Liikenteen EU-tasoisen päästökaupan suunnittelu on jo pitkällä, mutta tuleeko Suomessa käyttöön sen lisäksi myös kansallinen päästökauppa?
Ilmastopaneelin mukaan tieliikenteen kansallinen päästökauppa auttaisi Suomea saavuttamaan päästövähennystavoitteet kustannustehokkaasti.
Suunnitteilla oleva EU-tason liikenteen päästökauppa ei välttämättä yksinään auta Suomea yltämään liikenteen päästötavoitteisiin, sillä sen luomisestakin vasta neuvotellaan.
– Jos EU-tasoinen järjestelmä ei ole Suomen vähennystavoitteiden kannalta riittävästi mitoitettu, lisätoimia tarvitaan joka tapauksessa. Siksi kansallisen päästökaupan edellytysten selvittäminen on perusteltua, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen totesi tiedotteessa viime viikolla.
Lue myös: Mitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille? Timo Harakka: Bensa kallistuisi väistämättä
Mitä kansallinen päästökauppa tarkoittaisi?
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood sekä toimitusjohtaja Anssi Kujala Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä vierailivat keskiviikkona Maikkarin Uutisaamussa kertomassa, millaisia vaikutuksia kansallisen päästökaupan toteutumisella olisi tavallisen autoilijan arkeen.