Ostatko tällaisia irtokarkkeja? Suomalaisten karkkipusseissa näkyy nyt mielenkiintoinen ilmiö

Kunnon retropläjäys! Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä? 2:24 Kunnon retropläjäys! Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä?
KATSO MYÖS VIDEO: Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä?

Suomalaisten irtokarkinsyöntitavat ovat muuttuneet aiemmasta, selviää makeisvalmistaja Cloettan tuoreesta tutkimuksesta.

Suomalaiset rakastavat irtokarkkeja ja kauppojen irtokarkkihyllyiltä löytyykin tänä päivänä melkoinen valikoima erilaisia makeisia. 

Candyking, Candytown sekä Urjalan makeistukku paljastivat MTV Uutisille kesäkuussa viime vuoden myydyimmät irtokarkkinsa ja kertoivat, paljonko suomalaiset irtokarkkeja ostavat ja miten valikoima on viime vuosina muuttunut.

Mielenkiintoinen ilmiö: Pussien koko pienentynyt, sisältö muuttunut laadukkaammaksi

Nyt makeisvalmistaja Cloetta on selvittänyt lisää mielenkiintoisia faktoja suomalaisten irtokarkkikulutuksesta. Jos suomalainen irtokarkinsyöjä on aikaisemmin juossut hintakampanjoiden perässä, osoittaa tuore tutkimus, että nykyään kulutusta ohjaa ennemmin laatu kuin hinta. Myös karkkipussin koko on pienentynyt aiemmasta, Cloetta kertoo tiedotteessaan. Cloettan tutkimus toteutettiin online-kyselynä ja siihen vastasi 500 15–54-vuotiasta suomalaista.

– Irtokarkeissa on kuluttajakäyttäytymisen osalta tapahtumassa jotain kiinnostavaa. Viime kesä oli aikaisemmista vuosista poikkeava sen osalta, ettei tavanomaisia alennuskampanjoita ollut yhtä paljon käynnissä. Siitä huolimatta myimme irtomakeisia reilusti normaalia enemmän, vaikka tavallisesti suomalaisen herkkukulutus on siirtynyt muihin tuoteryhmiin ja vähentänyt irtomakeisten kulutusta kesäaikaan, Cloettan ​​tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa  sanoo tiedotteessa.

Levonmaan mukaan suomalaisten keskiostus irtokarkkihyllyllä on noin 3,5 euroa. Asiakkaat eivät juokse enää samaan tapaan tarjousten perässä, vaan karkkeja ostetaan silloin, kun niitä tekee mieli. 

– Pussiin valitaan omia suosikkituotteita ja arvostetaan laadukasta valikoimaa. Ehkä hieman yllättäen uutuustuotteita kokeillaan mieluummin valmiiksi pakatuissa tuotteissa, Levonmaa toteaa.

Irtokarkkisuosikit ovat myös monelle tärkeitä. Tutkimuksen perusteella jopa 81 prosenttia kuluttajista valitsee karkkipussiinsa aina tuttuja suosikkimakeisia. Kokeilunhaluisia uutuustuotteiden testaajia vastaajista oli 14 prosenttia. 

Suomalaisilla selkeät suosikkikarkit

Mitkä sitten ovat suomalaisten irtokarkkisuosikkeja? Tutkimuksen mukaan erityisesti hedelmämakeisia rohmutaan karkkipusseihin. Salmiakkia pussiinsa valitsee 67 prosenttia vastaajista, mikä on karkkiammattilaisen mukaan yllättävää.

Mitä suomalaiset valitsevat mieluiten karkkipussiinsa:

Hedelmä- tai marjamakeinen (78 %)
Salmiakki (65 %)
Suklaa (61 %)
Kirpeä karkki (56 %)
Lakritsi (53 %)
Toffee (43 %)
Vaahtokarkki (25 %)

– Volyymimääräisesti salmiakkia myydään vain 9 prosenttia irtomakeisten kokonaismyynnistä. Vaikuttaakin siltä, että suomalaiset todella rakastavat salmiakkia ja ostavat sitä usein, mutta kerralla pussiin valikoidaan vain muutama laadukas makeinen, Levonmaa kertoo.

Eri valmistajien myyntitilastojen perusteella monen suomalaisen suosikkeja ovat ainakin kinuskitäytteinen Center-suklaa, vadelmaiset lakritsikallot sekä Sirkus Aakkoset. Candyking-irtomakeiset ovat Cloettan omistuksessa ja muita tunnettuja irtokarkkimyyjiä ovat muun muassa Candotown ja Urjalan makeistukku.

Lähde: Cloetta

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.