Mainos
Mainos

Yhdeksän hedelmää ja vihannesta, joiden kuoriminen kannattaa lopettaa – välittömästi!

Monet meistä kuorivat hedelmät ja vihannekset ennen käyttöä, mutta läheskään aina siitä ei ole mitään hyötyä – päinvastoin. Kuori on yleensä se kasviksen terveellisin osa. 

Seuraavassa Expressen-sivuston laatimassa listauksessa on koottu yhteen joukko hedelmiä ja vihanneksia, jotka kannattaa pistellä poskeen kuorineen päivineen.

1. Perunat

Perunoiden kuoret sisältävät runsaasti kuitua, joka näyttelee tärkeää roolia niin ruoansulatuksen kuin painonhallinnan kannalta. Peruna ja perunan kuoret ovat myös erinomainen C-vitamiinin lähde. Jos kuoret eivät houkuttele, voit kokeilla valmistaa niistä herkullisia sipsejä.

2. Kurkku

Kurkku on suurimmaksi osaksi vettä, minkä vuoksi kuoren syöminen on erityisen tärkeää. Kurkun kuori sisältää kuidun lisäksi vitamiineja, jotka auttavat torjumaan ryppyjä ja vahvistamaan hiuksia ja kynsiä.

3. Punasipuli

Sipulin aivan ulointa ohutta kuorta ei kannata syödä, mutta sipulin uloimmat, juuri kuoren alta löytyvät kerrokset kannattaa jättää paikoilleen. Mitä paksummin sipulin kuorit, sitä vähemmän ravintoaineita sipuliisi jää jäljelle.

4. Porkkana

Porkkanan kuori sisältää A-vitamiinia, jota et missään nimessä halua heittää pois. Porkkanan vihreä pää sisältää myös K-vitamiinia, kaliumia ja klorofylliä, joten kuoren lisäksi porkkanan pää kannattaa jättää paikoilleen.

5. Kiivi

Sen lisäksi, että kiivi on todella herkullista, se on myös terveellistä syötävää. Jos syöt kiivin kuorineen päivineen, saat kolme kertaa enemmän kuitua kuin kuoritusta versiosta. Kiivin kuori tulee syötyä kuin huomaamatta, jos kiivin leikkaa ohuiksi viipaleiksi.

Tiesitkö tämän näppärän niksin? Artikkeli jatkuu videon alla.


6. Appelsiini

Appelsiinin kuori sisältää flavonoidia, joka auttaa verenpaineen ja kolesterolitasojen säätelyssä. Sitkeä kuori ei välttämättä maistu sellaisenaan, mutta hyvin huuhdeltuna sen voi halutessaan raastaa esimerkiksi smoothieiden joukkoon. Appelsiinien kuorista syntyy myös kandeeraamalla herkullisia kakunkoristeita.

7. Munakoiso

Munakoison kuori sisältää runsaasti kuitua sekä verisuonten kalkkeutumista ehkäisevää ja aivosoluja suojelevaa antoksidatiivista antosyaania.

8. Kesäkurpitsa

Jopa 95 prosenttia kesäkurpitsan sisältämästä K-vitamiinista löytyy tämän kasviksen kuitupitoisesta kuoresta. K-vitamiinilla on tärkeä rooli muun muassa luiden ja verisuonten terveyden kannalta.

9. Omena

Myös omenat kannattaa syödä kuorineen päivineen, sillä omenan kuoret sisältävät runsaasti kuituja ja syöpää ehkäiseviä fytokemikaaleja.

Lähde: Expressen

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja