Autoilijan ei kannata yrittää oikaista lasin sulattamisessa pakkasella.
Autoilijan kannattaa huomioida alati kiristyvät pakkaset tuulilasin sulattamisessa. Väärillä tavoilla oikaistessa saattaa aiheuttaa autolleen suurta vahinkoa – ja kalliin laskun.
Kun tuulilasissa on jo kiveniskemä, suuret lämpötilavaihtelut tulee ottaa erityishuomioon.
– Klassinen esimerkki on laittaa puhallin täysillä päälle jäätyneeseen lasiin, jossa on jo särö. Siinä on silloin iso riski saada aikaan halkeama. Eli suosittelen vahvasti viimeistään ennen pakkasten kiristymistä tarkastamaan, että lasissa ei ole kiveniskemiä, kertoo tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi tiedotteessa.
Kovasiipi pitää modernien autojen lämmitettäviä tuulilaseja toimivina ratkaisuja, mutta varoittaa tee-se-itse-kikoista, jotka päättyvät huonosti.
– Tulee mieleen lisäksi tapauksia, joissa autoilija on sulattanut jäätynyttä tuulilasia hiustenkuivaajalla tai jopa heittänyt kuumaa vettä jäätyneen tuulilasin päälle päästäkseen nopeammin liikkeelle.
Kovasiipi huomauttaa, että kyseisenkaltaisissa menetelmissä lämpötilaero ja sen äkillinen vaihtoehto on sen verran kova, että lopputuloksena tuulilasi usein halkeaa. Olemme aiemmin kertoneet
