Aiotko rinteeseen hiihtolomalla? Näin noudatat koronaohjeistuksia ja vältät tapaturmat: "Ei kannata sortua yliarvioimaan omia taitoja"

2:17
Katso myös: Videolla ammattilaisen vinkit, jos olet menossa lasten kanssa rinteeseen. Hiihdonopettaja Hanne Mäkisen haastattelu on vuodelta 2016.

Etenkin ensikertalaisen kannattaa muistaa tietyt tapaturmia ehkäisevät asiat laskettelurinteessä.

Viikolla 8 alkavien hiihtolomien odotetaan täyttävän Suomen hiihtokeskukset, vaikka torstaina 18. helmikuuta THL esittelikin uudet suosituksensa koronaviruksen leviämisen estämiseksi. THL suositteli että HUS-alueen asukkaat välttävät lomamatkustamista oman alueen ulkopuolelle 14. maaliskuuta asti, mutta hallitus otti THL:n puhutteluun yllättävän esityksen vuoksi.

Suomen hiihtokeskusyhdistyksen vinkit turvalliseen laskuun koronapandemian puitteissa:

1. Vain terveenä rinteeseen

Tämä on tärkein neuvo. Jos tunnet itsesi vähänkään kipeäksi, on syytä pysyä poissa rinteistä ja jäädä kotiin tai mökkiin. Hakeudu koronatestiin, jos edes lieviä korona-tartuntaan viittaavia oireita ilmaantuu.

2. Muista turvavälit ja jonota sujuvasti

Muista, että et ole keskuksessa yksin. Olet sitten välinevuokraamossa, hissijonossa tai rinnekahviossa, pidä riittävä etäisyys muihin ihmisiin. Jonotuskin on sujuvampaa, kun turvavälit ovat riittävät ja maltti pysyy jonottaessa.

Muista myös hankkia lippusi ja varata käyttämäsi palvelut etukäteen verkkokaupasta, jos mahdollista. Tällä tavoin vältät turhan jonottamisen ja ruuhkat. 

3. Käytä maskia, pese kädet ja yski hihaan 

Muista käyttää suojamaskia aina ollessasi hiihtokeskusten sisätiloissa. Lisäksi laita suojamaski kasvoillesi aina, kun et voi pitää riittävää turvaväliä hisseissä.

Riittävien turvavälien ja suojamaskin lisäksi keskuksissa ja rinteissä tulee muistaa käsi- ja yskimishygienia. Pese kätesi huolellisesti aina kun voit ja käytä muulloin käsidesiä. Jos yskittää, yski hihaan.

4. Muista turvallisuus myös hississä

Matkusta hississä pääsääntöisesti ainoastaan oman seurueesi jäsenten kanssa. Jos tämä ei ole mahdollista, muista jättää riittävä turvaväli muihin ihmisiin tai käyttää suojamaskia.

Muista myös normaalit käytössäännöt hississä. Hissi on väline päästä nopeasti mäen päälle, ei temppuilupaikka. Älä siis vedätä hissiä tai muuten temppuile nousuladulla. Pahimmassa tapauksessa hississä temppuilu voi johtaa hissin rikkoutumiseen.

5. "Ulkona on todella pieni riski saada tartunta"

Kun noudatat edellisiä kohtia, on myös tämä viimeinen mahdollinen.  

– Kuten terveysviranomaiset ovat todenneet, ulkona on todella pieni riski saada koronatartunta. Laskettelurinteet, hiihtoladut, pulkkamäet ja metsät ovat turvallisia paikkoja nauttia lomasta. Kun jokainen laskettelija ja lautailija huolehtii osaltaan sääntöjen noudattamisesta ja huomioi muut rinteissä liikkujat, kaikki pääsevät nauttimaan lumen ja alamäen riemuista, SHKY:n toiminnanjohtaja Harri Lindfors toteaa tiedotteessa.

Jos itse olet aikeissa suksia rinteeseen hiihtolomalla, ja se on koronasuositusten puitteissa mahdollista, kannattaa painaa mieleen If Vakuutuksen vinkit mahdollisista rinteiden vaaranpaikoista.

– Moni kokeilee nyt itselleen uutta lajia ensimmäistä kertaa tai vuosien tauon jälkeen, jolloin kannattaa malttaa aloittaa varovasti. Lasketellessa on syytä tarkistaa varusteiden turvallisuus etenkin, jos välineitä ei ole aikoihin käytetty, ja lähteä liikkeelle helpoista rinteistä, muistuttaa korvausasiantuntija Anne Koivisto Ifin tiedotteessa.

Tällaiset vammat vaanivat laskijoita

Kauniit pakkaskelit tai koronapandemian mukanaan tuoma vapaa-aika eivät ainakaan vielä ole näkyneet Ifiin ilmoitetuissa vahinkoilmoitusten määrissä.

Laskettelun ja lautailun lomassa sattuu kuitenkin yleisimmin murtumia, sijoiltaanmenoja sekä erilaisia kolahduksia, Ifin tilastot kertovat. Myös Terveystalo muistuttaa tiedotteessaan, että vaikka kaikkiin talviurheilulajeihin liittyy loukkaantumisia, laskettelu ja lautailu ovat lajeista tapaturma-altteimmat. 

