Pitkään jatkuneet helteet ovat muuttaneet suomalaisten ostoskoreja, selviää K-ryhmän myyntidatasta.
Helle saa himoitsemaan raikasta ja vaivatonta syötävää. Jäätelöiden ja virvoitusjuomien lisäksi kauppansa ovat tehneet etenkin marjat, kotimaiset kirsikkatomaatit, salaatit ja valmisruoat.
Yksi kesän hittituotteista on kotimainen mansikka, jonka myynti kasvoi K-ryhmän kaupoissa huikeat 85 prosenttia. Herkun suosiota on siivittänyt tänä vuonna aikainen satokausi. Myös vadelmat ovat kasvattaneet myyntiään. Hedelmien osalta kesän yllättäjiä ovat luumu, klementiinit ja satsumat.
Varsinaisiksi ostoskorien superyllättäjiksi ovat nousseet erilaiset vitamiinit ja urheiluvalmisteet, K-ryhmästä kerrotaan. Myyntipiikin syynä saattaa olla halu varmistaa monipuolinen ravinnonsaanti myös kesäkuumalla, jolloin syödään kevyemmin ja hikoillaan enemmän.
Helteillä myyvät myös viilentävät smoothiet, kerta-annosmehut, nektarit ja tuorepuristetut mehut. Yllätyksenä ei tule se, että kuuma jakso on siivittänyt jäätelöiden ja virvoitusjuomien myynnin niin huimaan kasvuun, että kaupoissa on paikoittain ollut tuotepuutteita.
S-ryhmästä kerrottiin heinäkuun alussa, että sen ruokakaupoissa tehtiin kesäkuussa kaikkien aikojen ennätys jäätelön myynnissä. Myös pehmytjäätelö on ollut tänä kesänä niin kysyttyä, että pehmismassa pääsi loppumaan koko Suomesta.
