19-vuotias Kalle Rovanperä tekee rallin MM-sarjan historiaa: "Sen jälkeen voi ruveta katsomaan, mitä se kilvanajaminen oikeasti on"

Toyota tiedotti keskiviikkona, että Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Sebastian Ogier ovat tallin ensi kauden rallin MM-sarjan kisakuljettajat. Lajin "kuninkuusluokkaan" astuva 19-vuotias Rovanperä tiedostaa alun olevan uuden opettelua. 

Rovanperän kahden vuoden sopimus kattaa kaikki ensi kauden kilpailut.

– Kyllähän se hyvältä tuntuu. Kaksivuotinen sopimus on paras mahdollinen, jotta pystyy vähän harjoittelemaan alkuun, eikä tarvitse heti tavoitella tuloksia. Se helpottaa ensi vuotta varmasti, Rovanperä sanoo MTV Urheilulle.

Rovanperän tallitovereina ensi kaudella toimivat Elfyn Evans ja Sebastian Ogier. Evansin sopimus on Rovanperän tavoin kaksivuotinen. Ogierin pesti on vuoden mittainen.

Rovanperä ei paljasta, kuinka kauan siirto Toyotalle on ollut tiedossa.

– En kerro sitä tarkkaa ajankohtaa, milloin asiasta sain tietää, mutta kyllä sitä keskustelua on käyty jo jonkin aikaa. Niinhän se aina on, että jotain joutuu jättämään vähän kertomatta.

– Ogierin tulo tallitoveriksi on hieno asia. Minä ja talli pystymme oppimaan häneltä varmasti paljon, Rovanperä uskoo.

WRC2 Pro-luokan mestaruuden viime kaudella voittaneesta Rovanperästä tulee rallin MM-sarjan pääluokan historian nuorin tehdaskuljettaja 19-vuotiaana.

– Onhan se totta kai haaste. Kaikki on tullut tähän asti haasteena ja edelleen jatkuu samanlaisena. Luokka ja taso muuttuvat, mutta samalla tavalla pitää jatkaa uuden oppimista kuin aiemminkin.

Luokan ja tason vaihtuessa Rovanperällä on kosolti uusia taitoja opittavana.

– Tärkein asia ihan alkuun on auton oppiminen. Siinä ajetaan muutamat testit ennen Monte Carloa, kyllä siinä aika monessa alkukauden kisassa on opettelemista.

Rallin MM-sarja käynnistyy tammikuun 26. päivä nimenomaan Monte Carlossa. Rovanperän lähitulevaisuuden ohjelmasta löytyvät ainakin testit avauskilpailun ympäristössä.

Nuori kuljettaja uskoo olevansa samalla sivulla tallipäällikkö Tommi Mäkisen kanssa tavoitteiden suhteen.

– Veikkaan, että meillä kaikilla on sama näkemys alkukaudesta. Se on vain harjoittelemista ja vauhtiin pääsemistä. Sen jälkeen voi ruveta katsomaan, mitä se kilvanajaminen oikeasti on.

Rovanperä tiedostaa, ettei konkreettisten tavoitteiden asettaminen ole tässä vaiheessa viisasta.

– En ole asettanut mitään ihmeellisiä tulostavoitteita. Minulla on itselleni pieniä tavoitteita kilpailuissa jossain vaiheessa kautta, mutta koko kauden kannalta ei voi vielä sellaisia asettaa.

– Kisojen voittamisesta ollaan ainakin aluksi varmaan aika kaukana. Varsinkin uudet autot muuttuvat nykyään nopeasti ja niissä on esimerkiksi enemmän downforcea. Niissä on aina kaikilla opeteltavaa, se on vain fakta, Rovanperä sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat