"Aika hälyttävä signaali" – Mercedeksen ympärillä leijailee huolestuttavia kysymysmerkkejä

Talvitestien kaksi ensimmäistä päivää nostivat esiin kysymysmerkkejä Mercedeksen voimansiirtoon liittyen.

Kahden ensimmäisen testipäivän jälkeinen kierrosmäärätilasto on mielenkiintoista luettavaa. Kuusi tallia – Alpine, Red Bull, Alfa Romeo, AlphaTauri, Haas ja Ferrari – mahtuvat 12 kierroksen sisään (245–257 kierrosta). Sitten tulee 30 kierroksen verran tyhjää, ja kuuden muun tallin jatkoksi tilaston hänniltä löytyvät kaikki neljä Mercedeksen voimanlähteillä kilpailevaa tallia.

Niistä eniten kierroksia ovat ajaneet Williams (215) ja McLaren (195), jotka ovat selvittäneet kaksi ensimmäistä päivää läpi ilman ongelmia. Aston Martinin (178) ja Mercedeksen (164) kohdalla kaksi ensimmäistä päivää olivat kaikkea muuta kuin onnistuneita.

Mercedeksen pahin takaisku tuli perjantaiaamuna, kun Valtteri Bottas sai vaihdelaatikkovian takia kasaan vain kuusi kierrosta. Perjantaiaamuna saman kohtalon koki Aston Martin, kun Sebastian Vettel ajoi samanlaisen ongelman vuoksi vain kymmenen kierrosta.

Myös Ferrari-asiakas Haasilla on ollut ongelmia vaihdelaatikkonsa kanssa, mutta kun kahden eri tallin Mercedes-vaihdelaatikko prakaa, tapaus on jo huomattavasti mielenkiintoisempi.

– Tämä on aika huolestuttava signaali, koska vaihdelaatikot on sisäänajettu tehtaalla. Ne on kaikki testattu, ja niiden pitäisi olla siinä kunnossa, ettei tule enää mitään. Ja nyt yhtäkkiä kaksi vaihdelaatikkoa kahteen päivään. Kyllä se aika hälyttävä signaali on, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arvioi.

Mercedeksen ja Aston Martinin tapauksissa on se ero, että Mercedeksellä on käytössä uusi, vuoden 2021 vaihdelaatikko, kun taas Aston Martin käyttää vuoden 2020 laatikkoa.

Lue myös:

    Uusimmat