Mainos

FIA-pomo yllättyi äänestystuloksesta: "Kuin ihme olisi tapahtunut"

8:49

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt myöntää yllättyneensä siitä, että F1-sarjan tallit olivat riittävän yksimielisiä autoihin ensi kaudelle tehtävistä aerodynaamisista muutoksista.

Pääkuvan videolla Pitstop perkaa Espanjan GP:n puheenaiheet.

Formulasarjan autojen nykyinen aerodynamiikka tekee ohittamisen kisoissa vaikeaksi. Todt halusi tilanteeseen mahdollisimman pikaista korjausta, mutta kattojärjestön pomo ei odottanut hankkeensa saavan talleilta riittävää kannatusta.

Autojen siipiin ensi kaudeksi tehtävät muutokset ajettiin kuitenkin täpärästi läpi F1-komission huhtikuun 30. päivä järjestetyn kokouksen äänestyksessä. Todt oli tuloksesta enemmän kuin yllättynyt.

- Me kaikki haluamme parempaa urheilua ja show’ta, joten tehdään asialle jotain. Toisella puolella ihmiset sanovat, että meidän tulisi odottaa vuoteen 2021 asti, mutta sen jälkeen meidän olisi käytävä läpi kolme kautta tietoisina siitä, että lajissa on sitä vahingoittava ongelma, Todt kertoi Autosportille.

- Yritämme luoda lajista paremman oikealla hallinnolla, mikä ei ole formula ykkösissä kaikkein helpoin asia toteuttaa. Siksi teimme tämän ehdotuksen, ja aivan kuin ihme olisi tapahtunut, se myös hyväksyttiin.

- Se oli ihme siksi, koska se olisi voitu helposti estää, mikäli riittävä määrä talleja olisi vain ollut sitä vastaan, Todt jatkoi.

Tallien äänet jakautuivat äänestyksessä tasan. FIA ja FOM saivat taakseen Mercedeksen, Ferrarin, Force Indian, Williamsin ja Sauberin äänet, kun taas Red Bull, McLaren, Renault, Toro Rosso ja Haas olivat muutosta vastaan.

Red Bull -tallipäällikkö Christian Horner kertoi yllättyneensä siitä, että Mercedes ja Ferrari asettuivat äänestyksessä eri kannalle kuin itävaltalaistalli.

- Kun strategiaryhmässä kukaan ei kannattanut muutosta, niin sitten viikkoa myöhemmin pari isoa tallia onkin tukemassa sitä. Se oli ällistyttävää, Horner ihmetteli.

- Säännöt on nyt lyöty läpi kiireellä. Moni niistä on myös ristiriidassa nykyisten sääntöjen kanssa. Ongelma on siinä, että tehty tutkimustyö on vielä hyvin keskeneräistä. Se keskittyi kauteen 2021, joten ei ole mitään takeita siitä, että saavutamme toivomiamme tuloksia. Rusinoiden poimiminen pullasta ei vain toimi.

- Minusta vaikuttaa täysin tarpeettomalta luoda autoihin käytännössä uusi konsepti kausille 2019 ja 2020, kun 2021 joudumme tekemään sen taas uudelleen. Nämä ovat aikoja, jolloin meidän tulisi olla vastuullisia lajin kuluista, Horner painotti.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.