Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaiset yhä tarkempia leivän syöjiä – kaura ja hiivattomuus nousevana trendinä

Julkaistu 09.02.2016 19:54(Päivitetty 09.02.2016 19:55)
Toimittajan kuva

Johanna Lehtola

johanna.lehtola@mtv.fi

LehtolaJo

Yhä useampi suomalainen valitsee entistä tarkemmin millaista leipää syö. Leipätiedotus ry:n mukaan kuluttajaryhmät ovat markkinoilla entistä monimuotoisempia ja leipomoiden kuvaillaan olevankin keskellä murrosta.

1:54Leipomot keskellä murrosta

Kun kuluttajaryhmät ovat entistä sirpaloituneempia ja vaativampia, niin pienikin leipomo voi löytää asiakaskuntansa.

– Se mahdollistaa pienten leipomoiden erikoistumisen. Leipomo voi ottaa jonkun pienemmän segmentin haltuun. On leipomoita, jotka tekevät vain gluteenitonta, ja se näkyy kauppojen hyllyilläkin yhä enemmän. Gluteenittomia tuotteita eivät kuluta pelkästään keliaakikot. Toiset panostaa kauraan, joka on varmasti nouseva trendi, kuvailee Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Leipähyllyllä hinta on yhä enemmistölle tärkein kriteeri ja se on korostunut kauppojen hinnan alennuksien myötä etenkin isojen tuottajien valtiksi. Keskisuuret leipomot ovat puristuksessa, myöntää noin 100 henkeä työllistävä Leipomo Rostenin toimitusjohtaja Kari Meltovaara.

– Me ei pärjätä hintakilpailussa. Tuotanto ei ole niin suurta. Ei ole isoja linjoja, eikä päästä niin pieniin yksikkökustannuksiin tehokkuuden kautta. Me kuitenkin tunnetaan suomalainen maku, Meltovaara sanoo.

Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen muistuttaa, että kotimaisten leipomoiden haasteena on kauppojen alennus-kampanjoiden lisäksi tuontileipä.

– Siihen hintakilpailuun on vaikea lähteä mukaan. He pystyvät niin valtavilla volyymeilla tekemään leipää, että se hinta saadaan todella alas, Mensonen toteaa.

Leipomo Rostenin Kari Meltovaara näkee valttikortteja kotimaisuudessa.

– Meidän markkinat on sen verran pienet, ettei suurten yritysten välttämättä kannata räätälöidä Suomeen tuotteita, jolloin minä näen siinä suuren mahdollisuuden meille suomalaisille leipomoille.

Katso Mensosen haastattelusta pidempi pätkä:

1:27Millaista leipää suomalaiset syövät?

Mensosen mukaan tuontileipää vastaan voi todellakin taistella sillä, että Suomessa on tällä hetkellä kotimaisuus ja paikallisuus vahvana trendinä.

– Meillä on kuluttajia, jotka oikeasti katsovat, että se tuote on tehty kotimaassa.

Erikoistumiseen luottaa myös turkulainen yrittäjä Mikko Hietala, jonka leipomo-konditoria MBakery lähti leipämarkkinoille viime syksynä. 

MBakery tekee tällä hetkellä 21 erilaista hiivatonta leipää. Ainoastaan yhdessä leipomon leivässä on käytetty lisänä hiivaa, ja sitäkin 0,01 prosenttia. 

– Se on luontaista hiivaa, mikä juuressa on, ja saa leivän nousemaan. Leivälle tulee sellainen sienimäisen rakenne, joka puuttuu kokonaan hiivaleivistä, kertoo leipuri Tiina Mäkinen MBakerysta.

Luotto hiivattoman, juureen tehdyn leivän suosioon on vankkumaton.

Hiivattoman, leipäjuureen leivotun leivän kysyntä on noussut viime aikoina paljon. Omasta mielestäni syy on yksinkertaisesti se, että kyseinen leipä maistuu täysin erilaiselta kuin hiivalla nopeasti ilmaa täyteen pumpattu leipä, yrittäjä Mikko Hietala kertoo. 

– Uskon, että tämä on nouseva ilmiö. Vaikka leipä on käsityönä tehty ja on huomattavasti normaalia, hiivalla nostettua leipää, kalliimpaa, niin nykyajan kuluttajat on valmiita maksamaan siitä leivästä. Kyllä se arvostus leivän tekijää kohtaa löytyy, Hietala pohtii.

Lisää aiheesta:

Onko legendaarinen ruisleipä katoamassa kauppojen hyllyiltä? SelvitimmeOletko tullut ajatelleeksi tätä kaupan leipähyllyllä? Voi lyödä turistin ällikällä: "Meillä suomalaisilla on etuoikeutettu asema"Ostatko sinäkin? K-kaupoissa yksi selkeä leipähitti tällä hetkellä: "Nerokas innovaatio, mittava suosio"Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syyLeivän syönnin salaisuus: Tämä leipä ei aiheuta turvotusta tai vatsaoireitaHuikea potentiaali! Tuleeko tästä suomalaisherkusta vielä kansainvälinen vientihitti?
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 06:44
    Ruokakauppa

    Punalappuraivo repesi: Kaupan täti kertoo törkeästä "jemmausilmiöstä"

  • Eilen18:49
    Ruoka

    Mitä uutta Suomi syö ja viljelee vuonna 2050? Tutkija vastaa

  • Eilen16:59
    Ruoka

    Tiesitkö? Korppujauhoille löytyy yllättävä korvaaja – Minna Kuukan neronleimaus!

  • Eilen09:50
    Ruokakauppa

    "Punalappuhyökkäys" Salossa: S-marketissa meni kuppi nurin, kun asiakkaat keksivät porsaanreiän

  • Eilen06:49
    Ruoka

    Terveyspommit, joita kannattaa nyt napata ostoskoriin – Henri Alén ylistää: "Mielettömiä"