Mainos

Ostatko sinäkin? K-kaupoissa yksi selkeä leipähitti tällä hetkellä: "Nerokas innovaatio, mittava suosio"

K-kaupoissa on huomattu erityisesti yhden leipätyypin suosio. Suomalaisten ostoskäyttäytymistä ja lähitulevaisuuden trendejä käytiin läpi K-ryhmän järjestämässä trendikatsaus 2021 -tilaisuudessa.

Videolla nähdään, miten valmistuu Suomen suosituin leipä.

Marraskuun lopussa julkaistiin K-ryhmän trendikatsaus vuodelle 2021. Ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että suomalaiset ostavat lähitulevaisuudessa entistä enemmän muun muassa kotimaisia tuotteita, valmisruokaa sekä ennen kaikkea lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita.

Myös koronan vaikutukset heijastuvat suomalaisten ostoskoreihin ja ainakin osa poikkeusvuoden muutoksista on pysyviä. Ruoan ostaminen kotiin verkkokaupasta yleistyy entisestään ja etätöiden suosion kasvaessa lounaita syödään yhä enemmän kotona. Myös kotimaisen ruoan merkitys ymmärretään ja sen arvostus kasvaa. Lisäksi ihmiset huolehtivat omasta hyvinvoinnistaan yhä tarkemmin, mikä heijastuu ostokorin sisältöön.

Suomalaiset rakastavat leipää ja nyt erityisesti ohuita ruisleipiä

K-ryhmän marraskuisessa trendikatsaustilaisuudessa kävi ilmi, että myös leivän suosio on edelleen vankkaa. Leipätiedotus ry:n mukaan suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kiloa leipää henkeä kohden. Tästä lähes puolet on täysjyväistä runsaskuituista ruisleipää ja vaaleasta leivästäkin lähes kaikki on runsaskuituista tai kuitupitoista kaura- tai sekaleipää. 

Korona on vähentänyt leivän menekkiä suurtalouskeittiöihin, mutta kotiin ostetaan sen sijaan leipää entistä enemmän. Etenkin vaaleaa ruokaleipää ostetaan nyt kaupasta ja sen myynti on kasvanut vuoden 2019 tasosta noin 1,6 miljoonaa kiloa. Tumman leivän myynnin kasvu on ollut vähittäiskaupassa tasaisempaa sen kasvaessa vajaalla puolella miljoonalla kilolla.

K-ryhmässä on kuitenkin huomattu erityisesti yhden leipätuotteen kasvava suosio: ruisleivän ja erityisesti ohuempien ruisleipäviipaleiden menekki on nyt kovaa.

– Ohennettu ruisleipä on käsittämättömän nerokas innovaatio, ja sillä on mittava suosio, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo.

"Leivästä on tullut ilmiö"

Kerroimme jo viime syksynä, miten erilaiset ohuet leivät ovat valloittaneet viime vuosina kauppojen hyllyt. Villityksen alullepanija on selvä: buumi alkoi vuonna 2016, kun Vaasan Oy lanseerasi leipäinnovaationsa, Ruispalat Ohut Herkun.

Ohut Herkun tuotekehitysprojektia vetänyt Vaasan Oy:n Susanna Peltonen oli mukana kehittelemässä hitiksi muodostunutta leipää ideasta tuotekehityksen kautta valmiiksi tuotteeksi. 

– Tämä on kerrassaan upea juttu. Leivästä on tullut ilmiö. Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään. Ihmiset tulevat lankoja pitkin ja kyselevät, että mistä leipää saa, ja miksi se on aina loppu, Peltonen kertoo MTV:lle.

K-ryhmän Jungarin mukaan ohuiden leipien lisäksi suosiossa ovat nyt muun muassa kauppojen omien paistopisteiden tuotteet. Suomalaiset kaipaavat variaatiota leipävalikoimaan perusarjessa. Myös leivän leipominen itse on kasvava trendi ja esimerkiksi hapanjuurileivän suosio on huomattu myös K-ryhmässä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja