Mainos
Mainos

Yksi asia Koskenkorvassa kiinnostaa maailmalla hämmästyttävän paljon: "Olimme itsekin positiivisesti yllättyneitä"

Suomessa Koskenkorva Vodka on valtaosalle tuttu juttu. Puolihuumorilla jopa kansallisjuomaksi ristitty ”Kossu” on kuitenkin pikku hiljaa raottanut ovea myös maailmanmarkkinoille – ja erityisesti yksi asia tuntuu kiehtovan supisuomalaisessa juomassa kansainvälisesti.

Keskellä Etelä-Pohjanmaata, Kyröjoen varrella sijaitsevassa piskuisessa 2200 asukkaan Koskenkorvan kylässä eletään alkusyksystä vuoden kiireisintä aikaa. Maanviljelijöilla on alkamassa ohran sadonkorjuu. Vuoden kova työ palkitaan, kun viljasato nostetaan pellosta ja kuljetetaan oman kylän tehtaalle, jossa tislataan Koskenkorvaa. Ohraa tulee Koskenkorvan tehtaalle noin 1500 viljelijältä ja valtaosa siitä viljellään noin 200 kilometrin säteellä kylästä. 

Koskenkorva tislataan Koskenkorvan kylässä Etelä-Pohjanmaan Ilmajoella. Koskenkorva Viina tuli markkinoille jo vuonna 1953, ja juoma nimettiin kylän mukaan. Koskenkorva Vodkan valmistus aloitettiin puolestaan vuonna 1962. Tänä päivänä Koskenkorva on saatavilla noin 30 maassa eri puolilla maailmaa

Pellolta pulloon

Samaan aikaan Koskenkorvan kylällä valmistaudutaan ottamaan vastaan kansainvälisiä vieraita. Elokuussa järjestetään jo perinteeksi muodostunut Koskenkorva Village Experience -elämys, joka kokoaa pieneen suomalaiskylään joukon alkoholialan ammattilaisia ja Altian yhteistyökumppaneita maailmalta.

Koskenkorva esittäytyy kansainvälisille vieraille aidoimmillaan: vieraat pääsevät näkemään ja kokemaan ohran matkan pellolta pulloon ainutlaatuisella tavalla. Seinäjoelta kuljetaan joukko ensin museojunalla kylälle, jossa vastassa ovat lavatraktorit paikallisine kuljettajineen.

Traktorikyydillä huristellaan ohrapellon laidalla sijaitsevaan aittaan, josta matka jatkuu vielä päivän aikana muun muassa tislaamoon, metsään ja Koskenkorvan Trahteeriin.  Koko kylä on mukana järjestelyissä, erityisesti Trahteerin toimintaa pyörittävä Koskenkorvan perhe.

Lähellä jokea sijaitseva Koskenkorvan tila on yksi alueen vanhimpia. Tilan nykyiset omistajat, Koskenkorvan perhe, ovat kuuluisan Könnin kelloseppäsuvun jälkeläisiä. Koskenkorvan perhe ylläpitää tislaamon vieressä sijaitsevaa Koskenkorvan Trahteeria, johon kuuluu muun muassa ravintola- ja majoituspalveluita, erilaisia saunoja sekä Koskenkorva Museo.

–  Ihmiset, jotka tänne tulevat, ovat kokeneet useita brändielämyksiä maailmalla, mutta tämä on erilainen ja aito kokemus. Mitään ei kiillotettu tai rakennettu. Vieraat menevät Koskenkorvan perheen kotiin syömään paikallisia ruokia ja pääsevät savusaunaan. Toisilleen tuntemattomat ihmiset ympäri maailman huomaavat yhtäkkiä istuvansa yhdessä keskellä peltoa, Altian väkevien alkoholituotteiden markkinointijohtaja Suvi Reinikkala kuvailee kokemusta.

"Emme ole keksineet, että alamme tässä nyt tekemään vastuullisesti Koskenkorvaa"

Kyläelämys on osa Koskenkorvan brändiviestintää, joka halutaan saada kuuluvaksi maailmalla.  Koskenkorva Vodka uudelleenlanseerattiin vuonna 2016 kansainväliseen myyntiin ja silloin palattiin nimenomaan juoman juurille. Viestinnässä ryhdyttiin kertomaan sekä juoman että Koskenkorvan kyläläisten tarinaa. Reinikkalan mukaan mitään ei tarvinnut keksiä, vaan nimenomaan aitoudella vastattiin kansainväliseen autenttisuuden ja käsityöläisyyden trendiin.

–  Lisämausteena tulivat vastuullisuusasiat. Emme ole keksineet, että alamme tässä nyt tekemään vastuullisesti Koskenkorvaa, vaan Koskenkorvan tehtaan toimintoja on kehitetty vastuullisesti jo vuosia ja vastuullisuus on ollut koko ajan tärkeä osa tekemistämme. Olimme kuitenkin itsekin positiivisesti yllättyneitä, miten paljon Koskenkorvan vastuullisuus on kansainvälisesti kiiinnostanut, ja miten se on noussut keskeisimmäksi markkinoinnin kärjeksi. Se on erottava tekijä ja olemmekin tässä edelläkävijöitä alkoholialalla kansainvälisesti.

Altia ja Koskenkorvan tislaamo voittivat Green Company of the Year -palkinnon The Drink Business -lehden järjestämässä Drinks Business Green Awards 2018 -kilpailussa.

Koskenkorvan tislaamo todella on bio- ja kiertotalouden edelläkävijä: jätteiden kierrätys- ja hyötykäyttöaste on 99,9 prosenttia. Se osa ohrasta, mitä ei käytetä viljaviinan tislauksessa, hyödynnetään tärkkelyksen ja rehuraaka-aineen tuotannossa. Ohran kuoret poltetaan tehtaan omassa biovoimalaitoksessa, joka tuottaa höyryenergiaa tislaamon tarpeisiin. Biovoimalaitoksesta syntyvä tuhka käytetään lannoitteena pelloilla. Käymisprosessissa syntyvää hiilidioksidia otetaan talteen ja hyödynnetään esimerkiksi kasvihuoneviljelyssä. Koskenkorvan tislaamo toimii pääosin uusiutuvalla energialla.

Reinikkalan mukaan yrityksellä on tulevaisuutta ajatellen entistäkin kovemmat vastuullisuustavoitteet, kuten hiilineutraali oma tuotanto vuoteen 2025 mennessä sekä sataprosenttisesti kierrätettävät pakkaukset.

– Jatkamme työtä, mitä olemme tehneet jo vuosia  ja vastuullisuusasioiden rooli kansainvälisessä markkinoinnissa nousee yhä tärkeämmäksi.

Vaikka Koskenkorva onkin jo saanut brändiään tunnetuksi maailmalla, ei voida vielä puhua varsinaisesta maailmanvalloituksesta. Koskenkorvaa myydään tällä hetkellä jo noin 30 eri maassa, mutta tähtäimessä siintävät erityisesti Yhdysvaltojen ja Venäjän valtavat markkinat. 

Suomalaisille itsestäänselvät asiat myyntivaltteina

Kansainvälinen markkinointi on pitkäjänteistä työtä, eikä Reinikkalan mukaan ole realistista ajatella, että Kossu olisi kaikkien huulilla yhdessä yössä. Tällä hetkellä Koskenkorvaa ei markkinoida esimerkiksi Yhdysvalloissa suoraan kuluttajille, vaan työtä tehdään ensin jakelukanavissa. Baareille ja ravintoloille viestitään Koskenkorvan tarinaa ja vastuullisuus on noussut Yhdysvalloissa kiinnostavimmaksi elementiksi. Yhteistyötä tehdään paikallisten alan vaikuttajien ja baarimestareiden kanssa. 

Vastuullisuus on noussut pääteemaksi muuallakin maailmassa.

– Yllätyimme posiitivisesti, kun erittäin tärkeä vientimarkkina Venäjä halusi toteuttaa Koskenkorvan zero waste -kampanjan. Koskenkorvan tehtaan kierrästysasteen innoittamana muotoutui idea, joka osoittautui huikeaksi menestykseksi, Reinikkala kertoo ja jatkaa:

 – Kampanjan ideana on kerätä omat ja kilpailijoiden pullot baareissa ja ravintoloissa ja kierrättää ne, auttaa baareja kierrättämään jätettä, sekä kehittää cocktail-tarjontaa niin, että materiaalit ovat mahdollisimman paljon kierrätettäviä. Kampanja on saanut paljon positiivista huomiota emmekä ole pystyneet edes ottamaan kaikkia halukkaita mukaan ohjelmaan, kun kiinnostus on ollut niin suurta.

Vastuullisuus, puhtaus, aitous ja rehellisyys – näillä eväillä Koskenkorva aikoo siis jatkaa maailmanvalloitustaan pienin askelin. Moni suomalaisille itsestäänselvä asia voikin yllättäen kääntyä brändin myyntivaltiksi maailmalla. Konkreettiseksi esimerkiksi Suvi Reinikkala nostaa hetken, kun amerikkalainen baarimestari sai Koskenkorvan kyläelämyksen aikana kuulla, että raaka-aineita voi vapaasti poimia metsästä.

– Hänelle oli opetettu, ettei maasta saa koskaan kerätä mitään, koska kaikki on saastunutta. Hän oli aivan yllättynyt, että Suomessa maasta suoraan kerätyt raaka-aineet, kuten vaikka mustikat, ovat juuri niitä puhtaita ainesosia. Se sai hänen ajatusmaailmansa kääntymään. 

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja