Alkaako autoale? Saksassa hintoja poljettu jopa 30 prosenttia

Asiantuntijan mukaan autoista on yksinkertaisesti ylitarjontaa. Pelkästään Euroopassa on kymmenen autotehdasta liikaa.

Autojen kysynnän romahtaminen Euroopassa on johtanut sekä tehtaiden sulkemisiin että myös rajuun hintakilpailuun. Esimerkiksi Ford on vähentämässä noin 6 000 työpaikkaa Belgiasta ja Britanniasta. Saksassa taas joka kolmas uusi myyty auto on kauppiaan kertaalleen rekisteröimä 20-30 prosenttia halvempi esittelykappale. Osin hintasotaa käydään myös eurooppalaisista naapurimaista takaisin ostetuilla malleilla.

Kuluttajien rahoista kilpaillaan hintojen lisäksi takuusopimuksilla, varusteilla ja rahoituksella. Lainaa on tarjolla nollakorolla ilman käsirahaa ja käteisostajia houkutellaan jopa 30 prosenttia halvemmilla esittelykappaleilla.

– Jokaista auton ostajaa kohtaa nyt kaksinkertainen onni, koska varastoja on tyhjennettävä ja koska valmistajien on annettava suhteellisen isoja alennuksia, sanoo osastopäällikkö Klaus Reindl Saksan autoliitto ADAC:ista.

Valmistajista riippumattomat kauppiaat sekoittavat lisäksi pakkaa ostamalla saksalaisia autoja muista EU-maista, joissa sisäänostohinnat ovat korkeamman liikevaihtoveron vuoksi halvempia. Naapurimaista tuotuja käytännössä uusia autoja saa Saksassa viiden vuoden takaisilla vastaavien mallien hinnoilla. Alennukset ovat siis huimia.

Käytännössä hintasodassa on kysymys autojen massiivisesta ylitarjonnasta. Vain luksusvalmistajien tuotantolinjat ovat selkeästi kannattavia. Muuten kapasiteettia on liikaa.

Saksassa autoteollisuutta on verrattu myös dopingia käyttäviin huippu-urheilijoihin. Myös autonvalmistajat ovat viime vuosina pitäneet menestystä yllä kyseenalaisilla keinoilla, viimeksi kovilla alennuksilla. Ennen pitkää tämäkin tie on kuitenkin kuljettu loppuun.

Katso Tapio Nurmisen juttu Münchenistä (Kymmenen uutiset 31.10.2012)

Lue myös:

    Uusimmat