Liki puolet suomalaisista kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ruoan hintaan, mutta tietyistä asioista ei olla valmiita tinkimään.
Ruoan kallistunut hinta on pakottanut suomalaisia pohtimaan ostokäyttäytymistään uudestaan. Tarjoustuotteiden suosio kasvaa ja heräteostoksia tehdään merkittävästi vähemmän.
Kun suomalaisilta kysyttiin, mistä he olisivat valmiita luopumaan vasta aivan viimeisenä, viiden kärki nousi esille selvästi.
Lue myös: Asiantuntija kertoo, mistä ruoka-aineesta olisi syytä nyt luopua hintojen noustessa: "Ehdottomasti kannattaa..."
Maailman tilanteen vaikutus suomalaisten ostokäyttäytymiseen
K-ryhmä selvitti vallitsevan maailman tilanteen vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymistä Kantarin tutkimuksen* avulla. Tuloksia esiteltiin K-ryhmän mediatilaisuudessa.
Joka toinen suomalainen vastasi kiinnittäneensä aiempaa enemmän huomiota siihen, mitä päivittäistavaroita ja tuotteita ostaa. Liki saman verran vastaajista (47 prosenttia) kertoi kiinnittävänsä aiempaa enemmän huomiota juuri hintoihin.
Vastaajista 33 prosenttia kertoi tekevänsä aiempaa vähemmän heräteostoksia. 20 prosenttia kertoi käyttävänsä ostoksiin aiempaa vähemmän rahaa, kun taas 10 prosenttia aiempaa enemmän rahaa.

