Australian GP peruttiin pitkän odottelun jälkeen, näin tapahtumat Melbournessa etenivät – Toto Wolffin puhelu Stuttgartiin avasi irvokkaan lukon

1:54
Koronavirus pähkinänkuoressa – tämä kaikki sinun täytyy tietää viruksesta.

Australian F1-viikonloppu sai dramaattisen käänteen torstaina iltapäivällä, kun McLarenin työntekijällä todettiin koronavirustartunta ja brittitalli ilmoitti välittömästi vetäytyvänsä viikonlopun osakilpailusta. Päätös kisan perumisesta julkaistiin 12 tuntia myöhemmin.

McLaren julkaisi tiedotteensa torstaina Suomen aikaa noin kello 13.20. Nyt tiedämme, että kaikkiaan 15 McLarenin työntekijää on asetettu Melbournessa 14 vuorokauden mittaiseen karanteeniin. Isoon-Britanniaan palaavilta McLarenin kisatiimin jäseniltä on estetty pääsy tallin tehtaalle seuraavien 14 päivän ajan. 

The Race -sivustolle kirjoittavan Mark Hughesin mukaan Ferrari, Alfa Romeo ja Renault olivat välittömästi McLarenin ilmoituksen jälkeen sitä mieltä, että ne vetäytyisivät kisasta.

FIA ei kuitenkaan kyennyt vielä tässä vaiheessa tekemään päätöstä kisan perumisesta. Tämä olisi edellyttänyt sitä, että F1:llä olisi ollut käytettävissä alle 12 autoa. Neljän tallin vetäytymisen jälkeen jäljelle jäi vielä 12 autoa.

Toinen mahdollinen takaportti FIAlle olisi ollut terveysviranomaisten linjaus kisan perumisesta, mutta viranomaiset eivät olleet vielä tässä vaiheessa valmiita tekemään sellaista päätöstä.

Mitkään muut vaihtoehdot eivät tulleet kysymykseen, sillä FIA on solminut eri tahojen kanssa niin suuren määrän kaupallisia sitoumuksia, että kisan sopimusehtojen vastainen peruminen olisi käynyt kattojärjestölle todella kalliiksi.

Myöskään kisajärjestäjä ei halunnut lähteä tekemään ennenaikaisia linjauksia, sillä erilaiset sitoumukset velvoittivat myös sitä.

Kaupallisten oikeuksien haltija Liberty Media puolestaan kuittaa kisan järjestämisestä 55 miljoonan dollarin potin, joten ymmärrettävää kyllä, sekään ei ollut ensimmäisenä perumassa kisaa.

Tällainen taloudellisista syistä johtunut lukko tuntui monien mielestä irvokkaalta, kun F1 oli vasta torstaina iltapäivällä korostanut sitä, miten päätös kisan kohtalosta tehtäisiin ennen muuta varikolla työskentelevien ihmisten terveyttä ajatellen.

Tallit ryhtyivät toimenpiteisiin

Kun yksikään järjestelyistä vastaava taho ei halunnut joutua maksumieheksi, tallien piti ottaa asiassa roolia.

McLaren, Ferrari, Alfa Romeo ja Renault siis vastustivat kisan järjestämistä, Red Bull, AlphaTauri, Racing Point ja Mercedes olivat aluksi sen puolesta. Haas ja Williams eivät halunneet esittää omaa kantaansa. Tilanne oli 4–4, ja urheilujohtaja Ross Brawnin kannasta oli tulossa ratkaiseva.

Brawn halusi jatkaa GP-viikonloppua normaalisti.

– Halusimme todella järjestää kilpailun. Halusimme aloittaa kauden. Tämä on mahtava kisa ja upea viikonloppu. Meillä on suuri vaikutus tämän alueen talouteen, ja sillä on suuri vaikutus meidän talouteemme, Brawn perusteli perjantaina F1:n verkkosivuilla.

– F1:n täytyy toimia, meidän täytyy saada se toimimaan. Olimme kuin liikkuvassa laivassa, ja olimme optimistisia, että selviäisimme, että saisimme kauden aloitettua ja tuotua hieman helpotusta näiden vaikeiden aikojen keskelle.

Tässä vaiheessa Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff otti yhteyttä Daimlerin pääkonttoriin ja kysyi omien esimiestensä mielipidettä. Wolff sai Stuttgartista luvan toimia oman mielensä mukaan, ja hän asettui kisaa vastaan.

Tallien äänet keikahtivat kisaa vastustavalle 5–3-kannalle.

Perjantaiaamu oli valkenemassa. Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen nousivat jo koneeseen, joka veisi heidät pois Australiasta.

Ihmiset alkoivat kerääntyä Albert Parkin porteille, mutta vaikka heitä ei päästetty rata-alueelle, heille vakuuteltiin, että viikonloppu jatkuu normaaliin tapaan. Paitsi että sitä oltaisiin parhaassakin tapauksessa viemässä läpi suljetuin ovin, ilman katsojia.

Todellisuudessa kaikki tiesivät jo, ettei ensimmäisiäkään vapaita harjoituksia ajettaisi koskaan. Kyse oli vain siitä, kuka asian ilmoittaisi.

Kisajärjestäjä ei edelleenkään voinut perua GP:tä taloudellisten velvoitteiden vuoksi, eikä niin voinut tehdä myöskään FIA tai F1.