Vammariski kasvaa sitä mukaa kun vauhti kovenee, joten rinteet ja hyppyrit on syytä sovittaa omiin taitoihin ja varusteisiin sopiviksi.

Polvivammat vaanivat erityisesti laskettelijoita. Eriasteiset pään kolauttamisesta johtuvat vammat ovat yleisiä etenkin hyppyjä harrastavien lautailijoiden keskuudessa, mutta myös laskettelijoilla.

– Vaarallisimpia ovat vakavat päävammat, jotka ovat onneksi harvinaistuneet kypärän käytön yleistymisen myötä. Aina varusteetkaan eivät kuitenkaan suojaa. Näin on erityisesti huollettujen rinteiden ulkopuolella off-pisteissä, joissa houkuttelevalta näyttävä lumi voi piilottaa alleen teräviä kiviä, kertoo ortopedian ja liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tapio Kallio Terveystalon tiedotteessa.

– Ranne- ja olkapäävammoja sattuu herkästi, kun kaaduttaessa otetaan kädellä tukea rinteestä. Sauvoja käyttävät laskijat ja hiihtäjät altistuvat myös "hiihtäjän peukalona" tunnetulle nivelsidevammalle, joka johtuu peukalon retkahduksesta.

Yleisin syy tapaturmiin laskettelurinteessä on kova vauhti

Laskettelurinteessä ylivoimaisesti yleisin syy tapaturmiin on liian kova vauhti.

– Ei kannata sortua yliarvioimaan omia taitoja. Vauhtia pitää sopeuttaa myös sen mukaan, millainen näkyvyys ja rinteiden kunto on sekä miten ruuhkaisia rinteet ovat. Kypärä on ehdoton turvavaruste laskijan taitotasosta riippumatta, Koivisto painottaa.

Tee näin, jos saat tällin

Paha kaatuminen tai kolahdus muuttaa hetkessä lomasuunnitelmat. Kovemman tällin saatuaan kannattaa suosiolla siirtyä lepäämään.

Jos vammat eivät ole mustelmia vakavampia, voi turvautua neljän K:n itsehoitoon: kevennys, kylmä, kohotus ja kompressio, Terveystalolta muistutetaan. Vamman laatu on hyvä selvittää heti kaatumisen jälkeen, sillä se saattaa alkaa myöhemmin.

Jos isku on kohdistunut päähän tai niskaan, tulee lääkäriin lähteä sitäkin herkemmin – etenkin, jos kipu ei ota laantuakseen tai niska tuntuu jäykältä.

− Tavallisesti vain osa tapaturmista tarvitsee kiireellistä hoitoa. Tapaturmapäivystykseen kannattaa kuitenkin hakeutua, jos vammakohdassa on kovaa kipua tai esimerkiksi raajan liikuttaminen on vaikeaa. Päivystyksessä vamman laatu voidaan selvittää nopeasti ja tarvittava hoito aloittaa välittömästi, Kallio kertoo.

Onnettomuuden sattuessa nopea ja täsmällinen diagnoosi on tärkeä, sillä se helpottaa ja nopeuttaa sekä hoitoa että toipumista. Terveystalon mukaan valtaosa jatko-ongelmista johtuu puutteellisesta ensivaiheen hoidosta, joten asiantunteva hoito on ensiarvoisen tärkeää pian vamman sattumisen jälkeen.

Ota nämä asiat rinteessä huomioon tapaturmien välttämiseksi:

Käytä laskettelukypärää ja tarkista välineet

Käy läpi siteiden säädöt ja varusteiden toimivuus. Tee tämä etenkin, jos edellisestä laskukerrasta on aikaa.

− Laskettelijoiden ja lautailijoiden tärkein varuste on kypärä, mutta myös selkä on hyvä suojata selkäpanssarilla. Etenkin aloittelijat hyötyvät myös rannesuojista, kertoo ortopedian ja liikuntalääketieteen erikoislääkäri Kallio Terveystalon tiedotteessa.

 – Lisäksi varusteiden pitää olla oikean kokoiset, hyvin huolletut ja oikein säädetyt. Esimerkiksi siteiden säädöt on aina syytä tarkistaa ennen mäkeen lähtemistä.

Ota olosuhteet huomioon: Sovita vauhti oikein

Jos olet aloittelija, lähde liikkeelle helpoista rinteistä ja hyödynnä tarvittaessa esimerkiksi hiihtokoulua. Laske taitojesi mukaista vauhtia ja huomioi myös rinteen kunto, sää ja laskijoiden määrä. 

Kuka väistää ja ketä?

Rinteessä laskijan on syytä muistaa, että takana tulevalla on rinteessä aina väistämisvelvollisuus. Ohita erityisesti lapset ja aloittelijat riittävän etäältä, sillä heidän liikkeensä saattavat joskus yllättää kokeneemmatkin laskijat.

Tule huomatuksi

Jos seisahdut rinteeseen odottamaan kaveria tai ihailemaan maisemia, pidä huoli, että muut laskijat voivat nähdä sinut riittävän etäältä ja väistää ajoissa.

Katso, missä lasket

Jos lasket hiihokeskuksissa muualla kuin virallisilla reiteillä, se on omalla vastuullasi. Vakuutus ei ole voimassa, jos lasket merkittyjen rinteiden ja reittien ulkopuolella.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja