WRC-tähden arvio: tähän asiaan voi ratketa jopa ensi kauden maailmanmestaruus – "Ei tule olemaan helppoa"
Rallin MM-sarjassa ensi kaudella käyttöön otettavat Rally1-hybridiautot eroavat nykyisistä WRC-autoista niin merkittävällä tavalla, että ensi kauden nokkimisjärjestystä on täysin mahdotonta ennakoida.
Autojen aeroynamiikkaa, jousitusta ja voimansiirtoa yksinkertaistetaan huomattavasti. Kaikki nämä muutokset yhdessä uuden hybridivoimanlähteen kanssa johtavat monien kuljettajien mielestä suurimpaan ajotyylin muutokseen, mitä MM-sarjan historiassa on koskaan nähty.
Jari-Matti Latvala on jo pitkään puhunut siitä, että ensi kaudella autoja aletaan viedä taas nykyistä enemmän sivuluisussa. Koska ajaminen on tulee olemaan huomattavasti lähempänä nykyisiä R5-autoja kuin WRC-autoja, esimerkiksi Kalle Rovanperä on iloinnut siitä, että toisin kuin monilla muilla MM-sarjan kärkimiehillä, hänellä on kokemusta R5-autoista vain parin vuoden takaa.
Viimeiset kolme vuotta Hyundailla osan MM-ralleista ajanut Craig Breen solmi vastikään kaksivuotisen sopimuksen M-Sportin kanssa, ja hän on päässyt testaamaan tallin uutta Ford Puma Rally1 -ajokkia melko kattavasti.
Breenin arvio on, että uusi hybridivoimanlähde ja ennen kaikkea taito hyödyntää siitä irtoavia lisätehoja oikealla tavalla on ensi kaudella sittenkin se kaikkein keskeisin asia, joka ratkaisee sen, kuka pärjää ja kuka ei.
– Kyse on siitä, että pitää ymmärtää, miten akkua saa ladattua. Kun ajaa ralliautoa 200 kilometriä tunnissa, se vie ainakin omalla kohdallani kaiken aivokapasiteetin. Ensi kaudella meidän täytyy ajaa sitä samaa vauhtia ja löytää paikkoja, joissa ladata akkua lisätehoja varten. Tämä ei tule olemaan helppoa, Breen sanoi Dirtfish-sivuston David Evansille.
– Se, että sopeutuu siihen nopeasti ja pääsee nopeasti kiinni normaaliin ajorytmiin ilman ylimääräistä ajattelua, on ensi kaudella ratkaisevaa.
Breenin Hyundai-vuosien tallikaverin Thierry Neuvillen mukaan vielä on liian aikaista esittää arvioita siitä, mitä ensi kaudella tulee tapahtumaan. Neuville on ollut julkisuudessa yksi kriittisimmistä, jopa kaikkein kriittisin, ensi kauden uudistuksia kohtaan, eivätkä hänen mielipiteensä ole muuttuneet miksikään.
– Monet asiat hybridijärjestelmässä eivät toimi niin kuin niiden pitäisi toimia. Akkua pitää ladata jarrutuksessa, että lisätehoa voi sitten käyttää kiihdytyksessä. Jos jarrutuksessa ei saa riittävästi virtaa, mutkan ulostulossa ei ole käytettävissä lisätehoa. Tämä tekee kaikesta epäjohdonmukaista ja vaikeasti ennustettavaa.
– Toisaalta jos jarrutuksessa saa virtaa, mutta kiihdytyksessä jalka lipsahtaa kaasupolkimelta, menettää kaiken käytettävissä olleen lisätehon. Auton ajaminen on erittäin epäjohdonmukaista. Se on kuin Formula E -ajamista rallitiellä.
Uusimmat
-
10:10
Etelä-Suomessa oli näin kylmää viimeksi 36 vuotta sitten: 60 vuoden aikana koettu kolme hyistä huhtikuun loppua
-
10:01
Näin irrotat lumipenkkaan juuttuneen auton
-
09:41
KHO: Sinimustaa liikettä ei olisi saanut rekisteröidä puolueeksi – purki ministeriön päätöksen
-
09:32
Helsingin poliisista "korkein mahdollinen suositus" liikenteeseen, useita kaistoja suljettu – MTV seuraa
-
09:30
Näyttelijä Christina Hendricks avioitui
-
09:12
"Olen aivan raivoissani" – Tämä taklaus käynnisti valtavan kohun Ruotsissa
-
09:05
Grillikausi avataan näyttävästi keskellä lumituiskua – MTV paikalla
-
09:05
Jari-Matti Latvala yhtyi tähtikuskien kuoroon – Kroatian ralli näytti karun faktan: "Jotain pitäisi tehdä"
-
09:03
Kasvukausi on hieman myöhässä
-
08:51
NHL-supertähti Connor McDavid teki jotain äärimmäisen harvinaista
-
08:48
Pohjois-Korean uskotaan tehneen salaa animaatioita suoratoistopalveluille
-
08:35
Olisiko tässä Marko Anttilan korvaaja Leijonissa? Vuoristoratakauden pelannut hyökkääjä esiintynyt edukseen
-
08:33
Koko raitiovaunuliikenne keskeytetty pääkaupunkiseudulla
-
08:21
Anne Hathaway joutui suutelemaan kymmentä miestä koekuvauksissa: "Sitä pidettiin normaalina"
-
08:05
Etujärjestö julkishallinnon satojen miljoonien pikasäästöistä: Arvioidaanko seurauksia kunnolla?
-
08:01
Sihvonen: SM-liigafinaalien karu ratkaisutekijä paljastunut – "Kuohitsee peli peliltä pahemmin"
-
07:42
Inter varmisti Italian mestaruuden – peliasuun tulee nyt himoittu uudistus
-
07:39
Pekka Poudalta selvä ohje liikenteeseen – "Siellä aina joku pösilö pasauttaa perään"
-
07:22
400 miljoonaa tonnia uutta muovijätettä vuodessa – silti sopu kansainvälisestä muovisopimuksesta on kiven alla
-
07:03
Kalle Rovanperä sivalsi kartturiaan – vierestä välitön vastalause: "Eihän siinä tarvitse perusteluja"
-
Lataa lisää