Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Miksei F1-kisaa voitu siirtää maanantaille? Rahojaan takaisin vaativat fanit saavat tylyn vastauksen

Näkyvyys vesipatsaan takaa oli Spassa niin surkea, ettei kisaa uskallettu aloittaa sunnuntaina lainkaan.
Näkyvyys vesipatsaan takaa oli Spassa niin surkea, ettei kisaa uskallettu aloittaa sunnuntaina lainkaan.
Julkaistu 30.08.2021 09:59
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Sateen vesittämän Belgian GP:n jälkeen F1-fanit olivat ymmällään siitä, miksei Span kisaa voitu ajaa maanantaina, jos kerran seuraava kisa järjestetään vain lyhyen matkan päässä Hollannissa? Yhden päivän lykkäys on isossa logistisessa kuviossa vain liian suuri este.

Sunnuntain odotettu kisa jäi lopulta kokonaan ajamatta, kun usean tunnin odottelun jälkeen autot ajatettiin varikolta ruutulipulle turva-auton perässä. Tällä toimenpiteellä kisasta jaettiin vain puolikkaan pisteen lauantain aika-ajojen määrittelemän lähtöjärjestyksen mukaan.

LUE MYÖS: Belgian GP:n topit ja flopit: F1 saa syyttää itseään kiusallisesta pannukakusta – Valtteri Bottaksen korvaajaehdokas antoi maistiaisen tulevasta

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää hyvin kilpailunjohdon ratkaisun olla ajamatta tällaisissa olosuhteissa Spassa, joka on hyvässäkin säässä yksi F1-kalenterin riskiherkimmistä radoista.

– Faktahan on se, että noilla autoilla, vaikka niissä olisi minkälaiset renkaat, ajaminen tuollaisissa olosuhteissa on aerodynamiikan takia vaikeaa. Renkaat rajoittavat osaltaan, mutta aerodynamiikka vielä enemmän, Oikarinen kommentoi.

– Span radalla ei ole hirveästi tilaa ulosajoille, ja jos jossain Raidillonissa tai Eau Rougessa tapahtuu, eivät kuskit ehdi siihen enää reagoimaan vesipatsaan takaa.

– Aina puhutaan, että autoissa on ”monsuunirenkaat”, mutta se ei auta, vaikka niissä olisi nastarenkaat. Niin kauan kuin autoissa on noin isot siivet ja noin paljon aerodynamiikkaa, se ei vain onnistu, Oikarinen sanoo.

17.57139684

MM-pisteistä jaettiin peruutuksen jälkeen vain puolet lauantaina niin ikään sadesäässä ajettujen tapahtumarikkaiden aika-ajojen perusteella. Tämä oli Oikarisen mielestä hiukan turhaa.

– Minun mielestäni ei olisi välttämättä tarvinnut jakaa pisteitä tuollaisesta kisasta, jossa ei ajeta yhtään kierrosta kilpaa. Tietysti siitä on varmasti jokaisella oma mielipide.

Lippurahojen palautusta vaativille faneille tyly viesti

Paikalle saapuneelle valtavalle fanijoukolle päätös oli tietysti pettymys. Tuntikausia sateessa odotelleet ihmiset tuskin saavat edes rahojaan takaisin. Sääolot kuuluvat niihin ”ylivoimaisiin esteisiin”, joiden takia rahojen palautus on ehdoissa suljettu pois.

Myös sääntöjen pakottama ratkaisu kahden turva-auton takana ajetun kierroksen toteuttamisesta kismitti monia. Kahden kierroksen turvin tuloslista saatiin viralliseksi ja näin ollen myös kisa ainakin paperilla ajetuksi. F1-sarjan toimitusjohtaja Stefano Domenicali kuitenkin kiisti, että temppu olisi tehty pelkästään rahan takia.

– Ei sillä ole mitään tekemistä rahan tai politiikan kanssa. Saamme pääsylipuista tulot siitä huolimatta, ajetaanko kisa vai ei. Kyse oli pelkästään katsojista. Yritimme kaikkemme, että meillä olisi tarjota jotain, Domenicali selvitti saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.

Esimerkiksi Mercedes-tähti Lewis Hamilton toivoi omassa puheenvuorossaan, että katsojat saisivat tästä pettymyksestä rahansa takaisin. Näin ei kuitenkaan ole mitä ilmeisimmin tapahtumassa.

Onko kisan siirtäminen maanantaille oikeasti mahdotonta?

Olisiko F1-järjestäjillä ollut mahdollisuus siirtää kisa maanantaille, jos olosuhteet olisivat muuttuneet silloin paremmiksi? Seuraava kisa on vain lyhyen ajomatkan päässä Hollannissa, mutta tähän vaihtoehtoon ei silti lähdetty.

Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan kisan lykkääminen päivällä on vaikeampaa kuin äkkiseltään luulisi.

– Se lähtee jo ratavirkailijoista. He ovat vapaaehtoisia, joilla ei vain ole aikaa tulla paikalle seuraavana päivänä, Domenicali kommentoi.

16.1.1006301370

Alfa Romeo -tallin logistisista ratkaisusta vastaava tiimimanageri Beat Zehnder perusteli puolestaan asiaa Franfurter Rundschau -lehden mukaan sillä, että tallien on oltava jo tiistaina Hollannin Zandvoortissa. Ulkopuolisesta asia kuulostaa erikoiselta, sillä yhteydet Belgian ja Hollannin välillä ovat koko kalenterin helpoimmat. Ajoaikaakin ratojen välillä kertyy vain reilut kolme tuntia.

– Ajoaikahan ei ole se suurin juttu, vaan purku, kasaus ja kaikki muu. Varikolla pitäisi kaiken olla torstaina valmis, joten aika kävisi vain liian vähiin, Oikarinen toteaa.

F1-kiertue on selvinnyt vaikeammistakin vastoinkäymisistä esimerkiksi silloin, kun taifuuni on pakottanut koko karavaanin seisahtamaan ylimääräiseksi päiväksi Japaniin.

Oikarinen kuitenkin lisää, että rahalla on osittain vaikutusta asiaan. Tallien lisäksi myös kaikki muu kalusto ja henkilöstö on saatava ajoissa paikalle seuraavaan paikkaan. Tähän joukkoon kuuluu myös lajille elintärkeä televisiotuotanto, jonka onnistuminen voisi vaarantua yhdenkin hukatun päivän takia.

Lisää aiheesta:

F1-kisa olisi voinut ottaa traagisen käänteen – Toni Vilander puolustaa ratkaisua: "Meillä olisi eri aiheet"Valtteri Bottas paljasti, miksi talvitestien takaisku ei ehkä sittenkään ollut niin tuntuva – kohuttu sääntömuutos voi pelata yllättävällä tavalla Mercedeksen pussiinKimi Räikkönen ihmetteli vaaratilanteeseen johtanutta päätöstä – näin kilpailunjohto perusteli erikoista ratkaisuaanAustralian GP peruttiin pitkän odottelun jälkeen, näin tapahtumat Melbournessa etenivät – Toto Wolffin puhelu Stuttgartiin avasi irvokkaan lukonF1-tallien kalenterit menivät kerralla uusiksi – Kiinan GP:n perumisesta koituu hyötyjä ja haittoja: "Aika iso määrä lisätyötä"F1:n kaikkien aikojen rengasfarssi: Oikarisen tiimi päätyi kovaan ratkaisuun
F1Belgian GPUrheilu
Näkyvyys vesipatsaan takaa oli Spassa niin surkea, ettei kisaa uskallettu aloittaa sunnuntaina lainkaan.
Jokaiseen kisaan tarvitaan paikalle suuri vapaaehtoisten joukko, joista monet täytyy olla jo maanantaiaamuna leipätöissä.imago images/PanoramiC/ All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi