Akavalta ja STTK:lta tupotavoitteet

Akava ja STTK tavoittelevat kaksivuotista tulopoliittista sopimusta. Ensi vuoden palkankorotusvaatimus on 3,7% ja vuoden 2004 vaatimus on 3,4-3,5 prosenttia.

Akavan ja STTK:n hallitukset ovat asettaneet palkankorotustavoitteensa syksyn tulopoliittiselle kierrokselle. Järjestöt pyrkivät kaikkia palkansaajia koskevaan kattavaan kaksivuotiseen tulopoliittiseen ratkaisuun.

Akava esittää palkankorotusten toteuttamista eri sopimussektoreille siten, että kustannusvaikutus ensimmäisenä sopimusvuotena 1.2.2003 alkaen olisi 3,7 prosenttia kunkin alan palkkasummasta ja toisena sopimusvuotena 1.2.2004 alkaen 3,4 prosenttia.

STTK puolestaan vaatii ensi vuodelle niin ikään 3,7 prosentin korotuksia mutta vuodelle 2004 vaatimus on hieman Akavaa suurempi, 3,5 prosenttia.

Akava toteaa, että kustannuserän yksityiskohdat ratkaistaan alakohtaisissa neuvotteluissa, jotta kunkin sopimusalan omat etukysymykset ja yhteisesti todettuja ongelmia saadaan hoidetuksi. Mikäli palkkapotin jaosta ei saavuteta neuvotteluissa yhteisymmärrystä, niin se maksettaisiin prosenttimääräisenä yleiskorotuksena.

Akavan ehdotuksen mukaan tuloratkaisussa pitää kohentaa erityisesti niiden palkansaajaryhmien suhteellista palkkatasoa, joiden palkka on selvästi liian alhainen tehtävien vaativuuteen ja koulutukseen nähden.

STTK:n tavoitteena sekalinjainen yleiskorotus

STTK:n uusi logo

STTK tavoitteena on sekalinjainen yleiskorotus, joka parhaiten tukee keskituloisten palkansaajien ostovoimaa. Palkankorotusmalli sisältää yleiskorotuksen lisäksi liittojen käytettävissä olevan järjestelyvaraerän ja naispalkkaerän. Naispalkkaerä maksetaan kumpanakin sopimusvuonna ja on kustannusvaikutukseltaan ensimmäisenä vuonna 0,4 prosenttia ja toisena 0,3 prosenttia. Naispalkkaerä sisältyy 3,7 prosentin ja 3,5 prosentin tavoitteisiin.

STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää on aiemmin esittänyt, että järjestelyvaran osuus voisi uudessa tupo-sopimuksessa olla tähänastista suurempi ja jopa lähellä yleiskorotuksen tasoa. Siten järjestelyvaralla olisi mahdollista purkaa eri sopimusalojen palkankorotuspaineita.

STTK esittää, että tupossa sovitaan uudenlaisesta ansiokehitystarkastelujärjestelmästä. STTK:n mielestä nykyinen ansiokehitykseen liittyvä tarkastelujakso on liian lyhyt ja aiheuttaa ongelmia työmarkkinapolitiikassa. STTK esittää, että työmarkkinaosapuolet solmivat pysyvän ansiokehitystarkastelujärjestelmää koskevan sopimuksen, jossa tarkastelujakson tulee olla riittävän pitkä ja ulottua yli sopimuskauden.

STTK:n hallitus päätti, että tupo-sopimukseen tulee sisältyä myös indeksiehto. STTK:n mielestä talouden tämänhetkiset huonot ja vaikeasti ennustettavat näkymät olisivat antaneet perusteen myös useampivuotiseen raamisopimukseen. Siinä palkoista olisi sovittu vain vuodeksi kerrallaan, mutta työelämän laadullisia uudistuksia olisi voitu kehittää nykyistä pitkäjänteisemmin.

STTK on tukenut maan hallituksen tähänastista työn verotuksen keventämislinjaa. Ostovoiman ja työllisyyden turvaamiseksi järjestö pitää tuloverotuksen keventämisen jatkamista tärkeänä. Tulevan hallituksen ohjelmassa tulee jatkaa keskituloisten palkansaajien verotuksen keventämistä valtion tuloveroasteikon kohdennetuilla muutoksilla.

STTK:n puheenjohtajan Mikko Mäenpään mielestä tupo-neuvottelut on saatava alkuun viimeistään ensi viikon alussa.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 09.10.2002)

Lue myös:

    Uusimmat