettu jopa asfaltinlevittimet ja jyrät talviteloilta.

Lue myös: ”Nyt on helle pehmittänyt muutakin kuin jäätelön” – Raumalla paikattiin tietä valtavilla kivenlohkareilla

Lisää rahaa luvassa

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama kertoo MTV Uutisille, että tänä vuonna päällysterahoitukseen on luvassa peräti 80 miljoonan euron lisäraha. Tavanomaisesti päällysteitä on uusittu noin 100 miljoonalla eurolla vuodessa, joten kyseessä on merkittävä korotus käytettävissä olevaan budjettiin.

Vasaman mukaan Suomen tiet on jaettu liikenteellisen merkittävyytensä perusteella kolmeen ylläpitoluokkaan. Vilkkautensa vuoksi kaikkein korkeimman prioriteetin tieosuudet haukkaavat rahoituksesta joka vuosi niin suuren osan, että niiden ulkopuolelle jäävillä kevyemmin liikennöidyillä teillä rapistuminen voi päästä hyvinkin vakavaksi.  

– Hankalimmilla kohteilla on laajoja rakenteellisia vaurioita, joiden korjaaminen on kallista ja vaatii erillissuunnittelua, Vasama huomauttaa perjantaisessa blogikirjoituksessaan.

Yksi esimerkki tällaisesta perusteellisempaa erillissuunnittelua vaativasta pätkästä on Vasaman mukaan Sipoon Söderkullan ja Nikkilän välinen maantie, jonka vauriot ovat paikoitellen niin pahat, että jopa nopeusrajoitusta on jouduttu laskemaan. 

– Tämän kohteen suunnitelmat laaditaan tänä vuonna, jotta töihin päästään lähivuosina. Sillä välin joudutaan edelleen turvautumaan täsmäkorjauksiin, Vasama kirjoittaa.

Tänä vuonna saatavan lisärahoituksen turvin päällysteitä voidaankin nyt uusia myös vähäliikenteisimmillä teillä. Vaikka 80 miljoonan euron lisärahoituksella ei vielä taikatemppuja tehdäkään, iloitsee Vasama siitä, että tilanteen huonontuminen pystytään pysäyttämään monella tienpätkällä.

Ensimmäiset kohteet kilpailutuksessa

ELY-keskuksen mukaan tulevan kesän ensimmäiset päällystyskohteet ovat parhaillaan kilpailutuksessa, ja määrärahan kasvu tuleekin näkymään tienkäyttäjille erityisesti kasvavina päällystysmäärinä.

Lue myös: Tämä liikennemerkki voi vapauttaa tienpitäjän vastuusta, jos rikot autosi ajamalla monttuun

Keväästä syksyyn kestävän päällystyskauden aikana tullaan tekemään myös pienempiä täsmäkorjauksia pääasiassa alemmalla tieverkolla sekä kevyen liikenteen väylillä.

Eteläisessä Suomessa alemman tieverkon päällystysohjelmassa ovat muun muassa seuraavat tiet:

  • Kreiviläntie / Forssa
  • Kellosalmentie / Padasjoki
  • Evitskogintie-Lappersintie / Kirkkonummi-Lohja
  • Karstuntie / Lohja
  • Pornaistentie / Mäntsälä-Pornainen
  • Tähteläntie / Inkoo
  • Kuonomäentie / Nurmijärvi
  • Pulkkilantie / Asikkala

Vilkkaimman tieverkon osalta päätöksiä päällystyskohteista tehdään vasta myöhemmin, kun kuntoarvomittaukset valmistuvat touko–kesäkuun vaihteessa.

Täräytitkö monttuun? Toimi näin!

Asfaltissa olevan vaurion ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen ajaminen voi aiheuttaa pahaakin vahinkoa autolle.

Päällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, on hyvä ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24 h/vrk). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella.

Toinen helppo tapa vaurioista ilmoittamiseen on ladata kännykkään 112 Suomi -sovellus, jonka päivystysnumeroiden joukosta Tienkäyttäjän linjan numero myös löytyy. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti soittajan sijainnin.

Mikäli auto tai muu kulkuväline vahingoittuu huonokuntoisen tien vuoksi, voi sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttää ELY-keskuksen nettisivuilla.

Lähde: ELY-keskus, Virkamiehen näkökulma -blogi, Väylä

Artikkelia muokattu 13.2. klo 10.10: Korjattu listauksessa ollut Evitskogintie Evitskogintie-Lappersintieksi.

Lisää aiheesta:

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääKuvakin sen kertoo: Tämä on Suomen surkein kylätie – "Jokainen päivä, jonka pääsee kotiin ehjillä renkailla, on voitto"Jos hajotit autosi monttuun, älä aikaile korvaushakemuksen kanssa – tee heti näinNäin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminTievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuunMaanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
LiikenneTeiden kuntoAutoilun kustannuksetKotimaaTalousAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 16:14
    Sää

    Ajokeli muuttuu petolliseksi – "Varoituksen sana"

  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • Eilen18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä