Poikkeuksellinen kevät on kasvattanut selkeästi suomalaisten leivontainnostusta. Kaupoissa tämä on näkynyt muun muassa niin, että sekä tuore- että kuivahiiva on päässyt paikoitellen loppumaan ja myös jauhoja on hamstrattu. Lisäksi kotimaisen rypsiöljyn myynti on tuplaantunut, valmistajalta kerrotaan.
Kuvassa: Keiju-rypsiöljyä työntekijän kädessä Bungen tehtaalla.
Paistamiseen, leivontaan ja uppopaistamiseen tarkoitetun Keiju-rypsiöljyn myynti tuplaantui maaliskuussa edelliskevääseen verrattuna, kerrotaan tuotetta valmistavasta Bunge Finland Oy:stä. Myös saman tehtaan leivontamargariinia valittiin ostoskoriin 19 prosenttia useammin tänä keväänä.
– Nyt syödään kotona ja leivontainnostus näkyy tuoteryhmien kehitysdatasta, sanoo markkinointijohtaja Anri Saarinen Bunge Finland Oy:stä.
Saarisen mukaan myynnin kehitys osoittaa, että kriisin kohdatessa kuluttaja tarttuu suomalaiseen tuotteeseen. Bunge Finland on ainoa Suomessa sijaitseva margariinien valmistaja, joka kehittää ja valmistaa kasvipohjaisia margariineja, levitteitä ja kasviöljyjä. Bungen tehtaalla tuotteita tehdään koko ajan, ja niitä riittää hyvin kaupan hyllylle.
– Omilla kulutusvalinnoilla voi varmistaa sen, että tuotantoa on omasta takaa myös poikkeustilanteissa ja huoltovarmuus elintarviketuotannossa säilyy, Saarinen muistuttaa.
Video: Tee itse perässä! 3-vuotias Jaana näyttää, miten karjalanpiirakoita rypytetään.
0:37
