Näin hintojen nousu muutti suomalaisten ruokaostoskäytöstä – "Välillä tuntuu, etteivät rahat riitä siltikään ruokaan"

Hintojen nousu osui suomalaisten ruokakoreihin monin tavoin 2:15
Hintojen nousu osui suomalaisten ruokakoreihin monin tavoin.

Hinta on ratkaissut entistä enemmän suomalaisten ruokavalintoja. S-ryhmän ja Keskon MTV Uutisille antamien tietojen mukaan erityisesti kauppojen omien, yleensä halvempien tuotemerkkien kysyntä on kasvanut, kun hinnan merkitys ostokriteerinä on noussut. Samalla esimerkiksi tuoreen kalan kysyntä on laskenut ja valmisruokien kysyntä noussut.

Keskon K-menu merkki on ollut jopa 50 prosentin kasvussa ja myös S-ryhmän Xtra-, Rainbow- sekä Coop-merkit ovat lisänneet menekkiään 16-25 prosentilla tämän vuoden aikana.

– Hinnan merkitys ostokriteerinä on korostunut aikaisempaa enemmän viime vuosina ja se näkyy esimerkiksi omien merkkiemme tuotteiden suosiona, Keskon vastauksessa kerrotaan.

Myös katugallupissa moni sanoo kiinnittävänsä huomiota ruuan hintaan.

– Tulee ostettua huomattavasti enemmän niitä kaupan halvimpia tuotemerkkejä. Välillä tuntuu ettei rahat riitä siltikään ruokaan, Suvi Wessman harmittelee kauppakeskus Triplan ruokakauppojen vieressä.

– Katson tarkemmin kilohintoja, mitä raaskii ostaa. Kyllä jos lohta haluan, niin olen ostanut. Mutta kyllä jonkin verran hintojen nousu on vaikuttanut ostoksiin, sanoo puolestaan Leena Seiteri.

– Olen koittanut löytää itselleni halvempia vastineita siitä, mistä normaalisti tykkään. On otettava halvempi versio, kun muuten ei rahat riitä, Samuli Saarman toteaa.

Osa on saattanut tuotemerkkien sijaan vaihtaa kauppaa.

– Ei tuotteissa ole valinnanvaraa, mutta edullisempiin kauppaliikkeisiin on suuntautuneet ostokset, Juha Rissanen sanoo.

Tuoreen kalan kysyntä tippunut

Kuluttajien hintatietoisuudesta kertoo myös se, miten tuoreen kalan suosio on laskenut. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa tuoreen kalan kysyntä lähti koronavuonna 2020 jopa 17 prosentin kasvuun, mutta kahdessa vuodessa myynti tippui peräti neljänneksen ja on laskenut tänä vuonna edelleen kahdeksan prosenttia.

Samoin esimerkiksi kasvipohjaisten, lihaa korvaavien tuotteiden myynti on laskenut hieman.

– Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on hieman miinuksella aiemmasta. Inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös kasvipohjaisten tuotteiden myyntiin, S-ryhmästä kerrotaan.

Sen sijaan valmisruokien ja ale-laputettujen tuotteiden kysyntä on kasvanut.

– Tarjoustuotteet ovat kiinnostaneet asiakkaita paljon, kun hinnan merkitys ostokriteerinä on korostunut. Se näkyy myös punalapputuotteiden kohdalla, joiden myynti on kasvanut merkittävästi viimeisen 12 kuukauden aikana, yli 13 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, Keskosta kerrotaan.

– Valmisruoan volyymi jatkaa vuosittaista kasvuaan, tänä vuonna ollaan yli 15 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuonna 2019. Helppoihin ja edullisiin ruokaratkaisuihin on kohdistunut entistä voimakkaammin kysyntää, S-ryhmästä selvitetään.

Ruuan hinnan on ennustettu laskevan hieman tänä vuonna, mikä olisi monelle kuluttajalle mieluinen muutos.

Kotimaisia tuotteita suositaan yhä

Hintojen nousu ei ole pysäyttänyt kotimaisten elintarvikkeiden suosion nousua, mutta suosio ei ole myöskään kasvanut räjähdysmäisesti.

– Isossa kuvassa kotimaisten elintarvikkeiden myynti on kasvanut tasaisesti vuoden 2021 marraskuusta lähtien. Tänä vuonna tosin Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden myynninkehitys on ollut hieman keskimääräistä myynninkehitystä pienempi, Keskon ostostiedot kertovat.

– Kotimaisten elintarvikkeiden suosiminen on yhä vahvaa ja vakaata taloudellisesta tilanteesta huolimatta, vastaa puolestaan S-Ryhmä.

 

Lue myös:

    Uusimmat