Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syy

Arsi Koivula Photography & Visuals
Julkaistu 24.05.2020 09:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Poikkeuksellinen kevät on kasvattanut selkeästi suomalaisten leivontainnostusta. Kaupoissa tämä on näkynyt muun muassa niin, että sekä tuore- että kuivahiiva on päässyt paikoitellen loppumaan ja myös jauhoja on hamstrattu. Lisäksi kotimaisen rypsiöljyn myynti on tuplaantunut, valmistajalta kerrotaan. 

Kuvassa: Keiju-rypsiöljyä työntekijän kädessä Bungen tehtaalla. 

Paistamiseen, leivontaan ja uppopaistamiseen tarkoitetun Keiju-rypsiöljyn myynti tuplaantui maaliskuussa edelliskevääseen verrattuna, kerrotaan tuotetta valmistavasta Bunge Finland Oy:stä. Myös saman tehtaan leivontamargariinia valittiin ostoskoriin 19 prosenttia useammin tänä keväänä. 

– Nyt syödään kotona ja leivontainnostus näkyy tuoteryhmien kehitysdatasta, sanoo markkinointijohtaja Anri Saarinen Bunge Finland Oy:stä.  

Saarisen mukaan myynnin kehitys osoittaa, että kriisin kohdatessa kuluttaja tarttuu suomalaiseen tuotteeseen. Bunge Finland on ainoa Suomessa sijaitseva margariinien valmistaja, joka kehittää ja valmistaa kasvipohjaisia margariineja, levitteitä ja kasviöljyjä. Bungen tehtaalla tuotteita tehdään koko ajan, ja niitä riittää hyvin kaupan hyllylle. 

– Omilla kulutusvalinnoilla voi varmistaa sen, että tuotantoa on omasta takaa myös poikkeustilanteissa ja huoltovarmuus elintarviketuotannossa säilyy, Saarinen muistuttaa.

Video: Tee itse perässä! 3-vuotias Jaana näyttää, miten karjalanpiirakoita rypytetään.

0:37Tee perässä: 3-vuotias Jaana näyttää, miten karjalanpiirakoita rypytetään

Myös muun muassa Maa- ja kotitalousnaiset ovat koronakevään aikana muistuttaneet, että nyt erityisesti on aika suosia kotimaista ja huolehtia suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta. 

Koronakriisin aikana Bungella on priorisoitu, mitä tuotteita linjastoilla tehdään. Esimerkiksi öljyn kysynnän kasvettua tuotantoa siirrettiin hotelli-, ravintola- ja cateringtuotteiden linjalta pullotuslinjalle. 

– Kun tuotantosuunnitelmia pystytään tarvittaessa muuttamaan nopeastikin, vältytään myös toimitusviivästyksiltä. Bungen tuotteet siirtyvät jopa viikossa tuotannosta asiakkaan ruokapöytään, sanoo Saarinen.

Kaurabuumi näkyy nyt myös levitteissä

Tuttujen tuotebrändien lisäksi Bungella kehitetään jatkuvasti myös uusia valmisteita. Tuorein esimerkki Suomessa tehtävästä kehitystyöstä on kauppojen kylmäkaapeista paikkansa ottanut kaurapohjainen levite. Uutuustuotteessa kasviöljyt on yhdistetty suomalaisille rakkaaseen ruokaviljaan, kauraan.  

– Uusi Keiju Kaura on kaurajuoman ja kasviöljyn yhdistelmästä syntynyt levite. Kuluttajatesteissä Keiju kauran makua on verrattu voihin. Levite sopii käytettäväksi myös ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa, kertoo Saarinen. 

Bunge Finland Oy:n markkinointijohtaja Anri Saarisen mukaan kauralla on kysyntää myös muualla Euroopassa. 

– Keiju Kaura saadaan myyntiin Ruotsissa syksyllä, ja myös Saksassa ja Puolassa on oltu kiinnostuneita tuotteesta.

Lue myös: Yksi valinta, joka jokaisen suomalaisen olisi nyt hyvä tehdä ruokakaupassa: "Kahvista ja appelsiinista ei tarvitse kieltäytyä"

Lähde: Bunge Finland Oy

Lisää aiheesta:

Unohdettu säilykehylly houkuttelee nyt kuluttajia – kansainvälisiä herkkuja saa pian purkista ja hernekeitolle on maistuvat hyllykaveritMenestysreseptin tv:ssä luonut Anssi Räntilä on oppinut paljon kantapään kautta – näitä asioita uutuustuotteen lanseeraaminen vaatiiYllättävä Suomi-ruoka päätyi myyntiin Italian Lidliin: "Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan"Fazerilta huikea keksintö – ennennäkemätön leipäpussi: "Aluksi tuntui lähes mahdottomalta valmistaa"Lehmänmaidon kulutus laskussa – kauratuotteiden myyntikäyrä menee vauhdilla ylöspäinSuomalaisyritykset lanseeraavat kilpaa uusia kauratuotteita: ”En puhuisi kaurabuumista vaan globaalista megatrendistä”
RuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 08:22
    Kasvikset

    Aivan lyömätön kaaliruoka: Superherkku voi auttaa jopa laihtumaan

  • Eilen17:45
    Halloween

    Halloween-juhlien hurjat tarjoilut: Neljä helppoa ohjetta

  • Eilen12:37
    Ravintolat

    Michelin-tähtiin kohumuutos täysin puskista: "Uskon, että on voitu saada huijaamalla"

  • Eilen08:23
    Halpa vs. kallis

    Kauppojen halvimmat juustot testissä – tämä edam voitti

  • ti17:24
    Ravintolat

    Pitäisikö tippiä jättää 1 vai 50 euroa? Palkitulta tarjoilijalta selvä mielipide