Hinta on ratkaissut entistä enemmän suomalaisten ruokavalintoja. S-ryhmän ja Keskon MTV Uutisille antamien tietojen mukaan erityisesti kauppojen omien, yleensä halvempien tuotemerkkien kysyntä on kasvanut, kun hinnan merkitys ostokriteerinä on noussut. Samalla esimerkiksi tuoreen kalan kysyntä on laskenut ja valmisruokien kysyntä noussut.
Keskon K-menu merkki on ollut jopa 50 prosentin kasvussa ja myös S-ryhmän Xtra-, Rainbow- sekä Coop-merkit ovat lisänneet menekkiään 16-25 prosentilla tämän vuoden aikana.
– Hinnan merkitys ostokriteerinä on korostunut aikaisempaa enemmän viime vuosina ja se näkyy esimerkiksi omien merkkiemme tuotteiden suosiona, Keskon vastauksessa kerrotaan.
Myös katugallupissa moni sanoo kiinnittävänsä huomiota ruuan hintaan.
– Tulee ostettua huomattavasti enemmän niitä kaupan halvimpia tuotemerkkejä. Välillä tuntuu ettei rahat riitä siltikään ruokaan, Suvi Wessman harmittelee kauppakeskus Triplan ruokakauppojen vieressä.
– Katson tarkemmin kilohintoja, mitä raaskii ostaa. Kyllä jos lohta haluan, niin olen ostanut. Mutta kyllä jonkin verran hintojen nousu on vaikuttanut ostoksiin, sanoo puolestaan Leena Seiteri.
– Olen koittanut löytää itselleni halvempia vastineita siitä, mistä normaalisti tykkään. On otettava halvempi versio, kun muuten ei rahat riitä, Samuli Saarman toteaa.
Osa on saattanut tuotemerkkien sijaan vaihtaa kauppaa.
