Mainos

Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syy

Poikkeuksellinen kevät on kasvattanut selkeästi suomalaisten leivontainnostusta. Kaupoissa tämä on näkynyt muun muassa niin, että sekä tuore- että kuivahiiva on päässyt paikoitellen loppumaan ja myös jauhoja on hamstrattu. Lisäksi kotimaisen rypsiöljyn myynti on tuplaantunut, valmistajalta kerrotaan. 

Kuvassa: Keiju-rypsiöljyä työntekijän kädessä Bungen tehtaalla. 

Paistamiseen, leivontaan ja uppopaistamiseen tarkoitetun Keiju-rypsiöljyn myynti tuplaantui maaliskuussa edelliskevääseen verrattuna, kerrotaan tuotetta valmistavasta Bunge Finland Oy:stä. Myös saman tehtaan leivontamargariinia valittiin ostoskoriin 19 prosenttia useammin tänä keväänä. 

– Nyt syödään kotona ja leivontainnostus näkyy tuoteryhmien kehitysdatasta, sanoo markkinointijohtaja Anri Saarinen Bunge Finland Oy:stä.  

Saarisen mukaan myynnin kehitys osoittaa, että kriisin kohdatessa kuluttaja tarttuu suomalaiseen tuotteeseen. Bunge Finland on ainoa Suomessa sijaitseva margariinien valmistaja, joka kehittää ja valmistaa kasvipohjaisia margariineja, levitteitä ja kasviöljyjä. Bungen tehtaalla tuotteita tehdään koko ajan, ja niitä riittää hyvin kaupan hyllylle. 

– Omilla kulutusvalinnoilla voi varmistaa sen, että tuotantoa on omasta takaa myös poikkeustilanteissa ja huoltovarmuus elintarviketuotannossa säilyy, Saarinen muistuttaa.

Video: Tee itse perässä! 3-vuotias Jaana näyttää, miten karjalanpiirakoita rypytetään.

Myös muun muassa Maa- ja kotitalousnaiset ovat koronakevään aikana muistuttaneet, että nyt erityisesti on aika suosia kotimaista ja huolehtia suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta. 

Koronakriisin aikana Bungella on priorisoitu, mitä tuotteita linjastoilla tehdään. Esimerkiksi öljyn kysynnän kasvettua tuotantoa siirrettiin hotelli-, ravintola- ja cateringtuotteiden linjalta pullotuslinjalle. 

– Kun tuotantosuunnitelmia pystytään tarvittaessa muuttamaan nopeastikin, vältytään myös toimitusviivästyksiltä. Bungen tuotteet siirtyvät jopa viikossa tuotannosta asiakkaan ruokapöytään, sanoo Saarinen.

Kaurabuumi näkyy nyt myös levitteissä

Tuttujen tuotebrändien lisäksi Bungella kehitetään jatkuvasti myös uusia valmisteita. Tuorein esimerkki Suomessa tehtävästä kehitystyöstä on kauppojen kylmäkaapeista paikkansa ottanut kaurapohjainen levite. Uutuustuotteessa kasviöljyt on yhdistetty suomalaisille rakkaaseen ruokaviljaan, kauraan.  

– Uusi Keiju Kaura on kaurajuoman ja kasviöljyn yhdistelmästä syntynyt levite. Kuluttajatesteissä Keiju kauran makua on verrattu voihin. Levite sopii käytettäväksi myös ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa, kertoo Saarinen. 

Bunge Finland Oy:n markkinointijohtaja Anri Saarisen mukaan kauralla on kysyntää myös muualla Euroopassa. 

– Keiju Kaura saadaan myyntiin Ruotsissa syksyllä, ja myös Saksassa ja Puolassa on oltu kiinnostuneita tuotteesta.

Lähde: Bunge Finland Oy

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja