Millainen vastuu koululla on lasten kasvatuksessa? Vanhemmilla erilaisia käsityksiä: "Voi käydä niin, että tunteet kuohahtavat"

Tätä mieltä opettajat ja vanhemmat ovat Wilma-järjestelmästä 2:45
Tätä mieltä opettajat ja vanhemmat ovat Wilma-järjestelmästä.

Käsitys siitä, millainen vastuu koululla ja opettajilla on lasten kasvatuksesta, on muuttunut vuosien saatossa.

”Tarvitaan koko kylä kasvattamaan lapsi”, kuuluu tunnettu sanonta. Mutta kenellä todella on loppupeleissä vastuu lasten kasvattamisesta?

Asiasta keskustelivat Huomenta Suomessa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sekä Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones.

Katso yllä olevalta videolta myös, mitä mieltä Murto ja Ohtonen ovat monia tunteita herättävästä Wilma-viestintäjärjestelmästä. Koko Huomenta Suomen keskustelun voit katsoa jutun lopusta löytyvältä videolta.

Mikä on koulun vastuu?

Vanhemmilla on erilaisia odotuksia siitä, kuinka suuri siivu koulun ja opettajien pitäisi ottaa kasvatusvastuusta ja odotukset ovat myös vuosien saatossa muuttuneet.

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa, että ensisijainen kasvatusvastuu on lapsen vanhemmilla, mutta koulujen tärkeä tehtävä on tukea vanhempia kasvatustyössä.

– Tänä päivänä osa vanhemmista tarvitsee tukea. Lasten ja nuorten pahoinvointi on valitettavasti lisääntynyt ja erilainen häiriökäyttäytyminen: jopa väkivalta ja kiusaaminen ovat lisääntyneet siinä määrin, että tämä on oikeastaan koko yhteiskunnan asia, Murto sanoo.

Murron mukaan koulua, koulutusta ja päteviä opettajia pidetään jopa hieman itsestäänselvyytenä, vaikkei näin pitäisi olla.

– Koulu ei ole palvelulaitos. Siellä on lapsilla oikeus ja velvollisuus oppia ja opettajan tehtävänä on opettaa. Nyt meillä on selkeästi tietynlainen suunnanmuutos siihen, että osa vanhemmista ei välttämättä kiinnitä lasten koulunkäyntiin riittävästi huomiota ja osa vanhemmista sitten puuttuukin liikaa, eikä luota opettajan pedagogiseen osaamiseen, Murto toteaa.

Pääosin koulun ja kodin välinen yhteistyö sujuu Murron mukaan kuitenkin verrattain hyvin, mutta marginaali-ilmiöt ovat nousseet entistä enemmän esille.

Vanhemmat arvostavat opettajia, mutta hankalat tilanteet saattavat saada tunteet kuohahtamaan

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jonesin mukaan liiton teetättämien barometrien mukaan vanhemmat arvostavat suomalaista koululaitosta.

Opettajan ja vanhemman välinen vuorovaikutus voi Ohtonen-Jonesin mukaan kuitenkin vaikeutua esimerkiksi tilanteessa, jossa vanhemmalla on kokemus, ettei hänen lapsensa saa sitä tukea ja apua, mitä lapsi kaipaisi.

– Sitten tietysti voi käydä niin, että vanhempien tunteet kuohahtavat, Ohtonen-Jones toteaa.

Viestintä vaatii aikaa, mutta resursseja on vähän

Katarina Murron mukaan kouluissa on pulaa pätevistä opettajista, ryhmäkoot ovat isoja eivätkä oppimisen tuki tai oppilashuolto toimi riittävän hyvin.

– Resurssipula näkyy selkeästi, Murto toteaa.

Parhaimmillaan opettajien ja vanhempien välinen viestintä on Murron mukaan välitöntä, luottamukseen perustuvaa ja molempia osapuolia kunnioittavaa. 

– Silloin käydään keskustelua, kun on tarve, puututaan asioihin ja jaetaan tietoa, mutta toivoisin myös vanhemmilta, että luotetaan opettajiin eikä kuormiteta turhaan, Murto toteaa.

Saija Ohtonen-Jones kehottaa kuitenkin olemaan yhteydessä kouluun matalalla kynnyksellä, sillä liian suureksi kasvaneiden huolten ratkaiseminen on aina vaikeampaa.

Katso myös: Koulu vai vanhemmat – kenellä on päävastuu lasten kasvatuksesta?

Koulu vai vanhemmat – kenellä päävastuu lasten kasvatuksesta? 10:45
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto ja Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones keskustelivat Huomenta Suomessa siitä, millainen vastuu koululla ja opettajilla on lasten kasvatuksessa.

Lue myös:

    Uusimmat