SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita lykättävä, jotta Suomi pärjäisi

SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita siirrettävä 4:32
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoi Uutisaamussa, että liikenteen päästötavoitteiden vaikutuksesta talouteen ei uskalleta Suomessa keskustella.

Liikenteen EU-tasoisen päästökaupan suunnittelu on jo pitkällä, mutta tuleeko Suomessa käyttöön sen lisäksi myös kansallinen päästökauppa?

Ilmastopaneelin mukaan tieliikenteen kansallinen päästökauppa auttaisi Suomea saavuttamaan päästövähennystavoitteet kustannustehokkaasti.

Suunnitteilla oleva EU-tason liikenteen päästökauppa ei välttämättä yksinään auta Suomea yltämään liikenteen päästötavoitteisiin, sillä sen luomisestakin vasta neuvotellaan.

– Jos EU-tasoinen järjestelmä ei ole Suomen vähennystavoitteiden kannalta riittävästi mitoitettu, lisätoimia tarvitaan joka tapauksessa. Siksi kansallisen päästökaupan edellytysten selvittäminen on perusteltua, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen totesi tiedotteessa viime viikolla.

Mitä kansallinen päästökauppa tarkoittaisi?

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood sekä toimitusjohtaja Anssi Kujala Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä vierailivat keskiviikkona Maikkarin Uutisaamussa kertomassa, millaisia vaikutuksia kansallisen päästökaupan toteutumisella olisi tavallisen autoilijan arkeen.

– Kyllä se tarkoittaisi hintojen nousua, Wood toteaa.

Kujalan mukaan kansallinen päästökauppa EU:ssä vireillä olevan päästökaupan lisäksi olisi raskaalle liikenteelle kova paikka.

– Meillä [kuljetusalalla] on muutenkin todella haastava tilanne tällä hetkellä kannattavuuden suhteen, Kujala sanoo.

Kujalan mukaan Suomessa kaivattaisiin lisää puhetta päästövähennystavoitteiden vaikutuksesta suomalaisiin ja maamme kilpailukykyyn.

– Nyt pitäisi hieman pohtia sitäkin, mikä on kansallinen etu. Kukaan ei kiistä, että päästövähennyskeinoja on lisättävä ja niitä on tehtävä, mutta pitäisi pikkuisen pysähtyä näiden tavoitteiden aikataulutukseen, Kujala toteaa.

Hänen mukaansa Suomessa ei uskalleta keskustella siitä, onko päästövähennystavoitteiden aikataulu liian kunnianhimoinen ja kuinka tavoitteet vaikuttavat talouteen.

– Pitäisi tarkastella, että miten me täällä pärjätään. Meillä on haastavat olosuhteet. Talouden ja päästövähennysten ristiriidasta pitäisi uskaltaa keskustella enemmän, hän toteaa.

Kujalan mukaan päästötavoitteiden lykkääminen olisi tarpeen.

– Pitäisi siirtää tavoitteita eteenpäin, että Suomi pärjäisi.

Millä tavoin kansallinen päästökauppa ja jakeluvelvoite vaikuttaisivat niin yksityis- kuin ammattiautoilijoiden arkeen? Miten Suomen kansantalouden ja yritysten kilpailukyvyn kävisi? Mitä vaihtoehtoja päästökaupalle on? Voit katsoa koko haastattelun alta.

Liikenteen päästökauppa iskisi rajusti polttoaineiden hintoihin 9:37
Miten liikenteen kansallinen päästökauppa vaikuttaisi kuljetusalaan ja Suomen kilpailukykyyn?

Lue myös:

    Uusimmat