Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttää

6:06Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdissä – tältä se näyttääLaurintie ei voittanut surkeimman kylätien titteliään syyttä suotta, kuten videosta ilmenee.
Julkaistu 14.12.2023 08:09
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

lifestyle@mtv.fi

Vuoden 2023 surkein kylätie on Vihdin Otalammella sijaitseva Laurintie. Suomen Kylät ry ja Suomen Tieyhdistys etsivät taannoin "voittajaa" kuvakilpailulla. 

Huomattavan kuoppainen, reunoilta paikoin sortunut mutta silti vilkkaasti liikennöity Laurintie voitti erikoisen tittelinsä Maaseudun Tulevaisuuden järjestämässä kuvakisassa. Finalisteja oli kahdeksan, ja voittajakuvan otti kyläläinen Sanna Rantanen. Voittajaa juhlittiin peräti kansanjuhlalla joulukuun alussa.

Kilpailun myötä haluttiin kiinnittää päätöksentekijöiden huomiota maaseudun tiestön huonoon kuntoon. 

– Suomen tiet ovat poikkeuksellisen huonossa kunnossa. Tällä hetkellä korjausvelka taitaa olla yli 2,5 miljardia euroa. Se tietysti näkyy ihmisten arjessa ja jokapäiväisessä elämässä ja myöskin turvallisuudessa, sanoo Suomen Kylät ry:n viestintäpäällikkö Anssi Ketonen.

Ketonen painottaa, että päättäjät ovat kyllä tietoisia vallitsevasta ongelmasta.

– Mutta aina siinä vaiheessa, kun lähdetään budjettineuvotteluihin, niin tiestö on se ensimmäinen, josta karsitaan. Sen takia se on Suomessa nyt tässä kunnossa.

1212-Laurintie1
Kuvakilpailun voittajaksi kahdeksasta finalistista äänestettiin kuva nimeltä ”Vauvakin saa maidot vaahdotettuna näillä kuopilla”. Kuvan otti Sanna Rantanen.

Päällystäminen ei enää riitä

Laurintie ei saanut surkeimman kylätien arvonimeä syyttä suotta, sillä sen pintakunto on heikentynyt jo sen verran, että pelkkä päällystystyö ei enää riitä.

– Täytyy parantaa tien rakenne sieltä päällysteen alta, kertoo Suomen Tieyhdistyksen tapahtumat ja ekologinen kestävyys -osaston johtaja Liisa-Maija Thompson.

Thompsonin mukaan hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen, sillä Laurintien korjausmahdollisuuksia on tutkittu ja ELY-keskuksen mukaan valmius sen korjaamiselle olisi ensi kesänä.

– Jos vaan saadaan rahoitusta eduskunnalta, Thompson toteaa.

Lue myös: Osaathan käyttää pitkiä ajovaloja oikein? Näin ajat autolla pimeässä turvallisemmin

Tuhansia kilometrejä huonoja teitä

Kaikkiaan Suomessa on huonossa kunnossa olevia päällystettyjä teitä 8 800 kilometriä ja huonokuntoista soratieverkkoa 2 800 kilometriä. Tämän päälle tulevat vielä huonokuntoiset sillat, joita on kaikkiaan 800.

Thompsonin mukaan siihen on useita syitä, miksi näin on päässyt käymään.

– Tämä meidän tieverkko on rakennettu 1960–1970-luvuilla paljon vähäisemmälle liikennemäärälle ja paljon kevyemmälle kalustolle.

Peruskorjausikään tulleen tieverkon rahoitus on viime vuodet laahannut perässä ja siitä on myös leikattu ensimmäisenä. Menneinä vuosina on päässyt kertymään korjausvelkaa.

– Ja nyt kun kustannustaso on noussut näin radikaalisti parin viime vuoden aikana, niin sillä rahalla ei saada tehtyä sitä, mikä olisi tarve, Thompson sanoo.

Muuttuva ilmastokin vaikuttaa teiden kuntoon.

– Säätila sahaa enemmän plussalle ja miinukselle ja silloin huonokuntoiset ja reikiintyneet tiet murenevat entisestään. Välillä myös sataa rankasti, jolloin tien kuivatus ei tahdo riittää.

Lue myös: Ylikomisario Dennis Pasterstein jakaa vinkkinsä talviautoiluun: "Kolmen A:n sääntö on se vanha tuttu"

Todellinen turvallisuusriski

Thompson painottaa, että huonokuntoinen kylätie on todellinen riski kansalaisten turvallisuudelle.

– Liikkuminen tällä tiestöllä on periaatteessa aina turvatonta. Kuopat ja tien reunan sortumat haittaavat ja aiheuttavat turvattomuutta kävelijöille ja pyöräilijöille. Joskus pelätään jopa sitä, että pääseekö kuljetus perille.

Suomen Kylät ry:n Ketonen vahvistaa, että kyläläiset todella kantavat huolta turvallisuudestaan, sillä huonokuntoinen tie voi hankaloittaa  – tai jopa estää – pelastuslaitoksen pääsyn paikalle.

Ketonen muistuttaa, että huonokuntoinen tie vaikuttaa ihan kaikkien alueen asukkaiden arkeen. Osan työntekokin voi vaikeutua.

– Siellä on matkailuyrittäjiä ja sitten on yrityksiä, joiden logistiikka voi vaarantua. 

Katso yllä olevalta videolta, miltä Suomen surkein kylätie näyttää talvella.

Lue myös: Lähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"

Loppu rattiraivoamiselle? Nissanin konseptiauto osaa jo lukea mielialaa

Mitä hyvään sähköauton latausetikettiin kuuluu? Autoliiton koulutuspäällikkö vastaa

Pienten kuljetusrobottien on oltava pienempiä ja äänekkäämpiä, linjasi Traficom 

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset! 

Lisää aiheesta:

Säkylästä löytyy Suomen surkein kylätie – tältä se näyttää: "Moni oli varmaan aika pöyristynyt"Kuvakin sen kertoo: Tämä on Suomen surkein kylätie – "Jokainen päivä, jonka pääsee kotiin ehjillä renkailla, on voitto"Suomen tiet ovat hätkähdyttävän huonossa kunnossa pääteistä lähtien – "Erittäin huolestuttavaa"Otso ei ollut pysyä rautalampilaisella "luistinradalla" tiellä, avuntulossa kesti 12 tuntia – "Ei nastarengaskaan paljon auta"Umpisurkeista teistä riippuvaisten suomalaisten sietokykyä koetellaan – "Tässä kärsii niin auto kuin kuljettajakin"Tässä on Suomen surkein kylätie – liikenneministeri Harakalle luovutettiin astetta erikoisempi kuvakalenteri: "Ei pääse unohtumaan"
VihtiLiikenneLiikenneturvallisuusTalviAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Vihti
  • 22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • 2.11.07:30
    Asian ytimessä.doc

    Visa Högmander toteutti unelman, jonka ei pitänyt olla mahdollinen: "Olo oli kuin pikkupojalla"

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 31.10.19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"