Lopulta tallit vaativat julkisesti, että FIA peruisi kilpailun, ja näin kattojärjestö saattoi tehdä jo pitkään vääjäämättömältä näyttäneen ratkaisun – sillä oli tässä vaiheessa käytössä enää neljä autoa: Molemmat Red Bullit ja AlphaTaurit.

12 tunnin odotus

Monien mielestä on käsittämätöntä, että päätöksen syntymiseen meni McLarenin ilmoituksesta vielä 12 tuntia. Siitäkin huolimatta, että FIA kertoi päiväkausien ajan varautuneensa koronaviruksen asettamaan uhkaan erilaisin tavoin.

– Keskustelimme tallien, terveysviranomaisten, FIAn ja promoottorin kanssa. Olen ollut hereillä koko yön. Meillä oli niin paljon ongelmia, joita täytyi käydä läpi. Meidän täytyi saada tallit koolle ja järjestää tapaaminen. Tähän kaikkeen menee aikaa, Brawn selitti.

– Emme voi tehdä päätöksiä vain yksinään. On niin paljon asioita, joita tulee ottaa huomioon. Mielestäni teimme melko hyvää työtä päästessämme oikeaan lopputulokseen, vaikka osallisena oli niin paljon eri tahoja. Jouduimme käymään keskustelua FIAn kanssa, joka on Euroopassa. Meidän täytyi keskustella puheenjohtaja Jean Todtin kanssa.

Huvittavaa kyllä, Todt osallistui tapahtumien kiivaimmalla hetkellä jonkinlaiseen yritystapaamiseen Pohjois-Ranskassa, ja hänen tilaisuudesta jakamansa kuva oli 12 tunnin aikana ainoa asia, mitä FIA viestitti ulospäin.

– Lisäksi F1:n puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Chase Carey oli lentokooneessa matkalla Vietnamista Australiaan. Se oli aika stressaava ajanjakso. Mielestäni se, että hoidimme kaiken näin tärkeän 12 tunnissa, oli hyvin toimittu, Brawn sanoi.

Kun Carey lopulta pääsi Australiaan, hän oli FIAn ja F1:n toiminnasta samaa mieltä kuin Brawn. Carey lähetti myös omat terveisensä Hamiltonille, joka hämmästeli torstaina sitä, että GP-viikonloppua yritetään viedä läpi. Hamiltonin mukaan syynä oli se, että "raha on kuningas".

– Jos raha olisi kuningas, emme olisi tehnyt tällaista päätöstä, Carey tokaisi.

Perjantaina tehty päätös aiheutti lopulta kustannuksia niin talleille, F1:lle, FIAlle kuin kisajärjestäjällekin.

Missä suunnitelmat?

Jos 12 tuntia oli Brawnin mukaan lyhyt aika näin isosta asiasta päättämiseen, monet ovat hänen kanssaan eri mieltä. F1-sarja ja FIA saivat torstain mittaan runsaasti kritiikkiä siitä, ettei niillä tuntunut olevan minkäänlaista suunnitelmaa valmiina.

Brawnin mukaan tämä ei pidä paikkaansa, vaan kaikkeen ei vain mitenkään voitu varautua.

– Olimme käyneet terveysviranomaisten läpi, mitä tapahtuisi, jos tapauksia olisi yksi, viisi tai kymmenen. Mutta koskaan ei voi tietää, miten nämä tapaukset vaikuttavat ympärillä oleviin. Tässä tilanteessa yksi tartunta johti 14 muun ihmisen eristämiseen, mikä tiputti yhden tallin kokonaan, Brawn sanoi.

– Jos tuo yksi tapaus olisi todettu jollakin toisella, eri profiilin ihmisellä, vaikutus ei välttämättä olisi ollut näin iso. Joitakin asioita voi ennustaa ikuisesti, eikä silti tiedetä, mitä tapahtuu.

Sen Brawn myöntää, että F1:llä ei tällä hetkellä ole olemassa selkeää suunnitelmaa siitä, miten kausi jatkuu.

– En tiedä, onko kukaan kohdannut koskaan tällaista tilannetta. Olen käynyt läpi taloudellisia kriisejä ja draamaa, mutta tämän mittasuhteet ovat tällä hetkellä valtavat. Meidän täytyy olla realistisia, milloin voimme aloittaa kauden. Työstämme asiaa tällä hetkellä.

– Meillä on suunnitelmia kauden uudelleenjärjestämiseksi. Yritämme saada niin monta kisaa järjestettyä kuin mahdollista.

Toistaiseksi ainoa virallinen tieto on se, että ensi viikonlopun Bahrainin GP:tä ei vielä ole peruttu. Jo aiemmin kerrottiin, että mikäli kisa järjestetään, se ajetaan tyhjille katsomoille. Myös huhtikuun alkuun päivätyn Vietnamin GP:n toteutuminen on epävarmaa.

Talleille on esitetty sellainen vaihtoehto, että kausi voidaan aloittaa vasta kesäkuussa Bakusta. Tämä tarkoittaisi sitä, että elokuun kesätauko vietettäisiin jo nyt, ja elokuulle yritettäisiin saada mahdutettua muutama alkukaudesta peruttava osakilpailu.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja