Pippa Laukan helppo lounassalaatti: "Toimii todella hyvin kylläisyyttä tuottavana ateriana"

Vinkit ravitsevan rautaiseen lounaaseen 8:51 Vinkit ravitsevan rautaiseen lounaaseen
KATSO VIDEO: Pippa Laukan vinkit rautaiseen ja ravitsevaan lounassalaattiin

Nappaa ohje Pippa Laukan ravitsevaan ja rautapitoiseen salaattiin. 

Huomenta Suomessa keskusteltiin viikonloppuna suomalaisten raudansaannista. Omat vinkkinsä rautapitoiseen ruokavalioon antoi liikuntatieteen erikoislääkäri ja tv-kasvo Pippa Laukka

Laukka muistutti lähetyksessä, että tietyt ruoat estävät raudan imeytymistä. Yleinen virhe on Laukan mukaan se, että ruokailun jälkeen juodaan kahvia tai teetä. 

Mikä olisi sitten optimaalinen rautapitoinen ruoka? Pippa Laukka vinkkasi Huomenta Suomessa rautapitoisen lounassalaatin ohjeen.

– Siellä on kvinoaa, kikherneitä ja linssejä, jotka ovat myös erinomaisia proteiinin lähteitä. Toimii todella hyvin kylläisyyttä tuottavana ateriana.

Salaatissa on mukana myös C-vitamiinipitoista sitrushedelmää sekä paprikaa. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.

Halutessaan salaatin joukkoon voi lisätä myös kanaa, jolloin salaatista saa hyvin imeytyvää hemirautaa. 

"Pinaatti on varsin hyvä raudanlähde, mutta ei ihan ehdoton"

Vihreää väriä salaattiin saadaan puolestaan lehtikaalista ja pinaatista.

– Se on klassikko, että Kippari-Kalle syö pinaattia ja saa rautaa. Pinaatti on varsin hyvä raudanlähde, mutta ei ihan ehdoton.

Laukka muistuttaa, että pinaatissakin on oksalaattia, joka heikentää raudan imeytymistä.

Salaatin ideana on kuitenkin se, että se sisältää runsaasti hyviä raudanlähteitä, jotka yhdessä edistävät terveyttä ja raudan imeytymistä sekä tuottavat kylläisyyttä.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat