Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstä

5:43Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki SukulaKATSO MYÖS: Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula.
Julkaistu 15.09.2023 14:33

Emmi Niiniaho

Pitäisikö kaupassa huomioida isommin, mikäli tuotteen pakkauskoko on muuttunut, mutta hinta ei? Ranskalaisen kauppaketjun mielestä kyllä.

MTV Uutiset kirjoitti syyskuussa 2022 "shrinkflaatioksi" nimetystä ilmiöstä, jolla tarkoitetaan käytännössä tuotteiden tai tuotepakkausten kutistumista hintojen pysyessä samana.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kommentoi tällöin, että toimintatavassa ei ole varsinaisesti mitään laitonta, kunhan gramma- tai litramäärä on pakkauksessa ilmoitettu oikein. Toimintatapa saattaa kuitenkin syödä kuluttajien luottamusta.

Kuluttajaliitto suosittelikin jo vuosi sitten, että esimerkiksi tietyn kampanjan ajan alleviivattaisiin tuotteeseen tehtyä muutosta ja kerrottaisiin rehellisesti pakkauksen sisällön muuttuneen.

BBC ja The Guardian kirjoittavat, että rankalainen Carrefour-kauppaketju on ryhtynyt juuri tällaisiin toimiin.

Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"

Tavoitteena saada valmistajat laskemaan hintoja

Ranskan toiseksi suurin ruokakauppaketju Carrefour on laittanut tällä viikolla hyllyihinsä shrinkflaatio-varoituskylttejä, jos tuotteen pakkauskoko on pienentynyt, mutta hinta pysynyt samana, kirjoittaa BBC.

Kylteissä lukee: "Tämän tuotteen volyymi/paino on laskenut ja toimittajan perimä todellinen hinta on noussut".

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

– On selvää, että näiden tuotteiden "leimaamisen" tavoitteena on saada valmistajat harkitsemaan uudelleen hinnoittelupolitiikkaansa, Carrefourin asiakasviestinnän päällikkö Stefen Bompais kommentoi.

Kauppaketju on löytänyt valikoimastaan 26 tuotetta, joiden pakkauskoko on pienentynyt hinnan pysyessä samana ja jotka ovat yritysjättien, kuten Nestlen, PepsiCon ja Unileverin tuottamia. Yritykset eivät ole toistaiseksi kommentoineet Carrefourin toimia.

Bompaisin mukaan varoituskyltit pysyvät hyllyissä, kunnes yritykset suostuvat laskemaan tuotteiden hintoja, The Guardian kirjoittaa.

Lue myös: Aleksi bongasi vantaalais-Lidlin lohifileistä yllättävän yksityiskohdan

"Erittäin tylsä tapa kilpailla"

BBC:n haastatteleman vähittäiskauppa-asiantuntija Ged Futterin mukaan ilmiö ei todennäköisesti rantaudu ainakaan Isoon-Britanniaan, vaikka shrinkflaatio on sielläkin huomattu. 

ruokakauppa (1)Pakkauskoon muutoksesta tulisi aina ilmoittaa selkeästi.Shutterstock

Futterin mukaan tämä strategia myrkyttäisi vähittäiskauppojen ja ruokafirmojen välit.

– Tämä on erittäin tylsä tapa kilpailla, Futter toteaa.

Futterin mukaan vähittäiskaupat ovat itse käyttäneet ihan samaa taktiikkaa kaupan oman brändin tuotteissa, yrittäen säilyttää tietynlaisen hintatason, mutta samalla hyödyntäneet halvempia raaka-aineita tai pienentäneet pakkauskokoa.

Suuryritysten nostaminen tikunnokkaan on Futterin mukaan näin ollen jopa hieman tekopyhää.

Lue myös: Tällaista juustoa suomalaiset nyt ostavat – hinta pakotti karsimaan suosikista

Lue myös: Jyväskyläläinen kauppa mainosti vahingossa poskettoman halpaa kahvia – pitääkö tuote myydä virheellisellä hinnalla?

Katso Makuja-sivuston parhaat reseptit!

Katso myös: Sokkomakutestissä perinteiset perunalastut – voittajaksi ylsi herkullinen ja edullinen yllättäjä: ”Mitä ihmettä?”

6:52Sokkomakutestissä perinteiset perunalastut – voittajaksi ylsi herkullinen ja edullinen yllättäjä: ”Mitä ihmettä?”Halpa vs. kallis -sarjan Fanni ja Petra testasivat perinteisiä perunalastuja, sipsejä, sipsukoita… Rakkaalla lapsella on monta nimeä! Erihintaiset sipsit maisteltiin vertailussa tuttuun tapaan sokkona, eli arvovaltainen raati ei tiennyt, mitä ja minkä hintaista tuotetta söivät.

Lähteet: BBC, The Guardian

Lisää aiheesta:

Pepsiltä "kohtuuttomat hinnankorotukset" – kauppaketjulta raju veto yli 9 000 myymälässä EuroopassaLoputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa – Kuluttajaliitto selvitti "shrinkflaatio-tuotteet"Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"Ovela temppu saa sinut maksamaan enemmän tutusta ruokakaupan tuotteesta – on kuitenkin täysin laillista: "Tulee petetty olo"Tätäkin on nyt tutkittu: Jos et mene kauppaan, et osta herkkujakaanOvatko nämä Lidlin tuotteet kopioita vai ei? Kasperin kuva paljastaa yhteneväisyydet – MT: Näin vastaa kauppaketju
RuokakauppaRuokaInflaatioUutisohjelmien aiheetMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa