Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
1:16Näin avaat viinitonkan oikeaoppisesti
Julkaistu 28.08.2020 20:01

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Keväällä lanseerattu rieslingrosee nousi hitiksi ja nyt juomaa aletaan myydä myös hanapakkauksessa. Aivan kaikki eivät kuitenkaan innostuneet perinteitä rikkovasta juomasta sen tultua markkinoille.

Videolla: Tiedätkö, miten hanapakkaus kannattaisi oikeasti avata?

Kerroimme huhtikuussa täysin uudenlaisesta tuotteesta, rieslingroseesta, joka oli rantautumassa Suomen Alkoihin. Juomalle povattiin jo tuolloin menestystä ja ennustus osui oikeaan: roseeviiniä ja rieslingiä yhdistävästä uutuudesta muodostui hitti. 

Nyt idean kehittäjä kertoo rieslingroseevalikoiman laajenevan myös pienellä hanapakkauksella. 

– Suomessa juotavasta viinistä reilut 40 prosenttia myydään hanapakkauksissa. Rieslingroseen lyhyessä ajassa saaman erittäin suuren suosion jatkoksi ajattelemme, että sitä olisi sitä hyvä olla saatavilla myös hanapakkauksessa, kertoo rieslingroseen isä, Master of Wine Tuomas Meriluoto. 

Hanaviinien suosio kasvanut koko ajan

Meriluodon mukaan suomalaiset suhtautuvat hanaviineihin erittäin myönteisesti. Suosiota selittää se, että hanapakkaukset ovat tiettyihin tilanteisiin, kuten piknikille, veneeseen tai mökkeilyyn sopiva pakkausmuoto. Alan asiantuntijat kertoivat MTV:lle jo keväällä, että hanaviinipakkauksiin on viime vuosina tullut yhä laadukkaampia viinejä.

Hittijuomasta tulee nyt myös hanapakkaus – Tuomaksen kehittelemä rieslingrosee vietiin käsistä, mutta kirvoitti myös kritiikkiä: "Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä"

thats-neiss-pink-riesling-hanapakkausWinestate

Rieslingroseeta saa nyt myös 1,5 litran hanapakkauksessa. 

– Hanaviinejä on ollut markkinoilla jo parikymmentä vuotta, joten Suomessa on nyt ihan keski-ikään ehtinyt kuluttajakunta jolle hanapakkaus on ihan yhtä normaali pakkaus viinille kuin pullokin, kommentoi Meriluoto. 

Viinien keskiostoksen hinta Suomessa on kasvanut vuosittain jo pitkään. Viimeisten vuosien aikana on ollut nähtävissä, että hanapakkauksissakin halutaan premiumia ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

– Tavoittaakseen kuluttajan kiinnostuksen, pätevät hanapakkauksiin aivan samat lainalaisuudet kuin pulloihinkin: ulkoasun, pakkausmateriaalin ja sisällönkin on oltava laadukasta. Kiinnostus laadukkaampiin hanaviineihin on lisännyt myöst tarjontaa pienemmissä pakkauskoissa.Tyypillisesti hanapakkaukset ovat olleet kolmen litran suuruisia, mutta nyt markkinoille on on tullut enemmän pieniä pakkausvaihtoehtoja, Meriluoto jatkaa.

Rieslingroseen kohdalla yksi asia on yllättänyt tuotteen kehittäjän: juoma tuntuu erityisesti miellyttäneen ihmisiä, jotka ovat yhdistäneet sitä erilaisten, ehkä tavallisille roseeviineille liiankin ronskien ruokien kanssa.

– Yllätyin siitä, miten monet kertoivat kuinka yllättävän hyvin rieslingrosee on vaikkapa toiminut jopa tulisten, voimakkaan savuisten sekä itämaisittain maustettujen ruokien kumppanina. Ehkä parhaiten mieleen ovat jääneet maininnat savustetuista katkaravuista tai kiviuunipizzat jotka ovat näyttäneet olevan suosittuja tänä kesänä. 

Lainsäädäntö aiheutti mutkia matkaan

Rieslingrosee on riesling-viiniin pohjautuva roseeviinin kaltainen juoma. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Rieslingrosee on valmistettu lisäämällä riesling rypäleestä valmistettuun valkoviiniin punaisista rypäleistä valmistettua viini. Rieslingroseen valmistustekniikka on sama, jota hyödynnetään myös esimerkiksi roseesamppanjan valmistuksessa. Tavalliset roseeviinit yleisesti valmistetaan pelkkien punaisten rypäleiden mehusta, mutta punaviiniä lyhyemmällä kuorikontaktilla. 

Eurooppalainen viinilainsäädäntö ei kuitenkaan tunne rieslingroseen valmistuksessa käytettyä menetelmää muualla kuin samppanjassa.

– Tämä aiheutti meille melkoisesti mutkia matkaan. Viinilainsäädännöllä on erittäin tärkeä rooli, sillä se suojelee viinialueita, tuottajia, maanomistajia, viinityylejä ja perinteitä, joten vaikka emme nähneetkään että tämänkaltainen "uusi" tuotekokeilu kenellekään olisi tuottanut mitään haittaa niin laki on laki.

Lopulta Meriluoto kumppaneineen päätti muokata valmistusmenetelmää niin, että saksalaiseen That's Neiss Pink Riesling'iin lisättiin minimaalinen tilkka vettä. Sen jälkeen juomaa ei enää katsota viiniksi, vaan juomasekoitukseksi. 

– Uuden Maailman maissa, kuten Chilessä, josta toinen valmistamamme rieslingrosee saapuu, tekniikka on sallittu ja Digno Riesling Rose luokitellaankin normaaliin tapaan roseeviiniksi, Tuomas Meriluoto kertoo. 

"Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä"

DSC08956Master of Wine Tuomas Meriluoto on Winestaten toimitusjohtaja ja rieslingroseen isä.Tuukka Ervasti

Viinialan asiantuntijoiden ja äänekkäimpien harrastajien keskuudessa uusi idea on otettu vastaan pääsääntöisesti myönteisesti, mutta mahtuu mukaan myös kritiikkiä. 

– Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä, mutta otan sen kohteliaisuutena. Jotain kiinnostavaa ollaan onnistuttu tekemään näköjään koska keskustelua syntyy.

Meriluoto painottaa, että mitään uutta ei synny, jos ei uskalleta innovoida myös lakien ja ehkä tavoiksi muodostuneiden perinteiden ulkopuolella. 

– Ja kun näin tehdään niin joku harmistuu joko siksi, että uusi idea koetaan jotenkin uhaksi, tai silkasta kateudesta. Se että nyt haluttiin tehdä roseeviinin kaltaista juomaa käyttämällä tekniikkaa, joka on kuitenkin sallittu roseeviinin valmistuksessa esimerkiksi samppanjassa ja käytännössä kaikkialla Euroopan ulkopuolella, mutta ei Saksassa, ei minulle riittänyt syyksi laittaa hanskoja naulaan, Meriluoto perustelee ja jatkaa vielä:

– Olen sitä mieltä että viinejä kuten muitakin juomia ja elintarvikkeita tehdään kuluttajille ja kyllä markkinat sitten näyttävät kiinnostuksen kautta onko idealle tilausta. Ehkäpä rieslingrosee nyt osoittauduttuaan menestykseksi avaa keskustelua siitä, kannattaako ehkä jotain historiallisesti järkevän kuuloista lakipykälää vähän tarkastella peilaten moderniin markkinaan ja miettiä, että tehdäänkö viinejä aina samalla kaavalla ja samojen sääntöjen puitteissa, vai kiirehtiä pysymään kuluttajien kiinnostuksien mukana mahdollisimman hyvin.

Meriluodon mukaan on typerää, että esimerkiksi That's Neiss Pink Riesling varmasti ymmärretään roseeviiniksi ja sellaisena sitä ostetaan ja juodaan, mutta "lakikikkailun" johdosta sitä ei Alkon myymälöissä löydy roseeviinien hyllystä, vaan juomasekoituksista.

Lue myös: Onko tässä uusi viinihitti? Yksi pakkaus myy nyt Alkoissa kuin häkä: "Kaikki edellytykset menestymiseen"

Lisää aiheesta:

Nämä juomat ovat supersuosittuja maailmalla – miksi suomalainen "tölkkikansa" ei innostu?Luulitko sinäkin, että roseeviinit valmistetaan näin? Asiantuntija murtaa myytit: "Täyttä puppua"Alko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"Opiskelijoiden suosimaa Gambinaa hamstrataan nyt Alkosta – kulttijuoman resepti muuttuu, valmistaja kertoo syyn: "Oli kaksi vaihtoehtoa, kumpaakaan ei haluttu tehdä"Ennennäkemätön rieslingrosee aiheutti ryntäyksen Alkoihin – suosio yllätti idean isänkin: "Innostus on ollut aivan käsittämätöntä"Täysin uudenlainen tuote Suomen Alkoihin – kaksi viinin isointa trendiä yhdistyi puolivahingossa: "Vasta siinä kohtaa tajusimme, mitä oli tapahtunut"
JuomatViinitMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi

  • 26.7.14:35
    Vesimeloni

    Näppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta