Ahdistavatko joulunpyhät? Kuusi vinkkiä henkiseen hyvinvointiin

0:25
Etkö jaksaisi leipoa? Videolla nerokas tapa oikaista tähtitorttujen teossa!

Oli kyse sitten sukulaisten kanssa vietetystä ajasta, jouluruoasta tai alkoholista, kohtuus on avain loppuvuoden pyhistä selviämiseen.

Aina juhlapyhät eivät ole täynnä lämmintä tunnelmaa, rakkautta ja onnea. Lahjat, ruokien valmistaminen ja läheisten tapaaminen voivat myös jatkaa työvuoden jälkeensä jättämää stressiä sekä aiheuttaa väsymystä ja jopa paniikin tunteita.

Medical News Today -sivusto jakoi vinkkinsä, joiden avulla ihminen voi suojata mielenterveyttään joulunpyhien aikaan.

1. Rajoita sukuloimista

Monelle perhe on se pahin jouluriesa. Jos oman suvun kanssa ei tule toimeen, kannattaa heidän kanssaan viettämäänsä aikaa rajoittaa. Vanhempien luona ei tarvitse viettää viikkoa, jo yksi yö riittää.

Jos suku on levittäytynyt ympäri Suomea, kannattaa harkita, onko kaikkia järkevää tavata joulunpyhien aikana. Osan luona voi vierailla myös keväämmällä. Asiaa voi pahoitella etukäteen, jos epäilee, että matkustamisesta sukulaisten luo koituisi enemmän stressiä kuin iloa. Hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta voi toivottaa myös puhelimitse.

Toisinaan on hyvä osata sanoa myös ei. Voi olla, että sukulaisetkin ovat helpottuneita, kun heidän ei tarvitse stressata vieraiden kestitsemisistä.

2. Älä juo liikaa

Joulupöydässä nautitaan monesti viiniä ja olutta, mutta alkoholia ei tarvitse kitata koko juhlapyhien läpi. Viina on viisasten juoma, ja alkoholia kannattaakin nauttia harkiten. Välillä viinilasin voi vaihtaa veteen tai mehuun.

Monesti liiallinen alkoholin juominen nimittäin nostaa ihmisissä esiin epämiellyttäviä piirteitä, jotka ovat omiaan luomaan kitkaa sukulaisten välille. Erityisesti, jos ihmiset ovat jo ennestään stressaantuneita, humalatila voi laukaista henkilöiden välillä ongelmia, joilta vältyttäisiin ilman alkoholia.

3. Jätä muutama santsikierros väliin

Herkut kuuluvat jouluun, eikä useimpien ihmisten voi olettaa syövän puhdasta ja terveellistä ruokaa koko joulunpyhien ajan. Itselleen on tärkeä antaa armoa, mutta myös muistuttaa kohtuuden merkityksestä. Silloin tällöin kannattaa valita terveellisempi vaihtoehto eikä käydä santsaamassa joka aterialla.

4. Käy kävelyllä

Santsikierroksilla käymisten sijaan askelia kannattaa kerryttää kevyellä liikunnalla. Juhlapyhiin kuuluu toki löhöily, mutta mieli kiittää, jos takapuolen nostaa sohvalta. Lyhytkin kävely nostaa mielialaa ja terävöittää mieltä – eikä olo ole pyhien jälkeen yhtä pöhöttynyt ja veltto.

5. Yksinäisen kannattaa tarttua toimeen

Osa ihmisistä viettää joulun omissa oloissaan. Se voi aiheuttaa yksinäisyyden ja eristyksen tunteita. Yksin joulua viettävän kannattaa täyttää juhlapyhänsä tekemisellä, kuten vapaaehtoistoiminnalla tai uuden harrastuksen aloittamisella. Esimerkiksi kuntosalit ammottavat jouluna tyhjyyttään.

Joulu voi muistuttaa myös edesmenneistä rakkaista. Suru ja kaipuu ovat normaaleja tunteita, mutta uudet perinteet voivat auttaa kääntämään haikeat tunteet positiivisempaan suuntaan. Edesmenneiden läheisten jouluperinteiden muistaminen ja muuttaminen uuteen uskoon auttaa pitämään rakkaiden muistoa yllä, mutta ei katkeralla tavalla.

On myös hyvä idea etsiä keskustelukumppaniksi ihmisiä, jotka hekin viettävät joulua yksin ja joilla on samanlaisia kokemuksia.

6. Älä odota liikoja

Elämä ei ole elokuvaa, jossa kaikki on kuvankaunista ja asiat sujuvat kuin rasvattu. Oikeassa elämässä asiat ja ihmiset ovat epätäydellisiä. Joulukuusi voi olla harvanlainen, kinkku kuiva ja sukulaiset ilkeitä.

Kun odotukset eivät ole liian korkealla, ihminen ei ota yhtä kovaa henkistä iskua, jos ja kun asiat eivät sujukaan täydellisesti. Kuten suomalainen sananlasku kuuluu, pessimisti ei pety – tai ainakaan realisti.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.