Lapset kaipaavat apua erityisesti matematiikan ja vieraiden kielten läksyissä, mutta miten oppimisessa voisi auttaa?
Läksyjen tekeminen kuuluu lapsiperheiden arkeen, mutta oppimisessa avittaminen ei aina ole helppoja. Esimerkiksi matematiikan tai fysiikan tehtävät voivat olla aikuisellekin vaikeita.
SOS-Lapsikylällä on oma Läksyapuu-sivu, joka tarjoaa apua 4.–9.-luokkalaisille. Kysymyksiin vastaavat vapaaehtoiset ja erillinen läksytiimi.
– Ajatushan perustuu siihen, että kun lapsi tulee, hänen kohdataan puhtaalta pöydältä ja yhdessä lähdetään katsomaan sitä tehtävää, SOS-Lapsikylän kehittämissuunnittelija Pia Wikholm kuvaa Huomenta Suomessa.
Lue myös: Ilkeä juoru antoi Sinille ala-asteella liikanimen "elmukelmu" – nyt hän kertoo, mihin vuosien kiusaaminen johti
"Tiedämme, että lukemisen taidot ovat heikentyneet"
Lukutaitotutkimuksissa on havaittu, että suomalaisten lukutaito on "vähentynyt ratkaisevasti", kertoo Tilastokeskuksen koulutuspäällikkö Marika Jokinen.
– Tiedämme, että lukemisen taidot ovat heikentyneet, Jokinen kuvaa.
Lukutaitoon sisältyy esimerkiksi medianlukutaito ja kyky lukea tilastoja. Kyse ei ole vain kirjojen ahmimisesta: lukeminen on myös puolueettoman, tutkitun tiedon saamista, käyttö- ja muiden ohjeiden lukemista sekä viranomaispäätösten ymmärtämistä.