Mercedeksen prosessissa on jokin pahasti pielessä – Valtteri Bottas valaisee moottoriongelmien taustoja: "Teoriassa kaiken pitäisi olla ok"

4:10
C Moren studio analysoi Valtteri Bottaksen suorituksen Yhdysvaltain GP:ssä

Valtteri Bottas on joutunut kärsimään syksyn aikana kohtuuttomasti Mercedeksen luotettavuusongelmista.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Saudi-Arabian GP 3.-5.12.
Su: Saudi-Arabian GP klo 19.25, ennakkotunnelmat klo 18.30

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Viimeistä kauttaan tallissa ajava suomalainen otti viikonloppuna Yhdysvalloissa käyttöön jo kauden kuudennen polttomoottorinsa. Tästä seurasi viiden lähtöruudun rangaistus, joka vaikeutti Bottaksen kilpailu-urakkaa huomattavasti. Yhdeksännestä lähtöruudusta tuloksena oli jonkinlainen torjuntavoitto, kuudes sija.

Kyseessä oli kuitenkin neljään viimeisimpään osakilpailuun jo kolmas kerta, kun Bottas saa lähtöruuturangaistuksen samasta syystä. Se ainoa rangaistukseton viikonloppu päättyi kaksi viikkoa sitten Turkissa Maamme-lauluun.

Kun kaudesta on ajamatta viisi osakilpailua ja erot MM-sarjan kärjessä ovat 12 ja 23 pistettä, selvää on, että Mercedes tarvitsee Bottaksen mukaan kärkikahinoihin. Varaa toistuviin lähtöruuturangaistuksiin ei yksinkertaisesti ole

– Pidetään sormet ristissä, että pääsen kauden loppuun saakka ilman uusia rangaistuksia, sillä mestaruustaistelu on tiukka ja jos menettää viisikin sijaa, se vaarantaa koko kilpailun, Bottas sanoi Motorsport Weekin mukaan.

Se, että Mercedeksellä on voimanlähteissään näin suuria ongelmia – myös asiakastallit ovat joutuneet vaihtamaan viimeisimmissä osakilpailuissa uusia osia – on vuonna 2014 alkaneen hybridiaikakauden puitteissa täysin poikkeuksellista. Mercedeksen voimanlähde on ollut pian kahdeksan vuoden sarjan tehokkain ja luotettavin.

Erikoista on myös se, että Mercedeksellä kaikki ongelmat tuntuvat kasaantuvan Bottakselle; Hamilton on käyttänyt tällä kaudella vain neljää polttomoottoria. Ja entistä erikoisemmaksi asia käy, kun Bottas selvittää, miten tiukan seulan läpi moottoreita tuodaan kisaviikonloppuihin.

– Olemme olleet vain epäonnekkaita, koska ennen kuin moottori tuodaan radalle, sen täytyy läpäistä kaikki luotettavuustestit. Teoriassa kaiken pitäisi siis olla ok, mutta onni ei ole ollut minun puolellani. Minulla on ollut enemmän moottoririkkoja.

– Toivottavasti nyt kaikki on korjattu. Sen aika kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja