Alennusmyyntikauppaa piristetään ennätyssuurilla tarjouksilla

Kolmasosa vähentämässä kulutustaan 2:00

Alennusmyynnit ovat vetäneet väkeä edellisvuosien tapaan, mutta moni ostaja empii päätöksensä kanssa. Alennusmyyntikauppaa yritetäänkin piristää normaalia suuremmilla tarjousprosenteilla.

Kauppakeskus Jumbo Vantaalla houkuttelee alennusmyyntien aikaan tavalliseen tapaan ihmisiä. Ostopäätöksiä ei kuitenkaan tehdä entiseen tapaan.

– Voidaan ehkä muuttua varovaisemmiksi ja mietitään kaksi kertaa, tarvitaanko ja täytyykö tällä hetkellä ostaa jotakin uutta, miettii Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.

Lehtoaron mukaan moni liike onkin lähtenyt alennusmyynteihin ennätyssuurilla tarjouksilla myyntiä vauhdittamaan. Osassa liikkeistä tarjoukset ovat jo 70-75 prosentin luokkaa.

Vaikka väkimäärä kauppakeskuksessa onkin tavanomainen, niin myyntisumma uhkaa jäädä normaalia pienemmäksi.

– Nyt ei kyllä päästä ihan samaan myyntimäärään, että ihan samalla (väki)määrällä ei samaa myyntimäärää saada tällä hetkellä, Lehtoaro sanoo.

Lähes kaikesta tingitään

Osansa tahmealla myynnillä on taloustilanteella, osa kaupoista taas kärsii venäläismatkailijoiden poissaolosta.

– Ehkä vähän korkeatasoisemman muodin ja pukeutumisen tuotteita myyvät liikkeet, niin saattaa olla, että näkyy heidän myynnissään sitten, Lehtoaro toteaa.

MTV:n kyselyssä 36 prosenttia ihmisistä sanoo vähentäneensä omaa tai perheensä kulutusta viimeisen vuoden aikana. Eniten kulutusta on vähennetty huvittelussa (esimerkiksi kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä ulkona syöminen ja juominen), medioiden käytössä (esimerkiksi lehtitilaukset) ja vaatehankinnoissa.

Kyselyn mukaan 31 prosenttia vastaajista aikoo jatkossakin vähentää kulutustaan.

– Ehkä vähän tulee katsottua, mitä ostaa, mutta ei nyt niin hirveästi, kommentoi ostoksilla ollut Kimmo Aho.

Lue myös:

    Uusimmat