Suomen tiestöllä on nyt runsaasti routavaurioita, jotka voivat vahingoittaa sinunkin autoasi. Autoliiton mukaan nopeusrajoitusten alentaminen ei ole ratkaisu ongelmaan, vaan tiestön kunnossapitoon tarvitaan ennen kaikkea rahaa.
Ilmojen lauhtumisen myötä tiet ovat täynnä teräväreunaisia routakuoppia ja halkeamia, jotka aiheuttavat helposti rengas- ja vannevaurioita sekä hajottavat iskunvaimentimia ja tukivarsia.
Vaikka tienpitäjän eli pääsääntöisesti valtion tai kunnan voisi kuvitella vastaavan korjauskustannuksista, ei asia ole Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan aivan näin yksiselitteinen.
– Mahdolliseen vahingonkorvausvelvollisuuteen vaikuttaa tapauskohtaisesti se, voidaanko vahingon katsoa aiheutuneen tien virheellisestä hoidosta, puutteellisesta kunnossapidosta tai muista laiminlyönneistä. Tienpitäjä saattaa välttyä korvausvelvollisuudesta esimerkiksi kertomalla routavaurioista liikennemerkillä, Nieminen toteaa.
– Usein huonokuntoisen tien ongelma hoidetaan myös alentamalla nopeusrajoitusta. Se on helppoa ja tienpitäjälle halpaa, mutta tienkäyttäjien kannalta täysin väärä tapa. Kyllä meidän pitää huolehtia, että tiet pysyvät niille suunnitellulla nopeudella ajettavassa kunnossa.
Tiestön huono kunto ei ole mikään uusi asia, vaan korjausvelka kasvaa vuosi toisensa jälkeen. Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä päätyi vuosi sitten julkaistussa loppuraportissa yksimielisesti vaatimaan liikenneverkon rahoitustason nostoa. Nykyinen hallitus sai muutaman viime vuoden aikana korjausvelan kasvun pysähtymään. Tälle vuodelle perustienpidon rahoitusta kuitenkin laskettiin 200 miljoonalla eurolla.