Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ostatko sinäkin? K-kaupoissa yksi selkeä leipähitti tällä hetkellä: "Nerokas innovaatio, mittava suosio"

1:05Näin valmistuu suomalaisten suosikkileipä Vaasan Ruispalat
Julkaistu 27.11.2020 09:38

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-kaupoissa on huomattu erityisesti yhden leipätyypin suosio. Suomalaisten ostoskäyttäytymistä ja lähitulevaisuuden trendejä käytiin läpi K-ryhmän järjestämässä trendikatsaus 2021 -tilaisuudessa.

Videolla nähdään, miten valmistuu Suomen suosituin leipä.

Marraskuun lopussa julkaistiin K-ryhmän trendikatsaus vuodelle 2021. Ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että suomalaiset ostavat lähitulevaisuudessa entistä enemmän muun muassa kotimaisia tuotteita, valmisruokaa sekä ennen kaikkea lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita.

LUE MYÖS: Tästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hinta

Myös koronan vaikutukset heijastuvat suomalaisten ostoskoreihin ja ainakin osa poikkeusvuoden muutoksista on pysyviä. Ruoan ostaminen kotiin verkkokaupasta yleistyy entisestään ja etätöiden suosion kasvaessa lounaita syödään yhä enemmän kotona. Myös kotimaisen ruoan merkitys ymmärretään ja sen arvostus kasvaa. Lisäksi ihmiset huolehtivat omasta hyvinvoinnistaan yhä tarkemmin, mikä heijastuu ostokorin sisältöön.

Suomalaiset rakastavat leipää ja nyt erityisesti ohuita ruisleipiä

K-ryhmän marraskuisessa trendikatsaustilaisuudessa kävi ilmi, että myös leivän suosio on edelleen vankkaa. Leipätiedotus ry:n mukaan . Tästä lähes puolet on täysjyväistä runsaskuituista ruisleipää ja vaaleasta leivästäkin lähes kaikki on runsaskuituista tai kuitupitoista kaura- tai sekaleipää. 

suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kiloa leipää henkeä kohden

Korona on vähentänyt leivän menekkiä suurtalouskeittiöihin, mutta kotiin ostetaan sen sijaan leipää entistä enemmän. Etenkin vaaleaa ruokaleipää ostetaan nyt kaupasta ja sen myynti on kasvanut vuoden 2019 tasosta noin 1,6 miljoonaa kiloa. Tumman leivän myynnin kasvu on ollut vähittäiskaupassa tasaisempaa sen kasvaessa vajaalla puolella miljoonalla kilolla.

K-ryhmässä on kuitenkin huomattu erityisesti yhden leipätuotteen kasvava suosio: ruisleivän ja erityisesti ohuempien ruisleipäviipaleiden menekki on nyt kovaa.

– Ohennettu ruisleipä on käsittämättömän nerokas innovaatio, ja sillä on mittava suosio, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo.

"Leivästä on tullut ilmiö"

Kerroimme jo viime syksynä, miten erilaiset ohuet leivät ovat valloittaneet viime vuosina kauppojen hyllyt. Villityksen alullepanija on selvä: buumi alkoi vuonna 2016, kun Vaasan Oy lanseerasi leipäinnovaationsa, Ruispalat Ohut Herkun.

Ohut Herkun tuotekehitysprojektia vetänyt Vaasan Oy:n Susanna Peltonen oli mukana kehittelemässä hitiksi muodostunutta leipää ideasta tuotekehityksen kautta valmiiksi tuotteeksi. 

– Tämä on kerrassaan upea juttu. Leivästä on tullut ilmiö. Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään. Ihmiset tulevat lankoja pitkin ja kyselevät, että mistä leipää saa, ja miksi se on aina loppu, Peltonen kertoo MTV:lle.

K-ryhmän Jungarin mukaan ohuiden leipien lisäksi suosiossa ovat nyt muun muassa kauppojen omien paistopisteiden tuotteet. Suomalaiset kaipaavat variaatiota leipävalikoimaan perusarjessa. Myös leivän leipominen itse on kasvava trendi ja esimerkiksi hapanjuurileivän suosio on huomattu myös K-ryhmässä.

LUE MYÖS: Suomalaisesta kulttileivästä tuli jättihitti – mullisti markkinat ja kaupat myyvät jatkuvasti ei-oota: "Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään"

Lisää aiheesta:

Onko legendaarinen ruisleipä katoamassa kauppojen hyllyiltä? SelvitimmeOstitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäOstatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Pitääkö leipää säilyttää oikeasti jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Lue leipäfaktat, jotka saattavat yllättääYksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"
RuokaKeskoLeipäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen17:02
    Kasvikset

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!

  • Eilen11:26
    Ravintolat

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • Eilen09:31
    Arkiruoka

    Vappu Pimiän superhelppo arkiruoka on hitti: Kanapullat alle puolessa tunnissa!

  • Eilen08:22
    Kasvikset

    Aivan lyömätön kaaliruoka: Superherkku voi auttaa jopa laihtumaan

  • ke17:45
    Halloween

    Halloween-juhlien hurjat tarjoilut: Neljä helppoa ohjetta