Ravintoloitsija raivostui yhden tähden arviosta: "On v***umaista valehdella päin naamaa"

club sandwich leipä
Kuvituskuva: Club sandwich. Shutterstock

Irlantilainen White Moose Cafe on noussut jälleen otsikoihin. Tällä kertaa ravintoloitsija Paul Stenson lyttää sosiaalisessa mediassa julkisesti asiakkaan, joka kehtasi kirjoittaa paikasta yhden tähden arvion.

Irlantilainen kahvila-ravintola White Moose Cafe on somekansalle tuttu lukuisista tempauksistaan, joiden takana on rääväsuu-ravintoloitsija Paul Stenson. Stenson on haukkunut aiemmin ravintolan Facebook-sivuilla muun muassa vegaanit sekä gluteenitonta ruokavaliota huvikseen noudattavat. White Moose Cafessa vaaditaan nykyään lääkärintodistus niiltä, jotka haluavat ruokansa gluteenittomana. Stensonin mukaan asiakkaat, jotka haluavat gluteenittoman annoksen, vaikka eivät edes tiedä mitä se tarkoittaa, voivat "painua helvettiin ja syödä tavallista ruokaa kuten kaikki muutkin".

Yhden tähden arvio katkaisi jälleen kamelin selän

Tällä kertaa Stenson on kimpaantunut Facebookissa yhden tähden arvion kirjoittaneeseen asiakkaaseen. Zoe-niminen nainen kirjoitti Tripadvisor-palveluun arvion ravintolasta otsikolla ”todellinen pettymys”.

– Todellisena ruoan ystävänä ja White Moose Cafen someseuraajana odotin todella tämän ravintolan testaamista. Valitettavasti se oli kuitenkin todellinen pettymys. Tilasin club sandwichin ja se oli huonompi kuin huono. En voi uskoa, kuinka huono se oli 9 euron leiväksi, sekä ulkonäöltään että maultaan. Toivoisin, että omistaja keskittyisi ruoan parantamiseen sosiaalisen median sijaan. Jos näin tapahtuisi, voisin ilomielin palata asiakkaaksi, Zoe kirjoitti yhden tähden arviossaan.

Ja tästähän se Stensonin riemu repesi. Zoe sai Stensonilta välittömästi porttikiellon ravintolaansa ja White Moose Cafen sivuille ilmestyi melkoinen vastine. Stenson kertoo vastineessaan Zoen tilanneen club sandwichin ciabatta-leivällä tavallisesta poiketen, jonka vuoksi myös leivän ulkonäkö eroaa normaalista.

– Meillä ei mitään ongelmaa rakentaa koko menuamme uusiksi sinun tarpeidesi mukaan, mutta emme odota sinun ruikuttavan, jos teemme leivän sen näköiseksi kuin olet sen itse halunnut.

"On aika v***umaista valehdella päin naamaa"

Stenson painottaa kirjoituksessaan, että ravintolan henkilökunta pyrkii aina ratkaisemaan mahdolliset ongelmat paikan päällä. Jos Zoe olisi siis ilmaissut tyytymättömyytensä ravintolassa, hän olisi saanut uuden annoksen veloituksetta.

– Kun tarjoilijamme kysyi, mitä pidit ruoasta, vastasit, että ”se oli ihanaa”. Mielestäni on aika v***umaista valehdella päin naamaa ja sitten mennä kotiin kirjoittamaan yhden tähden arvio mukamas anonyymisti.

Tässä vaiheessa vastinetta Stenson paljastaa selvittäneensä Zoen henkilöllisyyden. Se ei ollut hankalaa, sillä Zoen nimimerkki paljasti helposti naisen oikean nimen. Zoe oli itse asiassa lisännyt taannoin Stensonin Facebook-ystäväkseen. Zoen Facebook-kuvat paljastivat, että nainen oli osa ryhmää, joka oli saanut ravintolassa 15 prosentin alennuksen. Tämän Zoe oli "unohtanut" mainita arviossaan.

Stenson huomasi myös, että Zoe on kirjoittanut lukuisia muitakin yhden tähden arvioita ravintoloista.

– Huomaan tietyn kaavan arvioissasi. Olet tehnyt arvioita otsikoilla ”oksettavaa” ja ”viiden tähden kauhua”. Eräästä kahvilasta sanot, että se ansaitsisi tulla suljetuksi. Mietin, onko näilläkin arvioilla todellisuudessa kaksi puolta? Oletko näissäkin tapauksissa unohtanut kertoa tärkeitä faktoja?

Miksi asiakas saa haukkua ravintolan, mutta ravintola ei saa puolustautua?

Stenson muistuttaa, että Zoen tekemät arviot vahingoittavat oikeasti ravintoloiden mainetta ja tämän vuoksi vaarantavat ihmisten työpaikat.

– Ehkä jos olisit rehellinen jo ravintolassa, sinun ei tarvitsisi kirjoittaa kaikkia näitä huonoja arvioita. Sinulla voisi myös olla rahaa taskussasi. Jos minä en olisi tyytyväinen johonkin ravintolassa, en maksaisi siitä. Eli sen lisäksi että vaikuttaisit vähemmän v***n idiootilta, olisit myös rikas.

Stensonin kirjoitus on kerännyt muutamassa päivässä melkein kymmenentuhatta tykkäystä. Myös Zoe on tietoinen kirjoituksesta ja Stensonin mukaan lupautunut poistamaan arvion. Sitä ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut.

– On huvittavaa, miten ihmiset voivat täysin arkisesti tuhota ravintolan maineen. He kirjoittavat huonon arvion hetken mielijohteesta ja poistavat sen yhtä nopeasti, kun jäävät vahingossa kiinni.

Stensonia on painostettu poistamaan kirjoituksensa Zoe’sta sekä itse Zoen että muiden kirjoituksesta tulistuneiden taholta. Stenson ihmetteleekin nyt, miksi asiakkaalla on oikeus kirjoittaa perustelematon huono arvio ravintolasta, mutta ravintolalla ei ole oikeutta puolustautua. Stenson lupaa poistaa kirjoituksensa Zoe’sta, jos nämä kolme ehtoa täyttyvät:

"1. Zoe poistaa arvionsa Tripadvisorista (hän on jo poistanut 10 muuta yhden tähden arviota)

2. Zoe pyytää julkisesti anteeksi White Moose Cafen Snapchatissa

3. Zoe lupaa osallistua club sandwich -keittiömittelöön White Moose Cafen kokin Tommyn kanssa, jossa testataan, kumpi tekee paremman club sandwichin. "

Club sandwichille uusi nimi

Tilanne on nyt eskaloitunut siihen pisteeseen, että White Moose Cafe on päättänyt vaihtaa club sandwichinsa nimen Zoen arvion vuoksi. Uudessa menussa on painotettu sitä, ettei leiväksi saa koskaan valita ciabattaa.

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Lähde: White Moose Cafe

***

Kännykkäkamerat kuumana – mitä saa julkaista somessa? 8:08

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!