Mainos

Ravitsemusterapeutti ylistää elintarviketta, joka hänen keittiöstään löytyy aina: "Paljon kuitua ja proteiinia"

Ravitsemusterapeutti paljasti CNBC-uutissivustolle oman terveellisen ykköselintarvikkeensa, joka häneltä löytyy aina keittiönsä kaapista.

Minkä keittiön peruselintarvikkeen ravitsemuksen ammattilainen nostaisi jalustalle hyvinvoinnin näkökulmasta, jos pitäisi valita yksi? CNBC-uutissivustolle kirjoittavalle ravitsemusterapeutti Rahaf Al Bochille vastaus on selvä: kikherneet.

Kuivattuja kikherneitä suositellaan keitettäväksi noin 45–75 minuuttia, joskin idättämällä keittoaikaa voidaan lyhentää huomattavasti. Kikherneitä tulisi liottaa ennen keittämistä 6–8 tuntia. Kaupassa (suola)liemessä myytävät kikherneet on valmiiksi keitetty, joten ne voi lisätä ruokiin sellaisenaan. Lue lisää ohjeita Marttojen sivuilta.

– Suosikkiterveysruokaani, jota minulta löytyy aina keittiöstä, ovat kikherneet. Ne ovat tärkeä osa Välimeren ruokavaliota, ja sisältävät paljon kuitua ja proteiinia, Rahaf Al Bochi sanoo. 

Hän muistuttaa, että 2,5 desilitran annos kikherneitä sisältää peräti 12,5 grammaa kuitua sekä 14,5 grammaa proteiinia.

Muut asiantuntijat samoilla linjoilla kikherneiden hyödyistä

CNBC:n mukaan myös pitkäikäisyyttä tutkinut kirjailija Dan Buettner on samaa mieltä kikherneiden ylivertaisuudesta. Buettner tunnetaan yhdessä tutkijoiden kanssa kehittämästään ”sininen vyöhyke” -termistä. Sinisen vyöhykkeen asukkailla on keskimääräistä vähemmän terveysongelmia, kuten sydän- ja verisuonisairauksia, syöpiä ja diabetesta. Näin ollen alueilla myös eletään keskiarvoa vanhemmiksi.

Buettner selvitti aikoinaan kymmeniltä ravitsemusasiantuntijoilta ja ruokatutkijoilta, mitä ihmisten tulisi syödä saavuttaakseen terveellisen ja pitkän elämän. Asiantuntijoiden suositteluissa korostuivat Buettnerin mukaan ”välkkyvien nevonvalojen lailla” kikherneet.

Kikherneiden käyttö ruoanlaitossa

Mitä kikherneistä sitten kannattaa tehdä? Ravitsemusterapeutti Rahaf Al Bochi suosittelee kokeilemaan kikherneitä esimerkiksi krutonkien vaihtoehtona salaateissa.

Tiesitkö? Kikherneiden säilöntä- tai keitinlientä (aquafaba) voidaan käyttää korvikkeena munan valkuaiselle. Siitä on mahdollista valmistaa esimerkiksi marenkia.

– Tämä on loistava tapa lisätä rapeutta, kuitua, proteiinia ja makua salaatteihin. Paahdettuja kikherneitä saa valmiina joistain kaupoista, mutta voit tehdä niitä myös itse. Huuhtele ja kuivaa talouspaperilla säilötyt kikherneet, lisää hieman oliiviöljyä ja paahda 200-asteisessa uunissa 20–30 minuuttia. Jos haluat enemmän makua, lisää joukkoon mausteita kuten paprikaa tai juustokuminaa.

Lisäksi kypsiä kikherneitä voi lisätä esimerkiksi smoothieiden joukkoon tai jopa lettutaikinaan.

– Tarvitset huuhdeltuja, säilöttyjä kikherneitä, munia, pähkinävoita, leivinjauhetta, vaniljauutetta ja maitoa, ravitsemusterapeutti vinkkaa.

Kikherneet maistuvat myös esimerkiksi erilaisissa pastoissa ja kastikkeissa. Testaa huippusuosittu Natalia Salmelan kikherne-limonello. Klassinen vaihtoehto on tietysti myös kikhernedippi eli hummus.

Lähteet: CNBC, Martat


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja