Pitäisikö kaupassa huomioida isommin, mikäli tuotteen pakkauskoko on muuttunut, mutta hinta ei? Ranskalaisen kauppaketjun mielestä kyllä.
MTV Uutiset kirjoitti syyskuussa 2022 "shrinkflaatioksi" nimetystä ilmiöstä, jolla tarkoitetaan käytännössä tuotteiden tai tuotepakkausten kutistumista hintojen pysyessä samana.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kommentoi tällöin, että toimintatavassa ei ole varsinaisesti mitään laitonta, kunhan gramma- tai litramäärä on pakkauksessa ilmoitettu oikein. Toimintatapa saattaa kuitenkin syödä kuluttajien luottamusta.
Kuluttajaliitto suosittelikin jo vuosi sitten, että esimerkiksi tietyn kampanjan ajan alleviivattaisiin tuotteeseen tehtyä muutosta ja kerrottaisiin rehellisesti pakkauksen sisällön muuttuneen.
BBC ja The Guardian kirjoittavat, että rankalainen Carrefour-kauppaketju on ryhtynyt juuri tällaisiin toimiin.
