Asiantuntijat vastasivat: Pitäisikö viinit ja väkevät siirtää ruokakauppoihin?

Ravintola- ja alkoholialan asiantuntijat vastasivat keskiviikkona järjestetyssä viinitapahtumassa kiperään kysymykseen Alkon monopolista.

Mikä Viini? -tapahtuman ammattilaispäivän paneelikeskustelussa sivuttiin niin suomalaisten alkoholikäyttäytymistä, alkoholitrendejä kuin ravintola-alan haasteita.

Mukana keskustelussa olivat Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna, ravintola Murussa työskentelevä sommelier Samuil Angelov, kansainvälisesti tunnetun A21 Cocktail Loungen baarimestari Timo Siitonen sekä Hong Kongissa työskentelevä suomalaiskokki Jaakko Sorsa.

Myös Alkon monopoliasema otettiin suurennuslasin alle: pitäisikö monopolista luopua ja viinit ja väkevät alkoholijuomat siirtää ruokakauppoihin?

– Ei missään nimessä. Kahdeksan euron pullo, minkä keskiverto suomalainen nyt ostaa muuttuu sitten kuuden euron Pirkka-pulloksi, totesi sommelier Samuil Angelov.

Baarimestari Timo Siitonen esitti mahdollisuutena sen, ettei kauppaketjuilla olisi omia halpamerkkejään viineissä.

– Miten saat halpamerkkiviinin pois tässä kapitalistisessa maailmassa kaupasta? Jos menet suureen markettiin, löydät sieltä HK:n sinistä, joka luokitellaan EU-direktiivin mukaan leivokseksi. Jos ostat siis supermarketista supermarkettipunaviiniä, niin luokitellaanko se kohta viininkaltaiseksi juomaksi, Angelov vastasi.

"Alko toimii laadunvalvojana"

Alkon edustajana keskustelussa mukana ollut tuotepäällikkö Taina Vilkuna halusi painottaa laadunvalvonnan ja henkilökohtaisen palvelun tärkeyttä, jota Suomessa arvostetaan.

– Joka ainoa erä, joka meille tulee, tutkitaan sekä aistinvaraisesti että tehdään siitä kemialliset analyysit. Ihmiset, jotka asioivat marketeissa tietävät varmasti, kuinka helppoa sieltä on löytää vapaa myyjä avuksi kertomaan tuotteista, Vilkuna totesi.

– Alkossa pyritään siihen, että meillä on riittävä määrä henkilökuntaa opastamassa. Olemme yrittäneet luoda luottamuksellista suhdetta suomalaisiin jo 80 vuoden ajan ja aika hyvällä menestyksellä. Meillä on asialle omistautuneita myyjiä, jotka muistavat asiakkaan maun ja voivat suositella aiempien ostosten perusteella.

Erikoismyymälöitä markettiviinien sijaan?

Kukaan paikalla olleista asiantuntijoista ei varsinaisesti lähtenyt puolustamaan markettiviinejä, mutta pientä monopolin horjuttamista kuitenkin tarjottiin.

– Kolikolla on aina kaksi kääntöpuolta. En kannata maitokauppaviinejä, mutta voisiko olla mahdollista, että olisi jonkinnäköisiä viineihin erikoistuneita pikumyymälöitä? Tällä tavalla voitaisiin avata monopolia, Angelov ehdotti.

– Tällainen liike voisi puhtaasti erikoistua erikoistuotteisiin, niin peruskuluttajan kynnys hankkia vaikka jotain harvinaisempaa viiniä madaltuisi. Nyt on iso kynnys lähteä tilaamaan jotain ravintolassa maistettua viiniä, jota ei ole Alkon valikoimissa, Siitonen lisäsi.

Yhdeksi vaihtoehdoksi ehdotettiin myös, että ravintolat saisivat myydä asiakkaille esimerkiksi ruoan yhteydessä hyväksi todettuja viinejä mukaan kotiin.

Alkon Vilkuna halusi kuitenkin muistuttaa, että maailmassa on satojatuhansia ellei miljoonia alkoholibrändejä, joten kaikkien juomien hankkiminen suomalaisasiakkaiden ulottuville olisi mahdotonta.

Petra Kiiski/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat