Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita lykättävä, jotta Suomi pärjäisi

4:32SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita siirrettäväSuomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoi Uutisaamussa, että liikenteen päästötavoitteiden vaikutuksesta talouteen ei uskalleta Suomessa keskustella.
Julkaistu 02.11.2022 17:56

Ville Järveläinen

Liikenteen EU-tasoisen päästökaupan suunnittelu on jo pitkällä, mutta tuleeko Suomessa käyttöön sen lisäksi myös kansallinen päästökauppa?

Ilmastopaneelin mukaan tieliikenteen kansallinen päästökauppa auttaisi Suomea saavuttamaan päästövähennystavoitteet kustannustehokkaasti.

Suunnitteilla oleva EU-tason liikenteen päästökauppa ei välttämättä yksinään auta Suomea yltämään liikenteen päästötavoitteisiin, sillä sen luomisestakin vasta neuvotellaan.

– Jos EU-tasoinen järjestelmä ei ole Suomen vähennystavoitteiden kannalta riittävästi mitoitettu, lisätoimia tarvitaan joka tapauksessa. Siksi kansallisen päästökaupan edellytysten selvittäminen on perusteltua, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen totesi tiedotteessa viime viikolla.

Lue myös: Mitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille? Timo Harakka: Bensa kallistuisi väistämättä

Mitä kansallinen päästökauppa tarkoittaisi?

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood sekä toimitusjohtaja Anssi Kujala Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä vierailivat keskiviikkona Maikkarin Uutisaamussa kertomassa, millaisia vaikutuksia kansallisen päästökaupan toteutumisella olisi tavallisen autoilijan arkeen.

– Kyllä se tarkoittaisi hintojen nousua, Wood toteaa.

Kujalan mukaan kansallinen päästökauppa EU:ssä vireillä olevan päästökaupan lisäksi olisi raskaalle liikenteelle kova paikka.

– Meillä [kuljetusalalla] on muutenkin todella haastava tilanne tällä hetkellä kannattavuuden suhteen, Kujala sanoo.

Kujalan mukaan Suomessa kaivattaisiin lisää puhetta päästövähennystavoitteiden vaikutuksesta suomalaisiin ja maamme kilpailukykyyn.

– Nyt pitäisi hieman pohtia sitäkin, mikä on kansallinen etu. Kukaan ei kiistä, että päästövähennyskeinoja on lisättävä ja niitä on tehtävä, mutta pitäisi pikkuisen pysähtyä näiden tavoitteiden aikataulutukseen, Kujala toteaa.

Hänen mukaansa Suomessa ei uskalleta keskustella siitä, onko päästövähennystavoitteiden aikataulu liian kunnianhimoinen ja kuinka tavoitteet vaikuttavat talouteen.

– Pitäisi tarkastella, että miten me täällä pärjätään. Meillä on haastavat olosuhteet. Talouden ja päästövähennysten ristiriidasta pitäisi uskaltaa keskustella enemmän, hän toteaa.

Kujalan mukaan päästötavoitteiden lykkääminen olisi tarpeen.

– Pitäisi siirtää tavoitteita eteenpäin, että Suomi pärjäisi.

Millä tavoin kansallinen päästökauppa ja jakeluvelvoite vaikuttaisivat niin yksityis- kuin ammattiautoilijoiden arkeen? Miten Suomen kansantalouden ja yritysten kilpailukyvyn kävisi? Mitä vaihtoehtoja päästökaupalle on? Voit katsoa koko haastattelun alta.

9:37Liikenteen päästökauppa iskisi rajusti polttoaineiden hintoihinMiten liikenteen kansallinen päästökauppa vaikuttaisi kuljetusalaan ja Suomen kilpailukykyyn?

Lue myös: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa

Lisää aiheesta:

Ilmastopaneeli: Ilmastotavoitteet ovat saavutettavissa, mutta nykytoimilla niihin ei päästäMitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille? Timo Harakka: Bensa kallistuisi väistämättäMinisteri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"EU:n ilmastopaketti kurittaa autojen päästöjä ja on nostamassa bensan hintaa – Hallitus huolissaan talvimerenkulustaFossiilittoman liikenteen tiekartta lausunnoille – liikenne nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä?Autoliitto: Suomi hyväksyi EU:n päästötavoitteet liian helposti – "Tuntuu jokaisen kukkarossa"
LiikenneRaskas liikennePolttoainePäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 08:34
    Rattijuopumus

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"

  • Eilen14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • Eilen13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • Eilen13:35
    Teboil

    MTV:lle vahvistus: Teboil myydään