Varhaiskasvatuksen opettajat toivoisivat vanhempien ja yhteiskunnan olevan tietoisia pedagogiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Kysyimme kahdelta varhaiskasvatuksen opettajalta, onko jotain erityistä, mitä he toivoisivat vanhempien tietävän. Vastauksensa antoivat päiväkodissa esikoulun opettajina työskentelevät Kristiina Turkki ja Emil Nikander.
Lue myös: Millainen vastuu koululla on lasten kasvatuksessa? Vanhemmilla erilaisia käsityksiä: "Voi käydä niin, että tunteet kuohahtavat"
Pedagogiikan merkitys!
Ensinnäkin he haluaisivat vanhempien ja yhteiskunnankin olevan tietoisia pedagogiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
– Joskus tunnutaan ajattelevan, että kaikkihan osaa hoitaa lapsia, että miksi siihen tarvitaan yliopistokoulutettua väkeä, Turkki pohtii.
Opettajat näkevät asian niin, että varhaiskasvatus ja esiopetus ovat osa elinikäistä oppimisen polkua. He muistuttavat, että kaikki toiminta päiväkodissa on pedagogisesti suunniteltua ja tavoitteellista toimintaa, oli kyse varsinaisesta opetustilanteesta, ruokailusta, ulkoilusta tai siirtymisestä johonkin.
– Kaikki on opettajan päässään suunnittelemaa, Turkki sanoo.

