Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin hintojen nousu muutti suomalaisten ruokaostoskäytöstä – "Välillä tuntuu, etteivät rahat riitä siltikään ruokaan"

2:15Hintojen nousu osui suomalaisten ruokakoreihin monin tavoinHintojen nousu osui suomalaisten ruokakoreihin monin tavoin.
Julkaistu 03.01.2024 20:55
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Hinta on ratkaissut entistä enemmän suomalaisten ruokavalintoja. S-ryhmän ja Keskon MTV Uutisille antamien tietojen mukaan erityisesti kauppojen omien, yleensä halvempien tuotemerkkien kysyntä on kasvanut, kun hinnan merkitys ostokriteerinä on noussut. Samalla esimerkiksi tuoreen kalan kysyntä on laskenut ja valmisruokien kysyntä noussut.

Keskon K-menu merkki on ollut jopa 50 prosentin kasvussa ja myös S-ryhmän Xtra-, Rainbow- sekä Coop-merkit ovat lisänneet menekkiään 16-25 prosentilla tämän vuoden aikana.

– Hinnan merkitys ostokriteerinä on korostunut aikaisempaa enemmän viime vuosina ja se näkyy esimerkiksi omien merkkiemme tuotteiden suosiona, Keskon vastauksessa kerrotaan.

Myös katugallupissa moni sanoo kiinnittävänsä huomiota ruuan hintaan.

– Tulee ostettua huomattavasti enemmän niitä kaupan halvimpia tuotemerkkejä. Välillä tuntuu ettei rahat riitä siltikään ruokaan, Suvi Wessman harmittelee kauppakeskus Triplan ruokakauppojen vieressä.

– Katson tarkemmin kilohintoja, mitä raaskii ostaa. Kyllä jos lohta haluan, niin olen ostanut. Mutta kyllä jonkin verran hintojen nousu on vaikuttanut ostoksiin, sanoo puolestaan Leena Seiteri.

– Olen koittanut löytää itselleni halvempia vastineita siitä, mistä normaalisti tykkään. On otettava halvempi versio, kun muuten ei rahat riitä, Samuli Saarman toteaa.

Osa on saattanut tuotemerkkien sijaan vaihtaa kauppaa.

– Ei tuotteissa ole valinnanvaraa, mutta edullisempiin kauppaliikkeisiin on suuntautuneet ostokset, Juha Rissanen sanoo.

Tuoreen kalan kysyntä tippunut

Kuluttajien hintatietoisuudesta kertoo myös se, miten tuoreen kalan suosio on laskenut. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa tuoreen kalan kysyntä lähti koronavuonna 2020 jopa 17 prosentin kasvuun, mutta kahdessa vuodessa myynti tippui peräti neljänneksen ja on laskenut tänä vuonna edelleen kahdeksan prosenttia.

Samoin esimerkiksi kasvipohjaisten, lihaa korvaavien tuotteiden myynti on laskenut hieman.

– Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on hieman miinuksella aiemmasta. Inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös kasvipohjaisten tuotteiden myyntiin, S-ryhmästä kerrotaan.

Sen sijaan valmisruokien ja ale-laputettujen tuotteiden kysyntä on kasvanut.

– Tarjoustuotteet ovat kiinnostaneet asiakkaita paljon, kun hinnan merkitys ostokriteerinä on korostunut. Se näkyy myös punalapputuotteiden kohdalla, joiden myynti on kasvanut merkittävästi viimeisen 12 kuukauden aikana, yli 13 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, Keskosta kerrotaan.

– Valmisruoan volyymi jatkaa vuosittaista kasvuaan, tänä vuonna ollaan yli 15 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuonna 2019. Helppoihin ja edullisiin ruokaratkaisuihin on kohdistunut entistä voimakkaammin kysyntää, S-ryhmästä selvitetään.

Ruuan hinnan on ennustettu laskevan hieman tänä vuonna, mikä olisi monelle kuluttajalle mieluinen muutos.

Kotimaisia tuotteita suositaan yhä

Hintojen nousu ei ole pysäyttänyt kotimaisten elintarvikkeiden suosion nousua, mutta suosio ei ole myöskään kasvanut räjähdysmäisesti.

– Isossa kuvassa kotimaisten elintarvikkeiden myynti on kasvanut tasaisesti vuoden 2021 marraskuusta lähtien. Tänä vuonna tosin Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden myynninkehitys on ollut hieman keskimääräistä myynninkehitystä pienempi, Keskon ostostiedot kertovat.

– Kotimaisten elintarvikkeiden suosiminen on yhä vahvaa ja vakaata taloudellisesta tilanteesta huolimatta, vastaa puolestaan S-Ryhmä.

Lue myös: Näin sosiaaliturvaleikkaukset vaikuttavat köyhiin – oman kodin pakkomyynti, ei joululahjoja lapsille, parisuhde koetuksella

PTT: Ruoan hinta kääntyy vihdoin laskuun

Analyysi: Vuoden alku on taloudellisesti synkkä ja hallitusta hiostetaan vähävaraisten kurjuudella – nähdäänkö valoa vai yleislakko?

Reilut 70 prosenttia kuluttajista arvioi, että Suomen taloustilanne on nyt huonompi kuin vuosi sitten

Suomen Pankilta julki karut luvut – bkt pakkasella tänä ja ensi vuonna

Lisää aiheesta:

Kallis ruoan hinta on piinannut suomalaisia jo pari vuotta – käänne vihdoin näkyvissäHinta ratkaisee selvin seurauksin ruokakaupassa – halpamerkit menestyvät, kotimaisuus kärsiiNäin hintojen nousu iskee kulutukseen – palkankorotuksista vain laiha lohtuNäin ruokakaupassa nyt pihistellään – S-ryhmä paljastaa uudet suosikitS-ryhmän data paljastaa: Näiden ruokien hinta on noussut eniten – yhden tuotteen suosio ei silti horjuPTT: Ruoan hinnannousu tuskin kaventaa suomalaisten ruokavalioita
TalousRuokaInflaatioKuluttaminenKeskoS-ryhmäKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen16:54
    Aktia Pankki

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti

  • Eilen14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • Eilen14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin

  • Eilen13:44
    Sää

    Kesän äärimmäisille säille laskettiin järisyttävä hintalappu

  • Eilen13:05
    Yrityskaupat

    Olvi ostaa Värskan